۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۳۲۵۵۲۳

روزهای پایانی آماده سازی نمایشگاه کتاب؛ بیم‌ها و امیدها

خبرگزاری رسا ـ قرعه به نام نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران افتاده است تا نخستین نمایشگاهی باشد که برگزاری آن در شهر آفتاب آزمایش می­شود.
شهر آفتاب ميزبان بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، قرعه به نام نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران افتاده است تا نخستین نمایشگاهی باشد که برگزاری آن در شهر آفتاب آزمایش می­شود؛ روزهای انتهایی با سرعت و فعالیت بیشتری می‌گذرد تا شاهد برگزاری آبرومندانه نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب باشیم.

 

نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در بیست و نهمین دوره خود تغییر کاربری داد و شهر آفتاب برای نخستین بار قرار است تا 17 روز دیگر میزبان اولین نمایشگاه باشد؛ نمایشگاهی که هرساله تعداد بیشماری از بازدید کنندگان را به سمت خود می­کشاند.

 

مصلای تهران با معایب و مزایای خود مکانی است که پیش از این فرهنگی ترین رویداد سال را در خود جای داده بود.

 

کمبود فضا در مصلای امام رحمةالله علیه نیز مزید برعلت بود تا نمایشگاه کتاب در بیست و نهمین دوره خود مکانی جدید را تجربه کند.

 

شهرآفتاب از سوی شهرداری تهران گزینه­ای بود که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست روی آن گذاشت تا نمایشگاه کتاب از این پس در آن محل برپا شود.

 

شهرداری تهران اعلام کرده بود که با وجود تکمیل و راه اندازی شهر آفتاب دیگر قصد ندارد اجازه برگزاری نمایشگاهی در سطح شهر تهران را صادر کند.

 

شهرداری تهران برای پنج سال قول داده است این مکان را به صورت رایگان به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تحویل دهد.

 

شهردار تهران انتقال نمایشگاه بین­المللی از شهر تهران را یکی از مطالبه­های مردم و رسانه­ها در سال­های گذشته می­داند و می­گوید: با افتتاح نمایشگاه بین­المللی شهر آفتاب همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، اجازه برقراری نمایشگاه در داخل شهر داده نمی­شود و شهرآفتاب به محل نمایشگاه­های شهر تهران تبدیل خواهد شد.

 

شاید اولین نقیصه­ای که به شهر آفتاب وارد می شود موقعیت جغرافیایی آن است که برای آن هم شهرداری تهران چاره اندیشیده است.

 

افتتاح ایستگاه متروی شهرآفتاب به عنوان بزرگترین ایستگاه، حضور ون­ها و تاکسی­ها در شهرآفتاب، استقرار تعدادی اتوبوس در میادین اصلی شهر به منظور جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب و حضور خودرو داخل شهر آفتاب جهت جابجایی سالمندان و معلولان از برنامه های حمل و نقل عمومی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهرآفتاب است.

 

اختصاص 12 هزار پارکینگ نیز برای کسانی که با خودروی خود به نمایشگاه می­آیند در نظر گرفته شده است.

 

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین­المللی شهر آفتاب می­گوید: مردم می توانند برای دسترسی به نمایشگاه از همه وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، ون و مترو استفاده کنند و 9 مبدا برای سرویس های اتوبوس و هشت مبدا نیز برای سرویس های تاکسی و ون در سراسر شهر تهران همراه با ایستگاه متروی منحصر بفرد شهر آفتاب و همچنین ناوگان تردد مناسب در داخل مجموعه شهرآفتاب در نظر گرفته شده است.

 

برپایی دو شعبه فروشگاه شهروند در نمایشگاه 29ام کتاب تهران و برپایی میادین میوه و تره بار از دیگر خدمات شهرداری در شهر آفتاب است.

 

با اینکه شهرداری تهران از افتتاح ایستگاه مترو شهر آفتاب تا اواخر فروردین خبر داده است، اما در کنار تمام کارهای انجام شده فعالیت های ناتمامی نیز وجود دارد که این روزها به پایان رساندن آن ها شدت بیشتری گرفته است.

 

فضایی که برای سالن های نمایشگاه کتاب اختصاص یافته نزدیک به 100 هزار متر مربع است که غرفه بندی و نصب موکت از روز گذشته آغاز شده و قرار است تا هفتم اردیبهشت تکمیل شود و ناشران غرفه های خود را دریافت کنند.

 

شهرداری تهران سرعت فعالیت های خود را افزایش داده است تا در روزهای باقیمانده سالن ها و غرفه ها به ناشران تحویل داده شود.

 

با توجه به جدول زمان بندی، شهرداری تهران سرعت مابقی فعالیت های عمرانی را  شدت بخشیده است تا سالن­ها و غرفه­ها هر چه سریعتر به ناشران تحویل شود.

 

شهر تکمیل نشده آفتاب در این روزهای پایانی به تکاپوی بیشتری افتاده است تا نمایشگاه کتاب را آبرومندانه برگزار کند و شرمنده مخاطبان و بازدید کنندگان کشوری آن نباشد.

 

با همه تعریف و تمجیدهایی که مسئولین از شهر آفتاب و امکانات نمایشگاهی­اش داشته­اند و علیرغم تلاش شهرداری تهران برای آماده سازی هر چه سریعتر نمایشگاه کتاب، در نهایت این بازدیدکنندگان و ناشران هستند که انتظار برپایی نمایشگاهی منظم و باکیفیت را دارند؛ باید منتظر ماند و دید این مهم تا چه اندازه محقق می شود.

 

نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران قرار است از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه شهر آفتاب واقع در اتوبان خلیج فارس برپا شود./822/د102/ق

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال نظرات