۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۵۳۷۶۰

برگزاری مراسم عزاداري امام حسين در خارج از كشور

مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به همت نمايندگي‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور آغاز شد.
عزاداري

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم عزاداري وسوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خارج از كشور آغاز شد.

ارمنستان

به همت رایزنی فرهنگی و پشتیبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران و دیگر ارگان‌های مستقر در ارمنستان به ویژه بانک ملت شعبه ایروان، اتحادیه تجار و بازرگانان ایرانی و مجتمع آموزشی شهید فهمیده، سلسله مجالس عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش با حضور ایرانیان و مسلمانان مقیم ایروان در شبستان اصلی مسجد جامع کبود این شهر آغاز شد.

این محافل به مدت 13 شب برپا خواهد شد و در کنار ایرانیان مقیم، اتباع سایر کشورها و علاقمندان به حضرت سیدالشهدا (ع) از سایر ادیان و مذاهب در خیمه حضرت سید الشهدا (ع) میهمان می‌باشند.

قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، ذکر مصیبت، سینه زنی و اطعام عزاداران از برنامه های این مجالس خواهد بود.

تايلند

مراسم عزاداری و سوگواري امام حسين (ع) از روز دوشنبه، 12 مهرماه مصادف با اول محرم الحرام در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی ايران در بانکوک آغاز شده است و با حضور ایرانیان مقیم، کارکنان و ماموران دولتی از نهادها و سازمانهای ايران و علاقمندان تایلندی تا پایان روز دهم محرم (عاشورا) ادامه خواهد داشت.

پاكستان(اسلام آباد)

همزمان با آغاز دهه اول ماه محرم، مراسم عزاداري و سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش با حضور مهدي هنردوست سفير ايران، شهاب الدين دارايي رايزن فرهنگي، مسوولين و كاركنان نهادها، خانواده ها و جمعي از ايرانيان مقيم در مسجد امام حسين(ع) واقع در منطقه مسكوني سفارت كشورمان در اسلام آباد برگزار شد.

در اين مراسم ابتدا زيارت عاشورا قرائت شد، پس از آن دارايي به ايراد سخنراني پرداخت. وي با استناد به برخي روايات به بيان آثار و فوايد برپايي مجالس سوگواری سرور و سالار شهيدان پرداخت.

در ادامه با مداحي و ذکر مصیبت از سوی تهراني از همكاران سفارت كشورمان، عزاداران در رثاي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و شهداي كربلا به عزاداري و سينه زني پرداختند.

بنابر اعلام اين خبر، اين مراسم تا پايان دهه اول محرم ادامه دارد.

تركيه (آنكارا)

در شب دوم محرم  ایرانیان مقیم آنکارا یاد و نام سید و سالار شهیدان را گرامی داشتند و در عزای حسینی مشارکت کردند.

در اين مراسم  زیارت عاشورا از سوی صالحی مداحی اعزامی از كشورمان و همراهی عزاداران زمزمه شد و سپس حجت الاسلام و المسلمین قهرمانی در سخنانی در خصوص جایگاه امام حسین (ع) و ارزش های اخلاقی و رفتار اجتماعی امام حسین و لزوم آشنایی با اندیشه ها و افکار امام حسین ( ع ) و معرفت نسبت به سیره اخلاقی آن حضرت در جهت آشنا سازی سایرین مطالب ارزنده ای بیان کرد. در ادامه عزاداران حسینی با مدیحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی  مداح اهل بیت (ع)  صالحی شور حسینی در مجلس ایجاد کرد.

در این برنامه  قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای برنامه های بین‌المللی خود در آنکارا بسر می‌برد، در ویژه برنامه محرم رایزنی فرهنگی حضور پیدا کرد و در پايان با حاضرین بویژه دانشجویان گفت و گو و به برخی مشکلات ایشان رسیدگی کرد.

ونزوئلا

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از شب اول ماه محرم، با حضور کارکنان نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران و سایر ایرانیان علاقمند به خاندان عصمت و طهارت (ع) در محل مدرسه جمهوری اسلامی ایران درکاراکاس، شروع و بمدت ده شب ادامه خواهد یافت.

این مراسم با خواندن زیارت عاشورا از سوی حضار آغاز  و سپس یکی از روحانیون اعزامی در موضوع فلسفه قیام عاشورا، به ایراد سخن می پردازد و پایان بخش مراسم، سوگواری و سینه‌زنی عزاداران سرور شهیدان با مدیحه سرایی یکی از همکاران سفارت و پخش کلیپی ویژه ایام محرم است.

گفتني است شیعیان بومی کاراکاس نیز دراین ایام در رثای سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در مراکز دینی و عبادی خود به سوگواری می پردازند. مرکز اسلامی کاراکاس و حسینیه الهادی معروف به حسینینه لبنانی ها دومرکز شیعی شهرکاراکاس هستند که درطول سال برنامه ها و مناسبتهای دینی و مذهبی متعددی از جمله برنامه های ویژه دهه اول محرم را برگزار می کنند و بدین وسیله شعائر دینی را پاس می دارند.

