۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۴۶۳۹۵۰

پروژه‎ ترمیم گنبد بارگاه مطهر علوی به پایان رسید

پروژه‎ ترمیم دیواره گنبد بارگاه علوی با نصب آخرین خشت طلاکاری شده از سوی تولیت آستان به پایان رسید و در آستانه رونمایی قرار گرفت.
 پروژه ی ترمیم گنبد بارگاه مطهر علوی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید نزار حبل المتین با حضور در محل پروژه ترمیم دیواره گنبد بارگاه علوی آخرین خشت طلاکاری شده گنبد را نصب کرد.

حجت الاسلام حبل المتین در این رابطه به واحد اطلاع رسانی آستان گفت: روز گذشته آخرین روز برای پروژه ترمیم دیواره‌ی گنبد مطهر است و آخرین خشت طلاکاری شده را بر گنبد مطهر نصب کردیم.

وی افزود: این پروژه در ماه نخست سال میلادی جاری آغاز شد و امروز با نصب آخرین خشت در آستانه رونمایی قرار گرفت.

حجت الاسلام حبل المتین در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دست اندرکاران این پروژه گفت: روند ترمیم و طلاکاری مجدد خشت‌های قدیم طبق شیوه های علمی و پیشرفته بوده و از مؤسسه كوثر وابسته به ستاد بازسازى عتبات عاليات در جمهورى اسلامى ايران كه به عنوان بانى و مجری اين پروژه بود كمال تشكر را داريم.

توليت آستان ابراز اميدوارى كرد كه ساير مراحل آماده سازى ديواره گنبد از قبیل غبار روبی و باز کردن داربست طی روزهای آتی به پایان برسد تا مکان جهت برگزاری مراسم رونمایی در روز 17 ربیع الاول آماده شد.

در ادامه سید منتظر الاعرجی مسؤول ناظر بر پروژه ترمیم گنبد مطهر اظهار داشت: پروژه ترمیم دیواره گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های آستان علوی طی یکسال گذشته بود ودر آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 الی 20 گرم طلا استفاده شده است. 

وی افزود: تعداد دورهای قطر گنبد 76 حلقه بوده ومراحل پروژه به چهار بخش تقسیم شد: در مرحله نخست خشت از دیواری گنبد جدا می شود وگچ و رسوبات قدیمی از پشت آن زدوده می شود ولبه های آسیب دیده خشت ترمیم می شود. در مرحله دوم خشت با مواد شوینده ویژه ای شست وشو می شود و در مرحله سوم به شیوه الکتریکی و از سوی کارشناسان با تجربه طلاکاری می شود وبا این شیوه طلا از مقاومت بیشتری در برابر گرما وسرما برخوردار خواهد بود. مرحله چهارم وپایانی نیز مرحله نصب خشت استکه با دقت انجام می شود.

الاعرجى در ادامه گفت: طلاکاری دیواره گنبد شامل 9217 خشت است و در این بخش جهت حفاظت از جنبه تاریخی گنبد مطهر در خشتهای قدیم تغییری ایجاد نشد و تنها مجددا طلاکاری شدند./994/ب103/د

ارسال نظرات