۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۴۴۸۸۲

نشست مقدماتی همایش قبرستان وادی السلام در نجف برگزار شد

نشست مقدماتی همایش فرهنگی ثبت جهانی قبرستان وادی السلام در نجف اشرف برگزار شد.
قبرستان وادی السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، نشست مقدماتی همایش فرهنگی با موضوع « محافظت از مبانی فرهنگ در نجف اشرف به عنوان تاریخ و هویت» در قبرستان وادی السلام با حضور شخصیت‎های علمی و دانشگاهی عراق برگزار شد.

حمزه الخالدی، مدیر موزه‎های نجف، در این نشست، قبرستان وادی السلام را بی نظیر توصیف کرد و گفت: بیش از 5 میلیون قبر بدون احتساب قبرهای موجود در سرداب‎های وادی السلام وجود دارد.

وی اظهار داشت: تدفین در کنار مرقد مطهر امیرالمومنین علی (ع) دارای آثار و برکات بسیاری است و حتی جهانیان به شخصیت این امام عظیم الشان اعتراف کرده‎اند.

سید حسن الأعسم، مسؤول روابط عمومی و رسانه‎های موسسه دارالتراث در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا تصریح کرد: ثبت هر اثری در فهرست میراث جهانی به معنای منحصر بفرد بودن آن است بنابراین باید بیش از گذشته به این اثر فرهنگی توجه کرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به قبرستان وادی السلام در فرهنگ اسلامی افزود: این قبرستان در دورانی مورد بی مهری و بی توجهی  بسیار قرار گرفت. وادی السلام امروزه در جایگاهی قرار دارد که سازمان جهانی یونسکو و مسؤولان عراقی باید بیشتر از آن محافظت کنند به طوری که برای دفن و ورود به این قبرستان قوانین خاصی لازم است.

علی ناجی، عضو کارگروه ملی ثبت قبرستان وادی السلام در فهرست میراث فرهنگی جهان نیز بیان داشت: دولت باید هر چه سریعتر ساخت و سازهای که مانع از ثبت قبرستان در فهرست میراث فرهنگی جهان می‎شود را متوقف کند. مسؤولان عراقی نیز باید اداره مستقل زیر نظر استانداری برای مراقبت از وادی السلام تاسیس و از تجربیات سایر کشورها تأسیس کنند./994/ب902/د

مترجم: عارف ابراهیمی

ارسال نظرات