کتاب تبلیغ بالینی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، کتاب «تبلیغ بالینی» با قلم جواد مهدوی یگانه و مجید صادقی تألیف شده است که در بخش درآمد این کتاب، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آورده است: تاریخ انبیای الهی و اولیای رحمانی، همواره شاهد زحمات شبانه روزی هادیان طریق حق و مبلغان وادی ایمان بوده که از هیچ کوششی در پاکسازی نفس آدمی از آلایش های دنیوی و آراستن روح او به فضایل انسانی، دریغ نورزیده اند و همچون طبیبی حاذق و مشفق، دردهای درونی بشر را درمان کرده و بسان پرستاری دلسوز، از جامعه انسانی مراقبت نموده اند.
سیره و زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام نیز به روشنی گواه این حقیقت است که آنان همواره در صحنه عمل، حضوری فعال داشته اند و با گفتار صادقانه و کردار آگاهانه خویش، پیکره اجتماع را از هر گزندی در امان نگاه می داشتند و به رشد و بالندگی آن کمک شایانی می کردند.
«مؤسسه فرهنگی تبلیغی نسیم رضوان» در این اثر با عنوان «طرح تبلیغ بالینی»، مباحثی ارزشمند و نکاتی کاربردی در موضوع های مربوط به چگونگی تبلیغ دین و اخلاق اسلامی در مراکز درمانی و پزشکی کشور، برای استفاده مبلّغان گرامی فراهم آورده است. به طور کلی، این طرح در سه محور مهم، سامان یافته است: «عیادت از بیماران»، «گفتمان و مشاوره دینی» و «ارتباط با کارکنان».
این طرح که یکی از طرح های موفق در عرصه تبلیغ چهره به چهره است، نقش مهمی در ایجاد ارتباط مستقیم و اثربخش میان «مبلّغ» و «بیمار و کارکنان» در بیمارستان ها و مراکز درمانی دارد. البته باید توجه داشت، مبلغانی که این شیوه تبلیغی را اجرا می کنند، ضمن بهره مندی از شرایط عمومی امر تبلیغ، باید از شرایط و ظرایف خاص این حوزه نیز آگاه باشند.
برخی از ویژگی های این کتاب، ارائه مطالب سودمند در چیستی تبلیغ بالینی و شیوه های اجرای آن، حکمت بیماری ها و بلاها، بیمار و بیماری در آیینه روایات و نقش دین در درمان بیماری ها است. آنچه بر کارآمدی و ارزشمندی پژوهش«تبلیغ بالینی» افزوده، بیان اصطلاحات رایج در مراکز درمانی، احکام و مسائل شرعی پزشکی و نیز خاطره ها و تجربه های آموزنده مبلّغان است. همچنین در پایان این اثر، جدول ها، فرم ها و کاربرگ های مربوط به فرآیند تبلیغ بالینی در مراکز درمانی، برای استفاده خوانندگان ارجمند آمده است.
امیدواریم مباحث کتاب حاضر، برای علاقه مندان به این عرصه نوپای تبلیغی، سودمند باشد و به گسترش هر چه بیشتر این شاخه از تبلیغ دینی بینجامد و مبلّغان محترم از مطالب، رهنمودها و تجربه های موجود در آن استفاده کنند و بیش از پیش، در مسیر ترویج معارف اسلامی و تربیت آحاد جامعه توفیق یابند.
در پایان از تمام کسانی که در امر آماده سازی و انتشار این کتاب کوشیدند، به ویژه از زحمات حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مؤمنی، رئیس محترم گروه تأمین و منابع تبلیغی، صمیمانه سپاسگذارم.
شایان ذکر است که این کتاب، در هفت فصل و 240 صفحه به قیمت 12000 تومان به فروش می رسد که نوبت اول چاپ آن به شمارگان 800 نسخه در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است./1325/د102/ق