۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۴۵۰۸۲۳

مراسم جشن عید غدیر با حضور گروه تواشیح افغان در کابل برگزار شد

آئین جشن عید سعید غدیر خم با حضور شماری از افغان ها و یک گروه تواشیح افغان شامگاه دوشنبه در تالار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.
کابل

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم جشن عید سعید غدیر خم با حضور شماری از افغان ها و یک گروه تواشیح افغان در کابل برگزار شد.

در این مراسم پس از شعرخوانی یک شاعر افغان در مدح حضرت علی (ع) و اجرای سرود گروه تواشیح در باره ولایت، یک مداح اهل بیت از اتباع افغانستان، اشعاری در باره مقام امیر مومنان خواند.

حجت الاسلام «حسن بسطامی» رییس نمایندگی جامعه المصطفی در افغانستان، در سخنانی، واقعه غدیر خم را فراتر از یک رویداد تاریخی دانست و گفت که روزی که خداوند در قرآن می فرماید، دین خدا در این روز تکمیل شد، نمی توان آن را در یک حادثه ساده و به مفهوم دوستی میان پیامبر عظیم الشان اسلام و حضرت علی (ع) محدود کرد.

جامعه المصطفی یک موسسه غیرانتفاعی آموزش عالی است و دارای 60 نمایندگی در کشورهای مختلف جهان است.

رییس نمایندگی جامعه المصطفی، نقش علامه امینی را در شناخت مسلمانان جهان از واقعه غدیر تعیین کننده دانست و افزود که وی در زمانی به گردآوری و تالیف«الغدیر» برای تبیین این بخش از تاریخ مهم اسلام پرداخت که اثری از امکانات ارتباطی و جستجوی مطالب و مفاهیم مورد نیاز مانند امروز وجود نداشت.

به گزارش ایرنا، غدیر در لغت به معنای آبریز و مسیل است، اما به محلی که به خاطر وجود برکه ای در آن، آب باران جمع می¬ شده نیز غدیر خم گفته اند. غدیر در حدود 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقات های پنجگانه است.

هنگامی که رسول اکرم در روز18 ذی الحجه به وادی غدیر خم رسیدند و پیش از جدایی اهالی شام، مصر و عراق از میان جمعیت، حضرت علی (ع) را در میان جمعیت بالا برد و گفت که هر کسن من مولای او هستم، علی (ع) نیز مولای اوست./982/ب102/د

ارسال نظرات