۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۳۲۵۶۵۳
حداد عادل در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم ...»

خدا را شکر می‌کنم که فارسی‌زبانم/ در این مجموعه‌شعر، خودم هستم

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بیان کرد: به زبان شعر و نثر فصیح فارسی عشق می‌ورزم و از اهمال‌ها در این زمینه رنج می‌برم.
حداد عادل

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی مجموعه شعر «هنوز هم ...» سروده غلامعلی حدادعادل عصر یک‌شنبه بیست و نهم فروردین ماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

در این مراسم که با استقبال زیادی از سوی اهالی ادب همراه بود، مسؤولان فرهنگی و شخصیت های ادبی زیادی حضور داشتند که از جمله آنها میتوان به محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، علیرضا قزوه، بهاءالدین خرمشاهی، محمدرضا ترکی، افتخار عارف، عباسعلی براتی پور، محسن پرویز اشاره کرد.

 

در این مراسم، غلامعلی حداد عادل، پس از رونمایی از مجموعه شعرش، در سخنانی بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم که مسلمان و ایرانی هستم، خدا را شکر می‌کنم که فارسی زبانم و می‌توانم از میراث هزارساله شعر و نثر فارسی بهره ببرم و خدا را شاکرم که می‌توانم به برکت این زبان با همه اندیشه‌ها و عواطفی که طی این هزار سال و بیشتر در گستره اقلیم زبان فارسی بوجود آمده است ارتباط برقرار کنم و از‌آنها بهره ببرم.

 

شعر، جلوه هویت روح ایرانی است

 رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با بیان این که زبان فارسی جلوه ارزشمندی از میراث فرهنگی ما است، تاکید کرد: زبان، هویت و تاریخ ما سرمایه بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم. شعر در فرهنگ ما نشانه فرهیختگی است و بزرگان ما در هر شغلی که بوده‌اند و هر دانشی که داشته‌اند با شعر بیگانه نبوده‌اند و میتوان گفت شعر، جلوه هویت روح ایرانی است.

 

این شاعر، درباره تأخیر در چاپ‌ کتاب «هنوز هم ...» گفت: برای کسی که دهه هشتم زندگی خود را آغاز کرده انتشار دفتر شعر دیگر دیر است البته این تأخیر جهات مختلفی داشت. یکی اینکه شعر با عالم سیاست نمی‌سازد، همانطور که امام رحمةالله علیه هم تا زنده بود شعری از خود منتشر نکرد گرچه خواص شاعری امام را می‌دانستند. علت دیگر این بود که دوست داشتم هنگامی که دفتر شعرم منتشر می‌شود سروده‌هایی که درباره افراد مختلف گفته‌ام و به آنها علاقه مندم در این دفتر بیاید. مدتها بود سعی می‌کردم قصیده‌ای درباره پیامبر به پایان برسانم که این کار خوشبختانه به انجام رسید و آن قصیده در این مجموعه منتشر شده است. غزل دیگری که دوست داشتم در این مجموعه بیاید نیز غزلی برای امام حسین علیه السلام بود که همین اواخر آن را تمام کردم.

 

حداد عادل با بیان اینکه سعی کردم در این دفتر خودم باشم و چیزی را پنهان نکرده باشم، افزود: تمام سروده های این مجموعه براساس اعتقاداتم بود. اگر برای امام و رهبری شعر گفتم با اعتقاداتم گفتم، اگر برای مادرم، همسرم، زبان فارسی و ... شعر گفتم با اعتقادم همراه بوده است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که من اینم که در این کتاب میبینید نه آنچه دیگران میگویند، گفت: گاهی فکر می‌کنم چقدر بین من و آنچه در این دفتر می‌بینید با آنچه که در فضای مجازی منتشر میشود، فاصله وجود دارد.

 

مومنی‌شریف، سزاوار سپاسگزاری من است

 وی با تاکید بر این که به زبان شعرو نثر فصیح فارسی عشق می‌ورزم، گفت: از اهمال‌ها و بی‌توجهی‌ها در این زمینه رنج می‌برم. این روزها فکر می‌کردم بعضی‌ها که بی جهت از لغت فارسی استفاده می‌کنند و خودشان هم معنای آن را نمی‌دانند گویی تصور می‌کنند چون به جای کالای ایرانی باید کالای خارجی بخرند در زبان هم باید مصرف‌کننده لغات خارجی باشند.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان سخنانش ضمن تشکر از حوزه هنری و انتشارات سوره مهر بیان کرد: از حوزه هنری به دلیل فعالیتهایی که در عرصه فرهنگ، هنر و اندیشه دارد تشکر میکنم، آقای مومنی شریف رییس حوزه هنری سزاوار سپاسگزاری من است و همچنین ممنونم از کسانی که در انتشارات سوره مهر با ذوق و سلیقه تمام در انتشار مجموعه شعر «هنوز هم ...» همکاری کردند به طوری که میتوانم بگویم در بین کتابهایی که داشته ام، کمترین دشواری را در چاپ این کتاب متحمل شدم.

 

غلامعلی حداد عادل، همچنین در این مراسم اشعاری از مجموعه شعرش خواند و شعری را نیز با عنوان مادر، خطاب به مادرش که در این مراسم بود قرائت کرد و اینطور خواند:

 

پرسند اگر که شیر زن کیست / این است کلام آخر من / گویم که یکی است و آن یکی نیز / کس نیست به غیر مادر من./998/د102/ق 

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات