۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۶۶۴
معاون هنری حوزه هنری:

کتاب دکتر حدادعادل غافلگیرمان می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون هنری حوزه هنری گفت: در این کتاب با شعرهایی روبه‌رو هستیم که در ادامه شعر قدیم سروده شده و مانند آبی زلال از سرچشمه کهن می‌آید.
فاضل نظري، معاون هنري حوزه هنري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم ...» در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، با بیان آنکه آنچه از این مجموعه شعر می گوید  شرح شیدایی و گزارش تماشا است، اظهار کرد: مجموعه شعر آقای حداد از اتفاقات خوب روزگار ماست. این کتاب به طور حقیقی مجموعه‌ای از گونه‌های شعری است که این روزها کمتر می توان از آن‌ها سراغ گرفت.

 

وی گفت: من از حیث زبانی از این دفتر شعر بسیار لذت بردم. در این کتاب با شعرهایی روبه‌رو هستیم که در ادامه شعر قدیم سروده شده و مانند آبی زلال است که از سرچشمه کهن می آید. شعر ایشان از حیث توجه به زبان فارسی بی مایه نیست و بسیار پیراسته و بدون تکلف و عاری از آرایه های اضافی است.

 

این شاعر همچنین گفت: مجموعه شعر آقای حداد از نظر موضوعی ما را واقعا غافلگیر می کند و افق دیگری پیش رویمان باز می کند. استفاده نو ایشان از مضامین کهن را اگر از ویژگی های شعر بعد از انقلاب بدانیم در این دفتر به خوبی می توان از آن ها سراغ گرفت. در این اشعار با مضامینی روبه‌رو هستیم که در شعر شاعرانه گذشته وجود دارد ولی شاعر به بهانه آنکه دیگران از آن ها استفاده کرده‌اند، خود را از آن ها منع نکرده بلکه سعی کرده نگاهی نو به این مضامین داشته باشد.

 

فاضل نظری تاکید کرد: هنر آقای حداد در بیان هنرمندانه این مضامین است و او روایت دولت‌ورزی و عشق را در این اشعار بیان کرده است.

 

حداد عادل، فردی بسیار مقاوم است

 

همچنین دیگر سخنران این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که در سخنانی گفت: آقای حداد بسیار مقاومند که خلاف اخلاق در دوران آشوب های سیاسی به وجودشان وارد نمی‌شود و اجازه نمی دهند کژی به فارسی وارد شود. ایشان از جمله مسئولینی است که عاشق ملت و کشورمان هستند و هرگز علم و فلسفه و تاریخ را فراموش نمی کنند. ایشان از مسئولیتی نیستند که وقتی در نمایشگاه کتاب از آن ها سئوال می کنند آخرین اثری که خواندنی چه بود بگوید 5 سال است کتاب نخوانده ام.

 

مختارپور ادامه داد: یک بار در برنامه ای در صدا و سیما از من پرسیدند که چرا در اوایل انقلاب، مردم بیشتر از امروز کتاب می خواندند. من برای این سئوال چند عامل برشمردم از جمله اینکه وقتی مردم در آن سال ها می‌دیدند همه مقامات کشور از رهبری و رئیس جمهور گرفته تا سیاسیون اهل کتاب هستند به خواندن تشویق می‌شدند؛ اما الان شاهد مسئولانی هستیم که قسم می خورند 10 سال است مطالعه نداشته اند. هرچند امروزه هم داریم مسئولانی که اهل کتابند و با دیدنشان به یاد کتاب می‌افتی مانند دکتر حداد عادل که کتاب هیچ‌گاه از دستشان نمی افتد و این ویژگی او قابل ستایش است.

 

اگر فرهنگ و زبان فارسی نبود، سرنوشت تلخی داشتیم

 

محمدرضا ترکی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: همه ما خوشحالیم از اینکه زبانمان فارسی و فرهنگمان ایرانی است، سایه حافظ و سعدی و مولانا بر سرمان است و مفتخریم به پیروزی از اهل بیت علیهم السلام.

 

وی ادامه داد: پرسش دنیای امروز این است که چرا داعش که تمام پیرامون ایران و حتی کشورهای غربی را فراگرفته در کشور ما نفوذ نکرده است؟ پاسخش به نظر من باور ما به مکتب اهل بیت علیهم السلام و آغشته بودن فرهنگمان با حافظ و سعدی است. با این حال متاسفم که باید بگویم قدر این نعمت را نمی دانیم و متاسفانه تکنوکرات های حاکم بر کشورمان هم قدر فرهنگ و ادب و شعر فارسی را درک نمی کنند و نمی دانند اگر این ها نبود چه سرنوشت تلخی داشتیم.

 

ترکی در ادامه با اشاره به دفتر شعر دکتر حداد عادل گفت: زبان روان و شیوه سهل به کار بردن واژه‌ها به اشعار این دفتر همچون یک جویبار زلالی داده است. تمامی این اشعار در اوج سلامت زبان سروده شده است. آقای حداد در کوره ذوقشان واژه ها را ذوب کرده و در نهایت اعتدال، غزلی ناب سروده اند که گاهی نیز با چاشنی طنز آمیخته شده است و اگر فردی بخواهد حداد عادل را بدون تعارف ببیند باید به این اشعار مراجعه کند. ایشان به ضرورت و با وظیفه وارد پوست شیر سیاست شده و مطمئنیم که اگر خواست خودشان بود ترجیح می داد تنها به فلسفه و ادبیات بپردازد.

 

این شخصیت فرهنگی در پایان تاکید کرد: لطافت اشعار دکتر حداد عادل را در طرح جلد کتاب «هنوز هم ...» نیز می‌توان دید که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است و جا دارد بگویم از حوزه هنری متشکریم که با مشکلاتی که ممکن است در عرصه انتشار کتاب وجود داشته باشد، آثار خوبی منتشر می‌کند و هنوز هم آثاری چون «هنوز هم ...» به دست اهل ادبیات می‌رسد./998/د102/ق

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات