۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۴۲۵۴۲۲

نشست «تولید محتوای مناسب در صنعت نشر» برگزار شد

نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در نشست «تولید محتوای مناسب در صنعت نشر» گفت: نباید در تولید محتوای مناسب در صنعت نشر، مخاطب عام حذف شود زیرا توجه به مخاطب خاص و عام باعث می‌شود بازار مخاطب به طور طبیعی به سمت و سوی مؤلفان و نویسندگان کشیده می‌شود.
نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «تولید محتوای مناسب در صنعت نشر» با حضور‌ هادی خورشاهیان، شاعر و نویسنده، محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، مجید عمیق، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان و محمد سلگی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار گفت‌وگو برپا شد.

 
محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در ابتدای نشست با اشاره به این‌که در تولید محتوای مناسب در صنعت نشر دچار مشکل جدی هستیم، گفت: تولید محتوای مناسب، مشکلی جدی در صنعت نشر است محتوای مناسب به این معناست که بتواند به نیاز مخاطب پاسخ دهد.
 
وی با بیان این‌که در تولید محتوای مناسب نباید مخاطب عام را حذف کرد و افزود: نباید در تولید محتوای مناسب تنها مخاطب نخبه و خاص را مدنظر قرار دهیم بلکه باید نیازهای مخاطب عام را نیز در نظر بگیریم و اجازه دهیم بازار مخاطب بهطور طبیعی به مؤلفان و نویسندگان سمت و سو و جهت بدهد.
 
هجری درباره خلاءهای موجود در تولید محتوای مناسب در صنعت نشر نیز توضیح داد: محدودیت ممیزی‌ها، نبود تحقیق و پژوهش توزیع نامناسب و انحصاری کتاب و محدود بودن راهیابی کتاب‌های نویسندگان به کتابخانه‌های مدارس کشور از مهم‌ترین خلاءهای موجود در تولید محتوای مناسب در صنعت نشر به شمار می‌رود.
 
هادی خورشاهیان، شاعر و نویسنده نیز در این نشست با تأکید بر این‌که تولید محتوای مناسب متناسب با نیاز مخاطب است، اظهار کرد: به نظر من تولید محتوای مناسب متناسب با نیاز مخاطب است به طور اساسی هر پدیده‌ای با توجه به شرایط کلی جامعه در جایگاه خود قرار دارد اما نقص‌هایی نیز در آن دیده می‌شود به عنوان مثال در زمینه تولید محتوای مناسب تقریبا در تمام حوزه‌ها گروه سنی مختلف کتاب موجود است اما در حوزه محتوایی کتاب‌های علمی کتاب‌های به‌روزی نداریم که جا دارد به‌روزرسانی و ویرایش شود.
 
وی افزود: کتاب ادبیات (شامل همه کتاب‌ها از جمله رمان شعر و داستان) زیادی به لحاظ کمی در بازار نشر وجود دارد اما در تولید محتوای مناسب آن باید سعی بیشتری کنیم تا نقص‌های موجود با ارتقاء کیفیت محتوای مناسب رفع شود.
 
مجید عمیق، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در این نشست گفت: از آنجا که در تولید محتوای مناسب در صنعت نشر نیازهای مخاطبان مدنظر قرار می‌گیرد اما در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی کتابی و در دست مخاطب وجود ندارد به‌ویژه در تولید محتوای مناسب گروه سنی حساس کودکان دقت بیشتری کنیم.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم امام خمینی رحمة الله علیه قرار دارد./998/د102/ق

 

منبع: ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

ارسال نظرات