۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۴۳۵۶۴۵
گزارشی از خیانت دولت‌های منطقه به آرمان قدس؛

عادی‌سازی روابط،‌ مقابله با مقاومت و چند خیانت دیگر!

جهان اسلام در آستانه روز جهانی قدس بیش از هر زمان دیگری شاهد خیانت‌ برخی دولت‌های عربی به آرمان فلسطین شده است، به گونه ای که تلاش برای عادی سازی روابط و مقابله با مقاومت اسلام افزایش بی سابقه ای داشته است.
دیدار انور عشقی با مقامات صهیونیستی اردوغان و پرز ملک سلمان

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: امسال روز جهانی قدس در حالی برگزار می‌شود که مساله فلسطین از اولویت بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی خارج شده است. در وضعیت غبار آلود امروز که داعش، القاعده، بوکوحرام و سایر گروه‌های تروریستی هر نوع جنایتی را به نام اسلام مرتکب می‌شوند و بسیاری از جوانان مسلمانان را جذب کرده اند، عادی سازی روابط نیز دیگر قبح سابق را ندارد، به نحوی که دولت‌های عربی برای آشتی با اسرائیل گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. هم‌پیمانان آمریکا و اسرائیل در منطقه پا را حتی از این فراتر گذاشته و نه تنها خود از مسئولیتشان در قبال فلسطین شانه خالی کرده اند، حتی حاضر نیستند مقاومتی در برابر اسرائیل از سوی دیگران صورت بپذیرد. نوع برخورد رژیم‌های عربی با حزب الله لبنان و حماس به عنوان مقتدرترین گروه‌های مقاومت اسلامی گواه همین مدعا است. در ادامه به صورت اجمالی گزارشی از اقدامات اخیر برخی دولت‌های عربی و اسلامی را در خیانت به مساله فلسطین تشریح می‌کنیم:

 

ترکیه: اردوغان از رفتارهای پوپولیستی در داووس تا هم‌آغوشی با اسرائیل
خبری که در آستانه روز جهانی قدس توجه همه را به خود جلب کرد کوتاه اما بسیار دردناک بود: «ترکیه روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را از سر گرفت.» اگرچه از مدت‌ها پیش خبرهایی از گوشه و کنار مبنی بر از سرگیری روابط آنکارا ـ تل آویو به گوش می‌رسید اما انتشار این اتفاق در این بازه زمانی تلخی خبر را دو چندان کرد. مساله ای که از میزان خیانت‌ به فلسطین پرده برمی‌دارد عملی نشدن شرط قبلی ترک‌ها مبنی بر پایان دادن به محاصره غزه از سوی صهیونیست‌ها بود. اردوغان که در ابتدا برای مطرح شدن در جهان اسلام انتقادات شدیدی را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرد و در اعتراض به جنایت‌های اسرائیل در غزه نشست با شیمون پرز در داووس را ترک کرد، از آنجا روابط خود با رژیم صهیونیستی را تیره و تار دید که رژیم صهیونیستی 9 تن از فعالان آزادی خواه را در کشتی مرمره ترکیه در آب های آزاد نزدیک غزه به شهادت رساند. حکومت اردوغان نیز پس از آن، اقداماتی را علیه صهیونیست‌ها انجام داد و روابط خود را با آنان قطع کرد و از سرگیری روابط را منوط به پذیرفتن شروط دولت ترکیه دانست که در پایان این امر عملی نشد.

 البته در طول همه این سال‌ها روابط اصلی تجاری بین ترکیه و اسرائیل پا برجا بود اما در مدت اخیر به دلیل سیاست‌های حکومت اردوغان در منطقه ترکیه با وضعیت ناگواری مواجه شد. با توجه به از دست دادن رابطه حسنه با بیشتر کشورهای همسایه، رییس جمهور ترکیه طرح از سرگیری روابط را با سرعت بیشتری انجام داد. حزب عدالت و توسعه ترکیه که روابط تنگاتنگی با اخوان المسلمین دارند  حمایت‌هایی را از جنبش حماس کرد اما زمانی که پای منافع آنها به میان آمد، مساله فلسطین فراموش شد و حتی شماری از سران حماس به صورت محترمانه از خاک این کشور اخراج شدند.

