۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۳۴۸۴۶
مسوول بلندپایه ترک:

در توافق عادی سازی روابط با اسرائیل هیچ بندی علیه حماس وجود ندارد

یک مسؤول بلند پایه ترک اظهار داشت که در توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی هیچ بندی درباره جنبش مقاومت اسلامی "حماس" وجود ندارد.
اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، یک مسوول بلند پایه ترک اظهار داشت که در توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی هیچ بندی درباره جنبش مقاومت اسلامی "حماس" وجود ندارد.


این مسوول دولتی که نخواست نامش فاش شود خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی در ماه مارس سال 2013 با شرط اول آنکارا برای عادی سازی روابط با تل آویو موافقت کرد و برای اولین بار در تاریخ خود از یک طرف خارجی ـ که همان ترکیه باشد ـ معذرت خواهی کرد.

 

وی افزود که تل آویو همچنین با پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حادثه کشتی ماوی مرمره که در سال 2010 سعی در سفر به نوار غزه در قالب ناوگان آزادی غزه و لغو محاصره این منطقه را داشت و نیز با کمک ترکیه به بهبود اوضاع انسانی غزه، موافقت کرده است.

 

به گفته این مسؤول ترک، توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و ژریم صهیونیستی به آنکارا اجازه واردات کالاها و مصالح مورد نیاز برای استفاده در مصارف غیر نظامی مانند کمک های انسان دوستانه، سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی غزه، احداث منازل برای ساکنان غزه و افتتاح "بیمارستان دوستی" ترکیه و فلسطین را می دهد.

 

رژیم صهیونیستی در قالب توافق عادی سازی روابط با ترکیه همچنین با احداث نیروگاه های جدید برق، تصفیه آب های نوار غزه و افزایش سهم برق و آب نوار غزه موافقت کرده است که بدین ترتیب، نیازهای ضروری ساکنان غزه برطرف می شود و زمینه اجرای پروژه های بزرگ در این منطقه فراهم می شود.

 

این مسؤول خاطر نشان کرد که توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک پیروزی دیپلماتیک است و آنکارا همچنان به حمایت های خود از فلسطین و کمک های خود به ملت فلسطین ادامه خواهد داد.

 

وی افزود تل آویو با تمامی شروط ترکیه موافقت کرده است و این توافق اقدامی تاریخی برای بهبود اوضاع ملت فلسطین به شمار می رود و زمینه ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه را می دهد.

 

این مسؤول ترک همچنین تاکید کرد که دولت فلسطین و جنبش حماس در جریان مذاکرات برای امضای توافق عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل، کمک زیادی به آنکارا کردند.

 

این در حالی است که روزنامه های صهیونیستی مدعی شده بودند که بر اساس توافق عادی سازی روابط میان آنکارا و تل آویو، طرف ترک متعهد شده است که به جنبش حماس اجازه فعالیت نظامی از خاک این کشور علیه رژیم صهیونیستی را ندهد و در مقابل، تل آویو از شرط خود مبنی بر تعطیلی دفاتر حماس در ترکیه و اخراج رهبران این جنبش از خاک این کشور چشم پوشی کرده است.

 

گفتنی است که یک مسؤول صهیونیستی یکشنبه شب گذشته از امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان آنکارا و تل آویو خبر داد و خبرگزاری آناتولی هم به نقل از مسؤولان دفتر نخست وزیری ترکیه اعلام کرد که بن علی ییلدیریم نخست وزیر این کشور ظهر امروز دوشنبه امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل را اعلام خواهد کرد./982/ب102/د

ارسال نظرات