۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۶۳۶۷۰
جروزالم پست:

پوتین با به کارگیری سیاستی هوشمندانه در سوریه با یک تیر چند هدف زده است

یکی از روزنامه‌های رژیم‌صهیونیستی در گزارشی به تببین سیاست روسیه در سوریه و آینده روابط مسکو و واشنگتن در دوران رییس‌جمهور جدید پرداخت.
پوتین


به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور منتخب آمریکا به «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه احترام می‌گذارد و این موضوع به حدی است که در دوران مبارزات انتخاباتی وی مشخص شد و ترامپ گفت که تلاش می‌کند تا روابط خراب شده آمریکا با روسیه را بازسازی کند.

«جروزالم پست» نوشت که این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که روسیه و آمریکا که هر 2 با گروه داعش در سوریه مبارزه می‌کنند اما مواضع متفاوتی در این کشور دارند.

سپتامبر 2014 دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا ائتلافی تشکیل داد تا با اقدام نظامی در سوریه با گروه‌های تروریستی که بخش‌هایی از این کشور را در اختیار خود گرفته بودند، مبارزه کند هدف از این اقدام همچنین برکناری «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه بود تا دولتی دیگر جانشین آن شود.

بنابر برنامه قرار نبود که نیروهای غربی از راه زمینی در خاک سوریه اقدام کنند و قدرت ائتلاف متمرکز بر آموزش و کمک لوجستیکی و حمایت هوایی از معارضان میانه‌رو بود که با داعش و اسد مقابله می‌کنند که بیشتر آنها را ارتش آزاد سوریه (FSA) تشکیل می‌دادند.

این در حالی است که اسد بخش قابل توجهی از ارتش سوریه را کنترل می‌کرد و از حمایت سپاه پاسداران ایران، حزب‌الله و از پاییز 2015 هم نظامیان روسی برخوردار بود. البته اگر چه که داعش از نخست هدف روسیه بود اما تخمین زده می‌شود که کمتر از 10 درصد از حملات روس‌ها این گروه را هدف قرار داده باشد و هدف عمده ارتش آزاد سوریه بود.

در واقع روسیه با گروهی مقابله می‌کرد که آمریکا از آن حمایت می‌کند و به عبارتی شرایط در سوریه به گونه‌ای است که آمریکا و روسیه با هم مبارزه می‌کنند و به نوعی وارد جنگی نیابتی شده‌اند. در چنین شرایطی ترامپ گفته است که می‌خواهد این جنگ را متوقف کند.

آمریکا با حضور طولانی مدت خود می خواهد که اسد را از قدرت برکنار کند و در سوریه انتخابات برگذار کند اما ترامپ نظر دیگری دارد. از نظر او، شورشیان تکفیری همتراز ارتش آزاد هستند و در مصاحبه وال‌استریت‌ ژورنال هم گفته بود که آمریکا در حال حمایت از آنها در برابر مردم سوریه است.

به نوشته فارس، در این گزارش آمده است که نتیجه ضعف سیاست‌های اوباما در خاورمیانه باعث شده است که پوتین این خلاء قدرت را به سرعت پر کند. آنچه مسلم است این است که ترامپ، پوتین را به دلیل سیاست‌های روشن نظامی و دیپلماتیک‌اش تحسین کند و به نظر می‌رسد که می‌خواهد به وی فرصت بدهد که از میوه‌‌ای که پرورش داده است، بهره‌مند شود. اما اقدامات پوتین در سوریه به نوعی واکنش به تحریم‌های غرب هم بودند.پوتین با این اقدامات به جایگاهی رسیده است که غرب روی وی حساب می‌کند. با در نظر گرفتن این مسئله، ترامپ در برابر وضعیتی سر فرود می آورد که اجتناب‌ناپذیر است.

نویسنده معتقد است که پوتین با به کارگیری سیاستی هوشمندانه در سوریه با یک تیر چند هدف را زده است. با ادامه دولت اسد، منافع بلند مدت اقتصادی و نظامی روسیه در سوریه تامین می‌شود. تجهیزات دریایی و ناو روسیه در طرطوس هم به پایگاهی برای نیروی دریایی روسیه تبدیل شده است. علاوه بر اینها پوتین، مرکز استراتژیک اقدامات نظامی در سوریه واقع در  پایگاه هوایی حمیمم در نزدیکی لازقیه را حفظ می‌کند و این اقدام پشت کردن به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری (آمریکا) به خصوص در زیر ساخت‌های نفتی و گازی خواهد بود.
       
البته نباید فراموش کرد که روسیه و ایران هم پیمان هستند و ترامپ هم مواضع ضد ایرانی و ضد توافق هسته‌ای دارد. در مجموع به نظر نمی‌رسد که پوتین در دورانی که ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده دارد به اندازه فعلی روابط دوستانه‌ای با ایران داشته باشد./982/ب
102/د

ارسال نظرات