۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۴۹۳۱۹
شیخ القراء مصر:

قرآنیان اهل تکفیر نیستند

شیخ‌القراء مصر، پیش از فوتش در گفت‌وگویی با روزنامه «الاهرام» مصر گفته بود که قرآنیان اهل تکفیر و اقدامات انتحاری و انفجاری نیستند.
عبدالحکیم عبداللطیف شیخ القراء مصر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی رسا، استاد عبدالحکیم عبداللطیف، از قاریان مشهور و سرشناس مصری و شیخ‌القراء این کشور، پیش از فوتش در مصاحبه‌ای با روزنامه «الاهرام» مصر گفته بود که قرآنیان اهل تکفیر و اقدامات انفجاری و انتحاری نیستند.

شیخ عبدالحکیم منبع اساسی تندروی، افراط‌گرایی و تعصب را جهل و ناآگاهی به تعالیم و آموزه‌های صحیح دین اسلام می‌دانست و تأکید داشت که قرآنیان در مصر و سایر کشورهای اسلامی، مبلغانی در راه دعوت به خدا با موعظه و پند نیک هستند و اهل تندروی و افراط‌گرایی نیستند.

شیخ‌القراء مصر تندروی و افراطگرایی را عامل به‌وجود آمدن جریان‌‌های تکفیری در جهان اسلام می‌دانست و بر این باور بود که حلال‌شدن ریختن خون افراد بی‌گناه، تخریب و نابودی اموال عمومی و خصوصی، ترساندن شهروندان و کشاندن جامعه به سمت فروپاشی و هرج و‌مرج و نابودی ارزش‌های اخلاقی از دستاوردهای شیوع افکار و اندیشه‌های تکفیری در جهان اسلام است.

شيخ‌القراء مصر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن را بهترین شیوه برای آموزش حفظ قرآن دانست و تأکید داشت که در این مراکز قرآن‌آموزان حفظ قرآن را مستقیما از شیخ و استاد خود فرا می‌گیرند، اما روش‌های نوین و ابزارهای جدید نتوانسته مانند مکتب‌خانه‌های سنتی مفید فایده باشد.

وی وضعیت کنونی مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن را تأیید نمی‌کرد و تأکید داشت که این مراکز برای این که رسالت خود را به خوبی انجام دهند، باید به طور جدی پیشرفت و توسعه کنند و توجه و حمایت مادی، اجتماعی دولت از شیوخ و اساتید این مکتب‌خانه‌ها از جمله راه‌کارهای توسعه این مراکر است.

به گزارش ایکنا، شیخ‌القراء مصر بر این باور بود که روش‌های آموزشی سنتی مکتب‌خانه‌ها بایستی بار دیگر به این مراکز بازگردد، چرا که این مکتب‌خانه‌ها با شیوه‌های سنتی آموزش خود شخصیت‌های برجسته و نابغه‌ای در عرصه‌‌های مختلف دینی، علمی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تربیت کرده‌اند.

مرحوم استاد عبدالحکیم در این گفت‌وگو به شیوه قدیمی مکتب‌خانه سنتی آموزش قرآن اشاره کرد و گفته بود که در این مراکز ابتدا تمامی الفبا حفظ می‌شد و سپس شیخ مکتب‌خانه، آیاتی را قرائت می‌کند و قرآن‌آموز باید آن‌ها را بر لوح چوبی می‌نوشتند تا به تدریج قرآن در ذهن قرآن‌آموز نهادینه‌ شود و در طول مدت حفظ، کل قرآن را بر لوح چوبی نوشته باشد.

وی در معرفی آن‌چه به عنوان «سند قرآنی» در تلاوت قرآن مطرح است، گفته بود: به معنای ساده سند قرآنی، مجموعه‌ای سلسله‌وار از شیوخ و بزرگان قرآنی است که قرائت قرآن را از یکدیگر به شیوه‌های متواتر و قرائت‌های صحیح فراگرفته‌اند که در نهایت سند این تلاوت‌ها به رسول‌الله(ص)، جبرئیل و ذات مقدس حق تعالی می‌رسد.

مرحوم عبدالحکیم گفته بود که وی نیز یک سند قرآنی در اختیار دارد که یکی از بالاترین و قدیمی‌ترین سند‌های قرآنی در جهان است، زیرا به صحابه پیامبر از جمله امام علی(ع)، عثمان بن عفان، ابی بن کعب و در نهایت به نبی مکرم اسلام، جبرئیل و خداوند متعال می‌رسد./847/ب102/د

ارسال نظرات