۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۵۱۱۶۷

واکنش مسلمانان استرالیا به سخنان رهبر حزب ضد اسلامی 'یک ملت'

رهبران جامعه مسلمانان استرالیا نخستین سخنرانی سناتور ضد مهاجرت آسیایی ها و ضد اسلامی را که در مجلس سنا ایراد شد، با شعارهای افراطی گروه هایی تروریستی مانند داعش مقایسه و آن را محکوم کردند.
استرالیا

به گزارش خبرگزاری رسا، ادعای این سناتور استرالیایی و رهبر حزب سیاسی 'یک ملت' در هفته گذشته مبنی بر آنکه 'استرالیا از سوی مسلمانان بلعیده شده است'، 20 سال پس از هشدار مشابه وی در مورد آسیایی ها مبنی بر آنکه 'استرالیا از سوی آسیایی ها بلعیده شده' ایراد شد.

وی که در انتخابات اخیر استرالیا وارد پارلمان فدرال شد، روز پنجشنبه گذشته در نخستین نطق خود در پارلمان پس از بازگشت سیاسی، ادعا کرد استرالیا در معرض خطر 'بلیعیده شدن از سوی مسلمانان' است و اگر مهاجرت مسلمانان متوقف نشود استرالیایی ها خود را در حال زندگی 'تحت قوانین شریعت' خواهند یافت.

ایراد نخستین سخنرانی خانم پائولین هانسون در مجلس سنای استرالیا موجی از مخالفت های گسترده در میان جوامع مسلمان استرالیا بوجود آورد.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای 'اس.بی.اس'، اظهارات وی در حالی صورت گرفت که 'بلال رئوف' مدافع جامعه شبکه حقوقی مسلمانان معتقد است سبک سخنان هانسون شباهت بالایی به شعارهای گروه های شبه نظامی و گروه داعش دارد.

وی گفت: وقتی که بطور واقع بینانه نگاه کنیم، آنچه هانسون گفته است در واقع هیچ تفاوتی بین ادعای گروه های افراطی یا داعش که می خواهند دنیا را به دو اردوگاه تقسیم کنند (یا با ما هستید یا در برابر ما) وجود ندارد. هیچ منطقی پشت چنین مسائل و بحث هایی وجود ندارد.

'ماها عبده ' از انجمن زنان مسلمان استرالیا نیز با اعلام اینکه از سخنان این سناتور بسیار ناراحت شده است، گفت، استفاده رهبر حزب 'یک ملت' از لغت 'بلعیده شدن' را وحشتناک توصیف کرد.

وی گفت: صادقانه و صمیمانه بگویم. برای این سناتور واقعا احساس تاسف می کنم. به واقع قلب من از خواندن بعضی از سخنان او به درد آمد. باید اعتراف کنم که به بعضی از کلماتی که از دهانش خارج می شد نتوانستم گوش کنم. من فکر می کنم این بیشتر از یک تفرقه افکنی است، به نظر من این یک فضای ترس و افزایش اضطراب در سراسر جامعه ایجاد می کند. این امر نه تنها در میان جامعه مسلمانان بلکه فکر می کنم کل استرالیاست.

'عبده' معتقد است: هرچند پائولین هانسون ادعا می کند به صحبت کردن با رهبران جامعه مسلمان استرالیا رغبت دارد، ولی اعمال و سخنان او چیزی غیر از این را نشان می دهد.

این عضو انجمن زنان مسلمان استرالیا گفت: هانسون رابطه اش را با ما قطع کرده است. وی دعوت ما برای مذاکره و گفت وگو را رد می کند. به نظر می رسد هیچ علاقه ای نسبت به صحبت کردن با مسلمانان استرالیا ندارد. بنابراین من فکر می کنم اگر بنشینید و به صحبت های او گوش دهید، می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. او باید نسبت به آنچه در مورد مسلمانان می خواهد بداند شفاف تر و صریح تر باشد. چیزی که در موردش راحت نیست. ما می دانیم که ما مجبور نیستیم نسبت به همه چیز راحت باشیم.

ولی فکر می کنم نگهداشتن احترام برای حفظ یک جامعه منسجم واجب است.

سناتورهای حزب سبزهای استرالیا در اواسط سخنرانی خانم هانسون در سنا به نشانه اعتراض مجلس را ترک کردند.

'ریچارد دی ناتالی' رهبر حزب سبزها معتقد است در قرن بیست و یکم هیچ جایی برای چنین نظراتی در استرالیا وجود ندارد.

وی گفت: تصور کنید یک جوان مسلمان هستید و به اینگونه نظرات گوش می کنید. شما چه احساسی دارید وقتی چنین نظراتی ایمان شما را هدف قرار می دهد؟ ما باید در مقابل چنین نظراتی بایستیم.

'بلال رئوف' مدافع جامعه شبکه حقوقی مسلمانان بر این باور است که اکثر استرالیایی ها تحت تاثیر نظرات خانم هانسون قرار نمی گیرند.

وی گفت خواهان حفظ یک گفتمان مثبت است، به گونه ای که به گفته او به غلبه 'جهل' منتهی نشود.

رئوف می گوید: واضح است که در بخشی از جامعه درجه ای از نگرانی وجود دارد و فکر می کنم به همین دلیل بحث و گفت وگوی مثبت و تبادل نظر بسیار مهم است. این چیزی است که نیاز به صرف وقت دارد به خصوص در جامعه چندفرهنگی ما این خیلی مهم است که ما پلی از تفاهم و درک اهداف مشترک را که برای سلامت جامعه حائز اهمیت است، بسازیم.

در حالی که مقامات بلندپایه استرالیا همواره بر نقش مثبت مسلمانان در شکوفایی این کشور تاکید کرده اند، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد نیمی از مردم استرالیا با ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به این کشور موافق هستند.

به گزارش ایرنا، در نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه 'اسنشل' که نتایج آن در روزنامه گاردین منتشر شده است، از مردم این سوال پرسیده شد که آیا از ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به استرالیا حمایت می کنند و یا با آن مخالف هستند.

بر این اساس، 49 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که از ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به استرالیا حمایت می کنند و تنها 40 درصد با آن مخالفت کرده اند.
از مجموع افرادی که از ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به استرالیا حمایت کرده اند 40 درصد مدعی شدند که مسلمانان در جامعه استرالیایی به خوبی ادغام نمی شوند، 27 درصد تهدیدات تروریستی را دلیل عدم موافقت با مهاجرت مسلمانان به استرالیا اعلام کرده اند و 22 درصد نیز ادعا کرده اند که مسلمانان و جامعه استرالیا ارزش های مشترکی ندارند.

تارنمای 'هافینگتون پست' در گزارشی به تاریخچه موفقت آمیز حضور مسلمانان در استرالیا اشاره کرد و با نام بردن از تعدادی از مهاجران مسلمان موفق، نتایج این نظرسنجی را شوک آور توصیف کرد.

بر اساس نتایج سرشماری انجام شده در سال 2011 مسلمانان تنها 2.2 درصد از جمعیت استرالیا را تشکیل می دهند و تنها 476 هزار نفر از جمعیت استرالیا آنها پیرو اسلام هستند، حال آنکه پیروان دین مسیحیت در این کشور 13 میلیون و 500 هزار نفر و پیروان دین بودا 529 هزار نفر است. چهار میلیون و 800 هزار نفر نیز اعلام کرده اند که هیچ دینی را دنبال نمی کنند./982/ب102/د

ارسال نظرات