۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۵۸۹۴۳
در نشست نقد کتاب « تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم » مطرح شد؛

کتاب جاسم حسین یکی از مهمترین آثار پژوهشی و روشمند در زمینه مهدویت است

حجت الاسلام والمسلمین جباری در نشست نقد کتاب «تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم» با بیان این که مؤلف کتاب به خوبی به سازمان وکلای اهل بیت علیهم السلام پرداخته است، گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که در استخراج از متون، مصادره به مطلوب شده است.
حجت الاسلام محمدرضا جباری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری شب گذشته در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم» تألیف جاسم حسین که در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شده بود به ایراد سخن پرداخت.

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه اظهار داشت: این کتاب یکی از مهمترین آثار پژوهشی و روشمند در زمینه مهدویت است؛ باید مطالعه ای درباره محققان تاریخ اسلام که از عراق برخواسته اند داشته باشیم، چرا که آثار بسیار ارزشمندی از این محققان محدود شاهد هستیم.

وی ابراز داشت: هر یک از آثاری که از عراق برخواسته، به سهم خود گامی را در روشمند سازی تاریخی برداشته و یک خلأ را پر کرده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان داشت: امتیازات این کتاب را در چند محور می توان بیان کرد که یکی از آنها تتبع خوبی است که در منابع تاریخی و اسلامی انجام شده است؛ جاسم حسین با مراجعه به منابع غیر مشهور نکات تازه و جدیدی را در اختیار جامعه علمی قرار داده است.

وی ادامه داد: غنای منابع از امتیازات دیگر این کتاب است؛ همچنین به زمینه های بحث به خوبی توجه کرده است؛ زمینه های فکری سیاسی و اجتماعی پدید آمده برای شیعه دوازده امامی را از ادوار پیش تر مورد توجه قرار داده و از سوی دیگر هم به پیدایش فرقه ها پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین جباری خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که نویسنده کتاب به بحث سازمان وکالت پرداخته است؛ وکالت اهل بیت علیهم السلام از مباحثی است که کمتر کسی به آن پرداخته بود.

وی ابراز داشت: نقش وکلا در زمان ائمه معصوم علیهم السلام به ویژه در زمان غیبت صغری بسیار پر اهمیت بوده است و جاسم حسین به همین دلیل به این مسأله پرداخته است؛ قلمرو زمانی عملکرد وکلای اهل بیت علیهم السلام بر اساس منابع و شواهد از دوران امام صادق علیه السلام بوده و محدوده مکانی آن هم به یک تقسیم بندی چهار گانه می رسد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: این نخستین کتابی است که به شکل ویژه و از دل متون آن شبکه حساب شده وکالت اهل بیت علیهم السلام استخراج می شود؛ وی وکلای اهل بیت علیهم السلام را معرفی کرده و وظایف آن ها و مکان فعالیت آن ها را در این کتاب شرح داده است.

وی افزود: در زمان غیبت امام عصر علیه السلام اگر وکلا نبودند معلوم نبود که شیعیان چگونه باید به پاسخ سؤالات خود دست پیدا کنند؛ کتاب «سازمان وکالت» بنده هم درباره همین بحث است و موضوع آن را با توجه به کتاب جاسم حسین انتخاب کردم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره مشکلات موجود در کتاب «تاریخ سیاسی غیبت امام دوزادهم»، گفت: در مواردی استنباط از برخی متون، مصادره به مطلوب شده است و جاسم حسین از کسانی به عنوان وکیل نام برده که بنده نتوانستم شواهدی مبنی بر آن در متون پیدا کنم.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که مناطق فعالیت وکلای اهل بیت علیهم السلام مشترک نبوده است اگر چه ممکن است که یک وکیل زمانی در قم بوده و زمانی هم به همدان رفته باشد اما مشترک برای قم و همدان نبوده است؛ این در حالی است که در کتاب جاسم حسین ذکر شده که وکلا به طور مشترک در چند مکان بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین جباری به آخرین اشکال این کتاب اشاره کرد و گفت: نحوه ارجاع در کتاب به شکل پی نوشت است که در انتهای هر فصل آمده و این شیوه مطلوبی نیست چرا که خواننده باید یک دست در صفحه و یک دست در انتهای فصل داشته باشد./840/پ202/ق

ارسال نظرات