۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۳۲۵۴۰۸

تقابل سلفی‌گری با شیعه و اهل سنت در یک کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب تقابل سلفی‌گری با شیعه و اهل سنت تألیف سیدمحمد کثیری و ترجمه علی زمانی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
تقابل سلفي‌گري با شيعه و اهل سنت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلد کتاب تقابل سلفی‌گری با شیعه و اهل سنت تألیف سیدمحمد کثیری و ترجمه علی زمانی در سه فصل مفاهیم و اصطلاحات، مذهب حنبلی، بستر پیدایش حشویه و تلاش ابن تیمیه در عقلانی کردن حشوگرایی به همت پژوهشکده حج و زیارت تدوین و منتشر شده است.

 

این کتاب که ترجمه بخش‌هایی از کتاب «السلفیة بین أهل السنة والإمامیة» نوشته سیدمحمدمهدی کثیری است با پرداختن به عقاید سلفیه حشویه و وهابیت، با رویکردی تحقیقی و منطقی، نشان داده است عقاید آنان به‌سان هیچ یک از مذاهب اسلامی نیست. آنان تافته جدابافته‌ای هستند که با تفسیر غلط از آموزه‌های اسلام، تنها به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام‌اند.

 

بخش اول کتاب به تبیین مفاهیم سلف، حشو، اهل سنت و شیعه می‌پردازد و در ادامه، نقش مذهب حنبلی در پیدایش حشویه و همچنین تلاش ابن تیمیه در بازسازی اندیشه حشوگرایی را بررسی می‌کند. بخش دوم آن که جلد دوم کتاب را تشکیل می‌دهد، به بیان تعارض‌های میان سلفیه با اهل سنت و شیعه اختصاص دارد.

 

در مقدمه مترجم اثر می‌خوانیم: کتاب «السلفیة بین اهل السنة والامامیة»، تألیف سیدمحمد کثیری، کتابی جامع و کارآمد است و با رویکردی تاریخی ـ کلامی که مبتنی بر پژوهشی تحلیلی و تحقیقی است، عقاید سلفیه حشویه و وهابیت را به نیکی، بررسی و ریشه‌یابی کرده است.

 

این تألیف، اطلاعات تاریخی، کلامی، تفسیری، حدیث‌شناختی، سیاسی و جامعه‌شناختی ارزشمندی را پیش‌روی خواننده قرار می‌دهد. این کتاب با قلمی توانا، زیبا و به روز نگاشته شده است که می‌توان آن را در محافل پژوهشی عرضه کرد.

 

فصل نخست کتاب با عنوان مفاهیم و اصطلاحات در چهار گفتار سلف و سلفی‌گری در لغت و اصطلاح، حشویه و مذهب حشوی، اهل سنت و جماعت و شیعه امامیه به تبیین تعاریف و مفاهیم سلفی‌گری، سلف صالح و بهتر بودنشان، اختلاف در مفهوم سلف و بهتر بودن و تعیین بازه زمانی آن می‌پردازد.

 

تعریف حشویه، پیامدهای منفی منع تدوین احادیث پیامبر، تأسیس حشویه با هدف پایه‌گذاری مکتب تشبیه و تجسیم، تعریف سنت، دگرگونی مفهوم اهل سنت، درگیری بر سر لقب اهل سنت یا سلفیه، اهل سنت، مفهومی فراگیر و گسترده، مفهوم شیعه، فرقه‌های شیعه و اختلاف میان آنها و امامیه اثنی عشریه از مطالبی است که در گفتار دوم تا چهارم به آنها پرداخته شده است.

 

نقش سیاست در انتشار مذاهب فقهی، احمد بن حنبی و روزگارش، فقیه نبودن احمد بن حنبل و مذهب حنبلی، بستر ایجاد حشویه جدید از مطالب فصل دوم کتاب با عنوان مذهب حنبلی، بستر پیدایش حشویه به شمار می‌رود.

 

در فصل سوم که به بررسی تلاش ابن تیمیه در عقلانی کردن حشوگرایی اختصاص دارد، زندگی و تحصیلات علمی ابن تیمیه، صفات خبری و تصریح بر تجسیم (جسم انگاری خداوند)، ردیه‌های اهل سنت بر ابن تیمیه، فتواهای جدید ابن تیمیه در زمینه فقه و نظرات دانشمندان اهل سنت درباره ابن تیمیه بررسی و ارائه می‌شود.

 

کتاب تقابل سلفی‌گری با شیعه و اهل سنت تألیف سیدمحمد کثیری و ترجمه علی زمانی در قطع رقعی، 200 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 7000 تومان با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات