۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۴۶۸۱۱۹

نگاهی به کتاب خلفای پیامبر اعظم

کتاب خلفای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب خلفای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب خلفای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نوشته احمدعلی طاهری از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است.

 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: یکی از وظایف مهم فرهیختگان و ارباب قلم، بررسی نقاط و منشأ اختلاف مسلمانان و شناسایی راه های تقریب آن است که با توجه به منابع مورد اعتماد فریقین به صورت مقارن و علمی مورد ارزیابی و تحقیق قرار بگیرد. زیرا بدون شناخت راه های وحدت و موانع آن، اتحاد و انسجام اسلامی در میان مسلمانان که بر اساس علم و عقیده باشد، امکان پذیر نیست.

 

متأسفانه بسیاری از وقایع و حوادثی که در طول تاریخ اسلام منشأ اختلاف بین مسلمانان بوده به گونه ای شفاف و روشن بین نشده، بلکه تلاش شده در پرده ای از کتمان و ابهام بماند و گاهی هم به صورت تقطیع و تحریف شده بیان شود، بعضی ها هم به بهانه دفاع از صحابه کرام هر گونه زارش، تجزیه و تحلیل حوادث قرن اول تاریخ اسلام را ـ که سنگ زیرین و مادر همه اختلاف های مسلمانان بوده است ـ مسکوت گذاشته اند، گزارش گران، محققان و تحلیل کنندگان این حوادث را زندیق، بدعت گذار و ... معرفی کرده و مسلمانان را از هر گونه  تجزیه و تحلیل و گزارش آن ها بر حذر داشته است.

 

اگر دانشمندان منعهد و صاحب بصیرت جهان اسلام با حریت و آزادگی به خودشان جرأت داده این سد را بشکنند و دور از هر گونه تعصب های جاهلانه و تقلیدهای کورکورانه عالمانه به تجزیه و تحلیل این حوادث بپردازند، اکثر اختلاف های مسلمانان حل می شود، زیرا بسیاری از موضوع های اسلامی در ابتدا به نظر می رسد که توافق و وحدت نظر مسلمانان در آن امکان پذیر نیست، ولی بعد از بررسی و مقارنه منابع تاریخی و روایی فِرَق اسلامی معلوم می شود که اختلاف های آنان در قبال توافق و وحدت نظرشان بسیار ناچیز و اندک است.

 

این کتاب در چهار بخش با عناوینی همچون «پیش درآمد»، «تعداد خلفای پیامبر»، «مصادیق خلفای دوازده گانه» و «مقام علمی و کارنامه تبلیغی ائمه اهل بیت علیهم السلام» گردآوری و تقدیم علاقه مندان شده است.

 

عقل انسان حکم می کند که درباره مرجع دینی بعد از پیامبر تحقیق نمود و بررسی نماید که قول و گفتار چه کس یا کسانی کاشف از اراده تشریعی خداوند و بیانگر سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است؟ تا دستورهای دینی خود را از او الگو بگیرد که از گروه ناجیه باشد.

 

کتاب حاضر، کاوشی است برای شناخت و معرفی مرجع دینی مسلمانان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله  که در روایت متواتری از آن بزرگوار، همه محدثین، صاحبان صحاح و سنن مذاهب اسلامی نقل کرده اند؛ مبنی بر این که: «خلفای بعد از من، دوازده نفر قریشی هستند که وظایف مرا انجام می دهند».

 

نویسنده کوشیده است نظریات دانشمندان اسلامی را در بیان مصداق این روایات به صورت تطبیقی ارزیابی و بررسی کند و با توجه به قرائن و شواهد موجود در همین روایات و روایات دیگر، افرادی که می توانند مصداق این روایات باشند معرفی نماید.

 

کتاب خلفای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نوشته احمدعلی طاهری با شمارگان 1200 جلد و به قیمت 18000 تومان در 390 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده ات./907/ن602/ق

ارسال نظرات