۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۴۲۲۷۴۶

کتاب «شرط ذخیره مالکیت» منتشر شد

کتاب «شرط ذخیره مالکیت » با نگاه تطبیقی به فقه امامیه و حقوق انگلستان، فرانسه و آلمان به قلم غلامرضا یزدانی منتشر شد
کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب «شرط ذخیره مالکیت» با نگاه تطبیقی به فقه امامیه و حقوق انگلستان، فرانسه و آلمان به قلم غلامرضا یزدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به چاپ رسید.


این کتاب در سه بخش ماهیت شرط ذخیره مالکیت، آثار شرط ذخیره مالکیت و نتیجه گیری گردآوری شده است.


در بخش اول که دارای دو فصل و چهار مبحث است، نویسنده به بررسی فرآیند شرط ذخیره مالکیت و زمان انتقال آن در حقوق کشور های مختلف می پردازد.


وی در ادامه پس از توصیف شرط ذخیره مالکیت، انواع شرط ذخیره مالکیت و شرایط تحقق و صحت آن را بر می شمارد.


بخش دوم نیز شامل دو فصل و چهار مبحث است که در آن مسائلی چون عدم اعسار یا ورشکسته شدن یکی از طرفین و آثار شرط ذخیره مالکیت قبل و بعد از رسیدن فرا رسیدن اجل مورد بررسی قرار می گیرد.


در ادامه بخش دوم آثار ذخیره مالکیت در فرض ورشکستگی یا افلاس یکی از طرفین توسط نویسنده مورد جرح و تعدیل قرار گرفته است.


و در فصل آخر نیز مباحث و بررسی ها و قیاس های حقوقی مورد نتیجه گیری قرار می گیرد.


حجت الاسلام یزدانی در بخشی از مقدمه کتاب خود این گونه می نویسد: هر چند در فقه اسلامی و حقوق ایران، قاعده انتقال فوری مالکیت پذیرفته شده است، ولی از قواعد آمره و مربوط به نظم عمومی نمی باشد. لذا طرفین قرارداد می توانند با درج شرط ذخیره مالکیت در قرارداد، زمان انتقال مالکیت را معلق به تحقق امری نمایند. ماهیت این شرط تعلیق انتقال مالکیت می باشد.


گفتنی است کتاب «شرط ذخیره مالکیت» اثر حجت الاسلام دکتر غلامرضا یزدانی، با قیمت 9۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است./859/ن602/ق

ارسال نظرات