۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۲۷۶۶۴

روایت علامه مظفر از سقیفه در یک کتاب

روایت علامه محمدرضا مظفر از ماجرای سقیفه از سوی انتشارات انصاریان روانه بازار نشر شد.
روایت علامه مظفر از سقیفه در یک کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا،  «السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر تألیف قرن چهاردهم، به زبان عربی است كه موضوع سقیفه ـ اولین حادثه‌ای كه همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم به وقوع پیوست و بیعتی كه در آن شكل گرفته است را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

 

 این کتاب با عنوان ماجرای سقیفه با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید محمود خسروشاهی  از سوس یانتشارات انصاریان و به قیمت ۷۰۰۰ تومان به تازگی به بازار نشر عرضه شده است.

 

مؤلف، كتاب را با پیشگفتاری آغاز نموده و به این نكته مهم و اساسی تأکید ورزیده است كه مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله‌ای، دینی، وطنی و... از فكر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد. در ادامه، با عنوان «تمهید» مقدمه‌ای را برای ورود به متن اصلی موضوع بحث كتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشكافی کرده و آنگاه وارد فصل‌های كتاب گردیده است.

 

 کتاب در فصل اول موضع پیامبر اكرم  صلی الله علیه و آله و سلم درباره خلافت كه آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر را بررسی کرده است.

 

در فصل دوم تدابیر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام بوده است كه شامل مواردی همچون: اعزام جیش اسامه، درخواست قلم و دوات و كاغذ برای نوشتن وصیت‌نامه در موضوع خلافت بوده است.

 

موضوع فصل سوم کتاب بیعت در سقیفه و انگیزه‌هایی كه در اجتماع در آن محل وجود داشت و وقایعی كه زمینه‌ساز بیعت با ابوبكر گردید و نقش هر یك از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبه‌هایی كه از سوی افراد مختلف در این جمع ایراد شد را مورد توجه قرار داده است و در فصل چهارم موضع امیرالمؤمنین(علیه السلام) در برابر سقیفه و بیعت در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

 

به جرأت می‌توان گفت مؤلف از چشم‌اندازی واقعی به بحث نگاه کرده و نه احساسات را وارد بحث می‌کند و نه جانب بی‌طرفی را فرومی‌گذارد، هرچند مقدّر باشد که نتیجه همان باشد که عقیده مذهبی او بدان رهنمون می‌شود و این مرهون اسلوب عمیق مؤلف است.

 

وی ضمن بیان نصوص وارده، آنها را دقیق نقد کرده و مفاهیم آنها را روشن کرده است و در این راه از احادیثی استفاده کرده که ثقات ائمه حدیث هر دو طایفه مسلمان درباره آن اتفاق‌نظر دارند. نتیجه آنکه موفق شده با بیانی جذاب و باشکوه، خواننده را از نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها به نتایج بحث برساند./998/د102/ق

 

منبع: انتشارات انصاریان

ارسال نظرات