۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۶۹۵

آشنایی اجمالی با کتاب امامت سرّ خاتمیت

کتاب امامت سرّ خاتمیت از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شده است.
کتاب امامت سرّ خاتمیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب امامت سرّ خاتمیت نوشته عباس جوارشکیان در سال 1394 با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شده است.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: خاتمیت یکی از مهم ترین اعتقادات اسلامی و شیعی است که به رغم نقش بنیادی ای که در برخی از مهم ترین مباحث کلامی، چون نبوت و امامت دارد، متأسفانه تاکنون در منابع کلامی اهتمام درخور توجهی بدان نشده است و فقط به منزله یک مسأله و بحث کلامی بدان پرداخته می شود و اساسا در کلام سنتی ما نمی توان پیشینه ای برای آن یافت، مگر برخی پرسش و پاسخ هایی که از محضر ائمه اطهار علیهم السلام صورت گرفته است و در قالب برخی روایات، در مجامع روایی می توان از آنها نشانی به دست آورد.

 

روشن است اگر نتوانیم از چرایی و فلسفه ختم نبوت، تبیین معقول و قابل دفاعی عرضه کنیم، ادله اثبات نبوت و ضرورت استمرار دیانت دچار تردید خواهد شد و بر این اساس، نبوت؛ یعنی اساسی ترین اصل اعتقادی اسلام بعد از توحید، متزلزل می گردد.

 

این کتاب در شش فصل با عناوینی همچون «نیاز به دین»، «نیاز حداکثری به دین»، «فلسفه خاتمیت»، «مبانی فهم متون وحیانی و قدسی»، «تلازم خاتمیت و امامت در فهم دین» و «اجتهاد و امامت» گردآوری شده است.

 

تبیین فلسفه خاتمیت بر مبنای نظریه بلوغ عقلی بشر، دو چالش اساسی را فراروی اندیشه اسلامی قرار می دهد؛ یکی ختم دیانت و دیگری ختم ولایت و امامت. از سوی دیگر، قبول اجتهاد در دوره غیبت، باور به لزوم وجود امام در دوره خاتمیت را با چالش فزون تری رو به رو می سازد.

 

در اثر حاضر پس از تبیین فلسفه نبوت و اثبات نیازمندی دائمی و حداکثری بشر به آموزه های دینی، نظریه بلوغ عقلی، به عنوان ملاک و مناط خاتمیت، مورد نقد و انکار قرار گرفته و در پاسخ به چالش های یاد شده، مناط و ملاک جدیدی ـ انسان کامل ـ برای خاتمیت ارائه می گردد که می تواند محکم ترین دلیل بر حقانیت شیعه در اعتقاد به امامت محسوب شود.

 

کتاب امامت سرّ خاتمیت نوشته عباس جوارشکیان در سال 1394 با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی در 288 صفحه و با شمارگان 850 جلد به قیمت 18000 تومان در قطع وزیری از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات