۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۳۵۶۳۰
فعال سیاسی مصر در گفت‌و‌گو با رسا مطرح کرد؛

صدور فتوا به نفع اسرائیل؛ از ممنوعیت جهاد در فلسطین تا اعزام جوانان به گروه‌های رادیکال

فعال سیاسی مصر تاکید کرد که برخی از علمای عربی جهاد در فلسطین را ممنوع کرده و مجاهدان را برای نبرد در کنار داعش به سوریه دعوت می‌کنند.
فلسطین

 

طارق مدحت فعال سیاسی مصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا با تشریح ابعاد نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس گفت: امام خمینی «قدّس سره» آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامید زیرا ماه مبارک رمضان ماه سراسر معنویت و ماه اطاعت و بندگی، ماه جهاد و نهادینه کردن اخلاق در انسان‌هاست. عبادت‌ها در ماه مبارک رمضان هر روز تکامل بیشتری می‌یابد تا آنجا که ابتدای این ماه مبارک آغاز بندگی و عبادت و آخر آن رسیدن به مرحله تزکیه نفس و رسیدن به جهاد و مقاومت است که بالاترین و کامل‌ترین آن سیر در مسیر اهل بیت (ع) و ارزش‌های اخلاقی است. از طرفی شب‌های قدر نیز در آخرین دهه ماه مبارک رمضان است که به مسلمانان گوشزد می‌کند باید مساله فلسطین را به هر وسیله‌ای به یاد آورده و آن را به دست فراموشی نسپاریم و بنده معتقدم که در این نامگذاری ردپای وحی الهی را مشاهده می‌توان کرد.

وی با اشاره به جنگ روانی برخی شبکه‌ها در عدم پوشش خبری مناسب این اجتماع بزرگ رمضانی و محدود ساختن روز جهانی قدس به کشورهای شیعه نشین مانند ایران، سوریه، یمن، لبنان و بحرین افزود: گفتمانی در میان تعدادی از افراد سیاسی و شبکه‌های ماهواره‌ای رواج یافته است که دعوت ایران برای برگزاری تظاهرات مسلمانان در روز جهانی قدس در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی مخالف با سیاست‌ها و یا اعتقادات جمهوری اسلامی ایران طرفدار ندارد اما این سخن بسیار مضحک و خنده‌دار است. مساله قدس که منحصر به شیعه و اهل سنت و یا ایران، مصر، سوریه، لبنان و حتی مردم فلسطین نیست بلکه قدس شریف، یک موضوع انسانی و اخلاقی مرتبط با کشوری است که از سوی رژیم صهیونیستی غصب شده است. برخی سازمان‌ها و نهادهای وابسته به استکبار نیز همسو با استکبار تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلافات مذهبی و قومیتی در راستای منافع دشمن به کار بسته‌اند.

 

موضوع تروریسم موجب محاصره غزه از سوی مصر شده است

کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام با تبیین تفاوت‌های موجود میان مردم و حکومت در مساله فلسطین ادامه داد: مردم مصر با صرف نظر از دیدگاه‌ها و سیاست‌های حاکمیت به موضوع قدس نگاهی انسانی داشته و به آن ایمان دارند. نسبت به حکومت هرچند مسائلی مطرح شده است مانند آنکه حاکمان مصری در روزهای گذشته محاصره غزه را تشدید کرده و یا آب‌های زیادی را به سمت تونل‌های موجود در نواز غزه هدایت کرده‌اند تا ضمن تخریب این تونل‌ها از ورود و خروج ساکنان غزه جلوگیری کند اما حکومت مصر به بهانه مبارزه با تروریسم در صحرای سینا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گشایش جبهه‌های جدید تروریستی انجام می‌دهد که یکی از آنان محاصره غزه است تا از این طریق مانع نفوذ جریان‌های تروریستی به مصر شوند. از طرفی نباید شرایط اقتصادی داخل مصر را هم نادیده گرفت لکن امیدواریم که اوضاع هرچه سریعتر به حالت عادی بازگردد. ابتکار عمل و تعیین سرنوشت به دست مردم مصر است و طبیعیت ملت مصر یک طبیعیت مقاوم است که اگر جز این بود ما شاهد محاصره سفارت اسرائیل در قاهره و یا  محکوم کردن هرگونه عادی سازی رابطه با رژیم اشغالگر قدس مانند پیمان کمپ دیوید نبودیم.