تركيه (استانبول)

مراسم شب اول سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در مسجد والده خان استانبول با حضور ایرانیان مقیم، شیعیان، محبین اهل بیت (ع) و دلسوختگان آن حضرت و حضور اسدزاده سرکنسول محترم و همکاران سرکنسولگری و با همت و مشارکت وابستگی فرهنگی جمهوری اسللامی ایران در استانبول، برگزار شد.

در این مراسم حجت اسلام والمسلمین فرید عصر، امام جماعت مسجد والده حان به تشریح برنامه های دهه اول ماه محرم پرداخت.

یوسف کنعانی از مداحان سرشناس آذری اعزامی از مرکز بين المللي تبليغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مدیحه سرایی و روضه خوانی پرداخت.

شب دوم محرم با حضور پر شور ایرانیان مقیم، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت و معلمان و کارکنان مدرسه ایرانیان مستقر در استانبول و حجت اسلام و المسلمین  یوسفی نماینده محترم جامعه المصطفی و کارکنان سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول به عزاداری اباعبدالله الحسین نشستیم..

مراسم با اقامه نماز و قرائت قرآن و دعا برای مومنین و سخنرانی حجت اسلامی و المسلمین فرید عصر آغاز شد. وي با اشاره به تاریخ صدر اسلام و باز تعریف شخصیت های آن دوره و معرفی یزید، مروان، ولید و ... پرداختند. یزید را مردی فاسد، گنهکار، شرابخوار و... معرفی کردند و این سوال را مطرح کردند که حسین ع کیست؟ که همه خانوادهاش را در کربلا شهید کردند؟

سپس به معرفی امام حسین ع از زبان رسول اکرم ص با بیان حدیث ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجات پرداخته و در این زمینه مطالبی را ارائه کردند. در آخر در خصوص علل بیعت نکردن امام حسین ع با یزید مطالبی را ارائه کردند.

سپس یوسفی سخنرانی خود را با سلام بر حسین (ع ) و علی اصغر حسین شروع کردند و محور اصلی سخنان خود را بر این موضوع که «از عاشورا و این واقعه چه درسی می گیرم؟» قرار دادند و گفت:   نباید واقعه کربلا را فقط یه حادثه و واقعه در نظر بگیریم و در مورد این که همه فساد ها از درون انسان بیرون آمده سخنانی را ارائه کردند و بیان کردند: امام حسین ع برای مبارزه با فساد و بیان ایدئولوژی انسانیت قیام کرد و به مقتل رفت. امام حسین ع می داند انسان بهتر است یا ایدئولوژی، این است که خود و خانواده خود را به مقتل می برد و به این ترتیب در برابر فساد جهاد کرد. و در آخر افزودند: امام حسین (ع ) را باید با فهمیدن آن امام کمک کنیم و باید در این راه بصیرت داشته باشیم تا راه را گم نکنیم.

غنا

همزمان با شروع ماه محرم شیعیان و پیروان اهل بیت(ع)درمساجد نقاط مختلف غنا مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یارانش را آغاز کردند.

شیخ عبدالمومن عالم و نویسنده شیعی در نخستین شب از مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام طی سخنرانی خود در مسجد اهل البیت (ع) شهر تماله ضمن بیان تاریخچه قیام امام حسین(ع) به بررسی تحلیلی از آن پرداخت و پس از خاتمه سخنرانی مراسم سینه زنی و عزاداری برگزار شد.

افغانستان (مزار شریف)

همزمان با فرارسیدن دهه اول محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، شیعیان مقیم مزار شریف مراسم سوگواری در مساجد، تکایا و حسینیه های این شهر آغاز کردند.

این مراسم‌ها با قرائت قرآن کریم آغاز و در ادامه برنامه های مختلفی شامل خواندن زيارت عاشورا، سخنرانی و مرثیه سرایی برگزار مي‌شود.

افغانستان (جلال آباد)

با فرارسيدن ماه محرم ماه عزاي سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) اين نمايندگي با همكاري همكاران كنسولي وساير عزيزان نهادهاي مستقر در سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در جلال آباد مراسم عزاداري برگزار شد.

در اين مراسم ابتدازيارت عاشورابرگزار شد و در ادامه سيد رضا حسيني دستجردي وابسته فرهنگي كشورمان در خصوص وقايع قيام امام حسين (ع)مطالبي را عنوان ودر ادامه به ذكر مصيبت و سينه زني پرداختند.

اين مراسم هر شب تا پايان شب سيزدهم محرم ادامه خواهد داشت.

 پاكستان (كويته)

با همكاري خانه فرهنگ ایران  همزمان با شب اوّل محرم مراسم عزاداری سالارشهیدان اباعبدالله الحسین (ع) درسرکنسولگری یران برگزار شد.

در این مراسم  که با حضور رفیعی، سركنسول جمهوري اسلامي ايران و ایرانیان مقيم حضور داشتند، ابتدا زیارت پرفیض عاشورا خوانده شد.

در ادامه صیدی مدیر مدارس ایران بیاناتی در خصوص تاریخ اسلام بیان داشت ودرادامه مراسم ابوالفضل حسینی، وابسته فرهنگي كشورمان ضمن بیان روضه حضرت مسلم (ع) که شب اوّل متعلق به آن سفیر سر افراز امام حسین(ع) است، به مداحی وسینه زنی پرداختند.

اين مراسم به مدت ده شب ادامه دارد./982/ب101/د

ارسال نظرات