 

 

مصر: بستن معبر رفح و مقابله با مقاومت به بهانه تروریسم
مصر در زمان مرسی اگرچه به دلیل روابط حسنه با جنش حماس مواضع نسبتا بهتری نسبت به اسرائیل و نوار غزه اتخاذ کرد اما در همان زمان نیز هیچ اقدام مهمی را در حمایت از فلسطینی‌ها انجام داد. این مساله اما با روی کار آمدن ژنرال سیسی شکل تازه تری به خود گرفت. حکومت مصر که به سرکوب اخوان المسلمین در این کشور می‌پرداخت در صحرای سینا با اقداماتی تروریستی مواجه شد، دولت عبدالفتاح السیسی در این راستا به بهانه مقابله با تروریسم، بسیاری از تونل‌های مقاومت اسلامی که برای ارسال سلاح استفاده می‌شد تخریب کرد. به موازات این اقدام، حکومت قاهره علاوه بر فشارهای سیاسی علیه حماس، اتهامات تروریستی به این جنبش وارد کرد که اسرائیلی‌ها را بسیار خشنود کرد.
همچنین حکومت مصر در سخت‌ترین شرایط نوار غزه نیز حاضر نشد معبر رفح را به صورت کامل بازگشایی کند. نوار غزه که به صورت کامل از سوی صهیونیست‌ها به محاصره درآمده بود تنها به باز شدن معبر رفح امیدوار بود که این امر نیز با کارشکنی دولت مصر به بهانه‌های مختلف انجام نشد.
اتفاق دیگری که در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت و جنجال‌‌هایی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای مصر ایجاد کرد، دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با یک هیئت از رهبران یهود نزدیک به نتانیاهو بود. او در این دیدار با تاکید براینکه کشورهای عربی می‌توانند روابط گرمی با اسرائیل داشته باشند موضوع میانجی‌گری را مطرح کرد و گفت:« قاهره آماده است تا نقش میانجی را بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ایفا کند به ویژه اینکه  معاهده صلح بین مصر و اسرائیل زمینه‌ساز یک صلح واقعی و مستمر است.» این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که ملت مصر و فلسطین هنوز معاهده ننگین کمپ دیوید را در حافظه تاریخی خود به یاد دارند. گویا رییس جمهور مصر تلاش دارد تا راه را برای کشورهای عربی به منظور صلح با رژیم صهیونیستی باز کند و به نظر می‌رسد تلاش برای حل مساله فلسطین تنها بهانه ای برای انجام این مهم باشد.

 

 