مدحت با تبیین نقش وهابیت و آل سعود در پایه‌گذاری سنگ بنای سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: وهابیت و آل سعود از ابتدای تاسیس تا به امروز دارای تاریخ ننگینی از خیانت و مزدوری هستند. آنان سپرهای دفاعی استعمار و ابزار دست استکبار برای ایجاد اختلاف و چند دستگی در میان امت اسلامی هستند. کسی که در 1929 م با حمایت انگلستان کشورش را تاسیس کرده، با خیانت به مردم مصر، قدس شریف را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده و هزاران بیگناه و مظلوم را در عراق، سوریه و یمن بی‌خانمان کرده است بی‌شک امروز رابطه خود را با دشمن تقویت می‌کند زیرا او دیگر خود جزئی از دشمن شده است.

فعال سیاسی مصر با انتقاد از ادعای عربستان مبنی بر حمایت اهل سنت در عراق، سوریه و یمن اظهار داشت: اهل سنت هیچگاه برای عربستان سعودی اهمیت نداشته است. آل سعود خاندانی بادیه نشین از سرزمین‌های حجاز بودند که با حمایت آمریکا و انگلیس با محمد بن عبدالوهاب عهد بسته و حکومت را به دست گرفتند. وهابیت هیچ ارتباطی با دین، مذهب، قومیت نداشته بلکه بالعکس همواره خاندانی قاتل بوده که تمام ارزش‌های معنوی را برای رسیدن به قدرت فدا می‌کرد.

 

عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها تهدیدی جدی برای جهان اسلام

وی اشتیاق شدید برخی حاکمان عربی برای برقراری با اسرائیل را تهدیدی جدی برای عالم اسلامی دانسته و تصریح کرد: بسیاری از حاکمان عربی تنها ابزار دست رژیم صهیونیستی هستند. آنان در حقیقت نمایندگان اسرائیل در میان ملت‌ها بوده و هیچگاه مردم به آنان به عنوان حاکم مورد پذیرش ملت‌ها نگاه نکردند. مردم مظلوم منطقه می‌دانند که هر زمان ارتباط با رژیم عبری برقرار شده و به حاکمان حلقه به گوش اسرائیل تبدیل شدند، تنها درد و رنج‌هایشان بیشتر شد اما دیگر محال است که این شرایط باقی بماند. سطح بصیرت، آگاهی، علم و هوشیاری ملت‌ها روز به روز بیشتر شده و به شناخت بهتری از اهداف و نقشه‌های شوم رژیم اشغالگر قدس به دست می‌آورند.

مدحت در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات جنجالی یوسف قرضاوی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان واکنش نشان داده و تاکید کرد: قرضاوی مدعی شد که جهاد در فلسطین ممنوع و مجاهدان باید وارد سوریه شوند. همچنین وی ترکیه را مایه شرافت امت اسلامی برشمرد. بنده عرض کنم که اولا این مطلب، نظر شخصی قرضاوی است و نه امت اسلامی ثانیا این سخنان همواره در مسیر خدمت و حمایت از دشمن صهیونیستی به کار گرفته می‌شود. چنین اظهار نظرهایی ما را با خطر بسیار مهمی به نام «سیطره خائنان و ابلهان بر تریبون‌های دینی و رسانه‌ها» مواجه می‌سازد. باید به قرضاوی گفت که مفهوم جهاد تنها در سرزمین فلسطین و در جنگ با دشمن صهیونیستی معنا پیدا می‌کند.

اندیشمند سیاسی مصر با هشدار نسبت به افزایش چنین دیدگاهی در بین عالم نماها گفت: اندیشه‌های قرضاوی نشات گرفته از یک گفتمان است که متاسفانه در بسیاری از علما رسوخ کرده است که باید با آن به مقابله برخواست. حزب الله لبنان در بیداری امت‌های عربی_اسلامی نسبت به مساله فلسطین و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بسیار عالی ظاهر شده است. من معتقدم اگر حزب الله، رزمندگان سوری و گردان‌های مقاومت وجود نداشته تا به الان مساله فلسطین در سایه پیمان‌های ننگینی مانند کمپ دیوید به فراموشی سپرده می‌شد. شکر خدا بسیاری از جوانان عربی و اسلامی همسو با حزب الله و مقاومت شده‌اند. به یاد دارم که با یکی از دوستان در مورد حزب الله بحث‌های فراوان و اختلاف زیادی داشتیم تا آنجا که این اختلاف‌ها دوستی ما را در آستانه جدایی قرار داد اما پس از جنگ تموز 2006 و پیروزی حزب الله وی پیش من آمده و با صراحت اعلام کرد که حزب الله لبنان کشورها و امت‌های عربی را سربلند کرد و الان این فرد به یکی از مدافعان سرسخت حزب الله در رسانه‌ها تبدیل شده است. بنابراین بنده معتقدم که تنها راه نجات فلسطین همنوا شدن با جبهه مقاومت است./981/ب985/ک

ارسال نظرات