۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۶۷۱۱۹
با انتشار اثری؛

عرفان های نوظهور بررسی و نقد شد

مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله کتاب بررسی و نقد عرفان های نوظهور اثر احمد حسین شریفی را منتشر و روانه بازار نشر کرد.
بررسی و نقد عرفان های نوظهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت پژوهشی و تولید دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله با همکاری گروه های علمی و صاحب نظران، کتاب بررسی و نقد عرفان های نوظهور اثر احمد حسین شریفی را به زیور طبع آراسته است.

این اثر حاصل درسهای دکتر احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی رحمةالله علیه است که به صورت متنی آموزشی در 10 درس تنظیم و به جامعه علمی کشور عرضه شده و برای دانش پژوهان حوزه و دانشگاه قابل استفاده است.

درس اول این کتاب به بیان کلیات و تعاریف آمیختگی حق و باطل در فرقه ها، معناشناسی عرفان و معنویت و تقسیم بندی عرفان با سه رویکرد عرفان دینی و سکولار، عرفان کاذب و جنبش های نوظهور و دینی می پردازد.

علل روی آوردن به معنویت و عرفان در عصر حاضر در درس دوم بررسی می شود که شامل دین و معنویت در عصر جدید، شواهد نظامی و اطلاعاتی در گروه های عرفانی و معنوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

چگونگی مدیریت معنویت گرایی جهانی در درس سوم تبیین شده است و درس چهارم به معرفی فرقه های معنوی و عرفانی در ایران (مکتب معنوی اشو) در قالب گستردگی فرقه های معنوی، اقسام فرقه های معنوی و عرفانی و مکتب معنوی اشو اختصاص دارد.

اصول اعتقادی و مبانی نظری مکتب معنوی اشو در درس پنجم مطرح می شود که شامل خدا در عرفان اشو، نفی عقلانیت، فلسفه و منطق، انکار معاد و دفاع از تناسخ، دین ستیزی در آیین اشو، شریعت ستیزی، مخالفت با احکام قضایی دین، دامن زدن به مسائل جنسی، ترویج همجنس گرایی، نفی ازدواج، نفی خانواده و مخالفت با سیاست می شود.

درس ششم این اثر به بررسی مکتب معنوی اکنکار اختصاص دارد که تاریخچه، منابع و آثار، هدف و مدعای این مکتب را مطرح می کند و درس هفتم نیز به بیان تاریخچه، منابع و آثار مکتب معنوی دلایی لاما و اصول نظری این مکتب می پردازد.

دانش پژوهان در درس هشتم با مکتب معنوی پائولو کوئلیو، تاریخچه، منابع و آثار آن و در درس نهم با شیطان پرستی فلسفی، تاریخچه، ریشه ها، اصول و مبانی نظری و مؤلفه های ترویج شیطان پرستی با رویکرد نقادانه آشنا می شوند.

درس دهم نیز به بررسی علل تأثیرگذاری عرفان های نوظهور می پردازد و دوازده عامل گرایش به فرقه های معنوی، اهداف سیاسی ترویج معنویت جدید و راه های علمی و عملی مقابله با عرفان های نوظهور را مطرح می کند.

چاپ نخست کتاب بررسی و نقد عرفان های نوظهور اثر احمد حسین شریفی در قطع رقعی، 224 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 11500 تومان از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله چاپ و روانه بازار نشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات