۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰
کد خبر: ۴۳۳۹۷۸
گزارشی از تحرکات سفارت عربستان در بغداد؛

عنصر دیپلماتیک یا عامل جاسوسی؛‌ بررسی اقدامات سفیر سعودی علیه ایران و مقاومت اسلامی عراق

اقدامات سفیر سعودی در عربستان علیه حشد الشعبی و جمهوری اسلامی ایران صدای جریان‌های مردمی و سیاسی این کشور را درآورده است. بسیاری معتقدند که سفیر سعودی صرفا برای ایفای نقش تخریبی و ایجاد تنش بین مردم عراق به این کشور اعزام شده است.
اقدامات سفیر سعودی در بغداد اقدامات سفیر سعودی در بغداد ثامر السبهان، سفیر عربستان در بغداد ثامر السبهان، سفیر عربستان در بغداد


 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در دی‌ماه سال گذشته سفارت عربستان پس از بیست و پنج سال بازگشایی شد که این خبر با اعتراض بسیاری از جریان‌های سیاسی و مردمی عراق مواجه شد. بسیاری از اعتراض‌کنندگان به این تصمیم معتقد بودند که عربستان سعودی به ویژه پس از سرنگونی حکومت صدام حسین در سال 2003 همواره نقشی مخرب را در عراق ایفا کرده است. این گروه همچنین تصریح می‌کنند که شواهد  بسیاری دال برحمایت عربستان از تروریست‌ها در عراق و حمایت مالی و لجستیک آنها وجود دارد. با این وجود دولت حیدر العبادی تصمیم به بازگشایی سفارت عربستان در عراق و از سرگیری روند دیپلماتیک بین دو کشور گرفت.

 

از اظهار نظر علیه ایران تا تلاش برای آزادی تروریست‌های سعودی

پس از گذشت چند ماه از بازگشایی سفارت عربستان در بغداد و همزمان با آغاز عملیات آزادسازی فلوجه از دست داعش،‌ ثامر السبهان بار دیگر خبر ساز شد. این سفیر سعودی که از عناصر امنیتی و اطلاعاتی عربستان است،در راستای نقش حمایتی از تکفیری‌ها در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «دولت عراق به دنبال تغییر بافت جمعیتی این شهر است.» او در ادامه اظهارات خود بدون ارائه هیچ دلیلی گفت: «ایران به دنبال تغییر دموگرافی عراق است.» این اظهارات سفیر سعودی به سرعت با واکنش محافل رسانه‌ای و سیاسی عراق مواجه شد. عراقی‌ها که به دنبال رهایی از اشغالگری و جنایت‌های داعش بودند این سخنان را نوعی حمایت از داعش برشردند.

در همین راستا حنان الفتلاوی از نمایندگان برجسته پارلمان عراق سفیر سعودی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «رژیم سعودی باید برای سفیر خود دورهای آموزشی فشرده شناخت اصول کار دیپلماتیک را برگزار کند. بار دیگر اظهاراتی مداخله جویانه از سفیر سعودی شنیدیم و وی این بار از تغییر جمعیتی در عراق سخن گفته است. اینگونه اظهارات، خلاف اصول کار دیپلماتیک است که در سایه سکوت وزارت خارجه عراق مطرح می شود.» فتلاوی در ادامه خاطرنشان کرد: « ما در زمانی که همه مردم عراق وارد شدیدترین نبرد برای آزادی سرزمین خود از چنگال گروه تروریستی داعش شده اند، نیازمند سفیری نیستیم که اختلافات طایفه ای را شعله ور می کند و به فتنه انگیزیمی پردازد

اقدامات بی سابقه سفیر سعودی در بغداد به همین جا ختم نشد، بازدید هیئت سعودی از زندان حوت در شهر ناصریه، مرکز استان ذی‌قار، نیز از دیگر اقدامات سفارت عربستان در بغداد بود. این اقدام اگرچه در سایر کشورها نیز متداول است اما از آنجا خشم عراقی‌ها را برانگیخت که اغلب زندانیان سعودی در عراق عوامل خطرناک گروه‌های تروریستی هستند. بسیاری از این زندانیان به صورت مستقیم در انفجارهای تروریستی نقش داشتند که جان هزاران تن از مردم عراق را گرفته است. در همین ارتباط روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به مشکل زندانیان سعودی در عراق بین دو کشور، نوشت: «برخی در داخل عراق بر این باورند که پرونده زندانیان سعودی از یکسال قبل از بازگشایی سفارت سعودی‌ها در عراق مطرح بوده است تا این زندانیان و حتی آنهایی که محکومیت آن‌ها در اقدامات تروریستی ثابت شده است، به عربستان بازگردانیده شوند.» الاخبار همچنین به نقل از عبدالهادی موحان، نماینده استان ذی‌قار، بیان کرد:«عربستان به دنبال خارج کردن همه بازداشت‌شدگان عربستانی در عراق است در حالی که اغلب آنها محکوم به اعدام هستند.»

 

 

واکنش دستگاه دیپلماسی و مقاومت اسلامی عراق به کارشکنی‌های آقای سفیر

  ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق پس از بالا گرفتن اعتراضات به این اقدام ثامر السبهان، به احضار مجدد سفیر سعودی به وزارت خارجه عراق اشاره  کرد و گفت: « عملکرد سفیر عربستان در عراق با چارچوب مسئولیت‌هایش به عنوان سفیر منافات دارد و این مطلب به طور رسمی به وی ابلاغ شد.» این سخنان در حالی گفته شد که وزارت خارجه عراق روز جمعه ثامر السبهان را در اعتراض به اظهارات و رفتارهای مداخله گرانه و نیز دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای احضار کرده بود. دستگاه دیپلماسی عراق متعاقب احضار السبهان دربیانیه‌ای اعلام کرد: «بغداد به هیچ سفیری اجازه نمی‌دهد با اظهارات فرقه‌ای باعث دامن زدن به اختلافات در عراق شود.»

علاوه بر وزارت امور خارجه عراق شخصیت‌های بسیاری به ویژه ارکان اصلی حشد الشعبی عراق به فعالیت‌های سفیر سعودی در عراق واکنش نشان دادند. در این رابطه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به انتقاد از ثامر السبهان پرداخت و گفت: «سفیر عراق حق بازدید از زندان‌های عراق را ندارد.» همچنین اکرم العکبی، دبیرکل جنبش النجبا ثامر السبهان، سفیر عربستان را عنصر نامطلوب توصیف و از این که تاکنون اخراج نشده، ابراز تعجب کرد و گفت: «دولت سعودی همچنان مواضع منفی خود را نسبت به عراق تغییر نداده است.» از سوی دیگر محمد ناجی، نماینده فراکسیون بدر در مجلس عراق گفت: « ثامر السبهان سفیر عربستان سعودی نیروی اطلاعاتی است و نه سفیر، و عربستان از عراق می ترسد.» وی  با بیان اینکه نیروهای بسیج مردمی با فتوای حضرت آیت الله سیستانی تشکیل شده و بخشی از کشور و نیز بخشی از ارگان ها ونهادهای دولتی هستند، اظهار داشت: « اگر نیروهای بسیج مردمی نبودند، داعش تاکنون وارد بغداد شده بود.»

 

 

تلاش رسانه‌های سعودی برای کاهش خشم مردم عراق از ثامر السبهان

اما عربستان سعودی که می‌دید از لحاظ رسانه ای جو سنگینی علیه اقدامات سبهان در عراق به وجود آمده است، برای کاهش فشارها موج جدیدی را در شبکه‌های ماهواره ای خود از قبیل الحدث و العربیه به راه انداخت. این دو شبکه با گفت‌وگوها و گزارش‌های متعدد تلاش کردند چهره عربستان در عراق را چهره ای نوع دوست نشان دهند. شبکه ماهواره ای الحدث با پخش گزارش‌هایی مدعی حمایت حکومت عربستان از آورگان عراقی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به عراق شد حال اینکه این کشور و رسانه‌هایش در یکی از بزرگ ترین عملیات علیه داعش بیش از هر زمان دیگری نقش تخریبی خود را ایفا کردند و داعیه دار حمایت از اهل تسننی شدند که خود بیش از هر طرف دیگر از جنایت‌های داعش آسیب دیده اند. شبکه ماهواره ای العربیه نیز در گفت‌وگو با ثامر السبهان بار دیگر ایران را متهم اصلی این ماجرا دانست. سفیر عربستان در بغداد در این گفت‌وگو بدون اشاره به عصبانیت مردم و جریان‌های سیاسی عراق مدعی شد که «هجمه رسانه‌ای از سوی ایران پیش از ورودش به عراق شکل گرفته و از زمان نامگذاری او به عنوان سفیر ریاض در بغداد حمله رسانه‌ای برنامه ریزی شده برای ایجاد شک در ماهیت فعالیت سفارت عربستان در بغداد آغاز شده است.» وی همچنین به اعتراضات نمایندگان پارلمان ایران و عراق نیز اشاره کرد و آن را دلیل دیگری بر دخالت‌های ایران در عراق دانست.

این شبکه همچنین با گفت‌وگو با شخصیت‌های عراقی که خارج از این کشور هستند و هرکدام به دلیل حمایت از تروریسم در عراق تحت پیگرد هستند به حمایت از سفیر خود پرداخت. حسین الدلیمی یکی از این شخصیت‌ها است که مدعی عدم دخالت های کشورهای عربی در امور داخلی عراق شد و ایران را عامل اصلی همه مشکلات این کشور دانست. او در گفت‌وگو با العربیه بدون اینکه به حضور مستشاران ایرانی با اجازه حکومت مرکزی عراقی در عملیات آزادسازی فلوجه اشاره کند، ایران را به نفوذ در عراق متهم کرد و مدعی شد که ایرانی‌ها از حضور فعال عربستان و سایر کشورهای عربی در عراق هراس دارد!

 

 

هراس آل سعود از قدرت گرفتن مقاومت اسلامی در عراق

اما واقعیت این است که عربستان سعودی پس از آشکار شدن حمایت خود از داعش و حساسیت کشورهای غربی نسبت به تهدید این گروهک تروریستی برای جهان، نتوانست مانند گذشته به حمایت از تروریسم در عراق بپردازد و  از این رو با بازگشایی سفارت خود در بغداد از سفیر خود برای ادامه نقش تخریبی و ایجاد اختلاف بین احزاب و جریان‌های مختلف عراق استفاده کرد. آل سعود مانند سایر کشورهای منطقه در عراق نیز با تکیه بر ایران هراسی و شیعه هراسی تلاش دارد تا اهل تسنن را به تکاپو بیاندازد و خود را به عنوانی حامی آنان معرفی کند که این امر برای بخشی از نخبگان این مذهب آشکار شده است. رژیم سعودی به موازات همین امر می‌خواهد جلوی قدرت گرفتن مقاومت اسلامی عراق و تاثیرگذاری مرجعیت نجف و قم به عنوان بازیگران مهم این کشور را بگیرد و اجازه ندهد فتوای جهاد کفایی که به تشکیل بسیج مردمی عراق منجر شد به الگویی برای این کشور تبدیل شود. حمایت رسانه های وابسته به کشورهای عربی از تظاهرات در بغداد پیش از عملیات فلوجه که از سوی بعثی ها مورد نفوذ قرار گرفت نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

سابقه سبهان در لبنان و کارشکنی‌های او علیه مقاومت اسلامی در این کشور  جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد که اقدامات این دیپلماتیک و عنصر اطلاعاتی سعودی کاملا حساب شده و با طراحی قبلی است. با توجه به اینکه روز گذشته خبرگزاری اسپوتینگ به نقل از منابع آگاه عراقی خبر از تلاش دولت عراق برای تغییر سفیر عربستان در بغداد داد باید به نظاره نشست که آیا عربستان حاضر به تغییر او می‌شود یا به ادامه فعالیت سفیر سعوی در بغداد اصرار خواهد ورزید؟ همچنین باید دید مردم عراق چه واکنشی را نسبت به این دخالت سفیر سعودی در بغداد نشان خواهند داد./ 983/ب501/ک

ارسال نظرات