۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۵۴۲۳۷
عضو ارشد جنبش امل لبنان در گفت‌وگو با رسا؛

مفتی اهل‌سنت و اسقف مسیحی هم شیفته مکتب امام حسین هستند

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش أمل لبنان تاکید کرد که عاشورا به بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و سنت دینی مسیحیان و اهل سنت لبنان تبدیل شده است.
حجت الاسلام حسن المصری

حجت الاسلام شیخ حسن المصری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش أمل لبنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به آداب و سنت‌های مذهبی شیعیان لبنان در ماه محرم الحرام گفت: مساله عاشورا همانگونه که از علما و مراجع بزرگوار خصوصا امام موسی صدر یاد گرفتیم ارثی انسانی و جهانی است بدین معنا که هر مستضعفی در جهان می‌تواند مدّعی شود که سهمی در انقلاب حسینی داشته است. اما در مورد احیای این حادثه جاوید که در هر مکان و در هر زمانی نامی از آن برده شده و هر انقلابی افتخار می‌کند که ادامه دهنده راه حسین است باید بگویم که ما در لبنان در یک اسلوب متمدّن و فرهنگی تمام تلاش خود را برای ایجاد همدلی میان تمامی طایفه‌ها و گروه‌های مذهبی از شیعه و سنی گرفته تا مسیحی در برگزاری مراسم دهه محرم انجام می‌دهیم.

وی با تشریح چگونگی تعامل اهل سنت، مسیحیان و سایر ادیان الهی با شیعیان در احیای شعائر حسینی افزود: هرکس که از طریق رسانه‌های لبنانی اخبار مراسم دهه محرم را پیگیری کند متوجه خواهد شد که شیعیان لبنان هیچگاه به دنبال ایجاد تنش با سایر مذاهب اسلامی و غیر اسلامی نبودند. تمامی ادیان مختلف آسمانی و جریان‌های سیاسی و مذهبی مانند حزب‌الله، مجلس اعلای شیعیان، جنبش أمل در احیای شعائر حسینی نقش آفرینی می‌کنند. مفتی اهل سنت به‌گونه‌ای از حسین(ع) می‌گوید که گویا تنها متعلق به اوست. اسقف مسیحی آنچنان به مراسم محرم الحرام اهتمام می‌ورزد که گویا احیای دهه عاشورا جزئی از سنت‌های دینی مسیحیان است. همه به یقین می‌دانند که امام حسین(ع) مربی و معلم تمامی جهانیان است همانطور که گاندی گفت «از حسین یاد گرفتم که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم.» شاید به جرأت بتوان گفت که لبنان تنها کشوری است که شیعیان، اهل سنت و مسیحیان در آن با آرامش خاطر و رضایت باطن به احیای شعائر حسینی می‌پردازند.

روحانی شیعه لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر وجود امنیت کامل در دهه محرم خاطر نشان کرد: با عنایت الهی امروز لبنان به یکی از مناطق امن در منطقه تبدیل شده است. هرچند که تکفیری‌ها تلاش دارند تا آتش جنگ را به سمت لبنان بکشانند و پای مردم را به جنگ نیابتی باز کنند اما با وجود مثلث مردم، ارتش و حزب‌الله امروز بالاترین سطح امنیت را تجربه می‌کنیم زیرا آحاد ملت درک کرده‌اند که تنها راه صیانت از کشور حفظ وحدت و همدلی است. البته تدابیر امنیتی در دهه محرم نسبت به روزهای عادی افزایش یافته تا فرصت هرگونه اقدام خرابکارانه از سوی تکفیری‌ها در خاک لبنان ایجاد نشود.

شیخ المصری در پایان با بیان رفتارهای مغرضانه سلفی‌ها تصریح کرد: سلفی‌های لبنان در مناطقی زندگی می‌کنند که کاملا تحت اشراف دستگاه‌های امنیتی و تحت نظارت مردم هستند تا هیچ اقدام نامناسبی انجام ندهند. با توجه به همدلی و وحدت مناسبی که میان مردم در دهه محرم وجود دارد سلفی‌ها اقدام احمقانه‌ای انجام نخواهند داد و توانایی اختلال ایجاد کردن در مراسم مذهبی را ندارند./981/ب915/ک

ارسال نظرات