عربستان سعودی و اسرائیل؛ منافع مشترک سیاسی، نظامی و اقتصادی
درحالی که پس از حمله آل سعود به کشور مظلوم یمن خبرهای بسیاری مبنی بر همکاری اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی با عربستان به گوش می‌رسد در مدت اخیر تلاش کرده تا راه را برای ایجاد رابطه با اسرائیل هموار کند. دیدارهای علنی مسئولان صهیونیستی و سعودی را تنها در این راستا می‌توان تحلیل کرد. دیدار خبرساز دوری گولد و انور عشقی، سرلشگر بازنشته ارتش سعودی در تابستان 2015 نمونه ای از دیدارهایی بود که در رسانه ها انعکاس یافت. در این دیدار که در موسسه «پژوهش های واشنگتن» صورت گرفت، دوری گولد رو به انور عشقی و در برابر دوربین ها گفت «منافع مشترک زیادی بین دو طرف وجود دارد.»
همچنین چندی پیش انور عشقی در مصاحبه با رسانه‌های صهیونیستی تصریح کرده بود که: « اسرائیل می تواند شریک و عضوی فعال در منطقه آزاد تجاری باشد که بعد از احداث پل ملک سلمان بر فراز خلیج عقبه در منطقه سینای مصر ایجاد خواهد شد.» او همچنین روی عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل به شرط اجرای طرح صلح عربی تمرکز و به طور تلویحی ایران را دشمن مشترک ریاض و تل آویو معرفی کرد. حال اینکه از زمان مطرح طرح صلح عربی در سال 2002 از سوی ملک عبدالله که حداقل خواسته های مشروع فلسطینیان را نیز در بر نمی‌گیرد، رژیم صهیونیستی هیچگاه با آن موافقت نکرده است و امروز نیز خواستار اصلاحات بیشتر در این باره است.
دیدار موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل با ترکی فیصل در مونیخ نیز دیدار دیگری است که بر تلاش این دو رژیم برای عادی سازی روابط دلالت می‌کند. فیصل پیش از این دیدار گفته بود: «عرب ها در گذشته به تلاش های اسرائیل برای آشتی دست رد زدند و امروز این اسرائیلی ها هستند که صلح را نمی پذیرند.» پر واضح است که این آخرین باری نخواهد بود که دو مسئول سعودی ـ صهیونیست با هم دیدار می‌کنند و در آینده نزدیک خواهیم دید که عربستان تا چه میزان حاضر است برای مقابله با ایران به سمت اسرائیل برود و مساله فلسطین را قربانی سیاست‌های خود کند.


وقتی اسرائیل دیگر تهدیدی برای جهان اسلام نیست!
اما علاوه بر این سه دولت مهم عربی ـ اسلامی در میان سایر دولت‌های منطقه به ویژه دولت‌های حاشیه خلیج فارس نیز دیگر چیزی به عنوان آرمان آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود وجود ندارد. خبرهایی که گاه و بی‌گاه از حضور صهیونیست‌ها در امارت متحده عربی به گوش می‌رسد یا از دیدار پادشاه بحرین با خاخام‌های صهیونیست پرده بر می‌دارد تنها گوشه ای از خیانت رژیم‌های عربی به فلسطین مقدس و بیت المقدس است. قرار دادن حزب الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز بخشی از پازل کشورهای عربی در مبارزه  با فرهنگ مقاومت اسلامی است.
سید حسن نصرالله، دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان در یکی از سخنان خود تاکید می‌کند که :« متأسفانه بعضی‌ها اسرائیل را از لیست تهدیدها خارج کرده‌اند. یعنی امروز اگر بعضی کشورهای عربی بنشینند مثل همه‌جای جهان راهبردها، روش نبرد، امنیت ملی، تهدیدها و فرصت‌ها را مشخص کنند اسرائیل اصلا در لیستشان وجود ندارد!» حقیقتا به نظر می‌رسد که بسیاری از کشورهای عربی دیگر به رژیم صهیونیستی به عنوان یک تهدید جدی نگاه نمی‌کنند و حتی حاضرند برای فتنه‌های داخلی جهان اسلام با این رژیم اتحادی را شکل دهند. کشورهایی که برای رسیدن به اهداف خود در سوریه و عراق میلیاردها دلار را هزینه و از عنصر دین و فتوا استفاده کردند و در یمن روزی نیست که هواپیماهایشان مردم یمن را هدف نگیرد حتی حاضر نیستند ذره ای از این پول را خرج مقاومت اسلامی کنند و یا لااقل از کارشکنی دست بردارند. مساله نگران کننده این است که این دولت‌ها تلاش دارند تا ذائقه ملت‌ها را نیز تغییر دهند تا مردم مسلمان نیز از مطالبه گری در این زمینه دست بردارند. خیانتی که در این روزها بیش از هر زمان دیگری خطر آن احساس می‌شود./983/ب502/ک

ارسال نظرات