۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۶۹۰۶۲

بازداشت دانشجوی دانشگاه المدینه به اتهام فعالیت های تروریستی

شعبه دانشگاه المدینه عربستان سعودی در مالزی پس از دستگیری هفت ترویست در این کشور زیر ذره بین فعالیت های تروریستی قرار گرفت، موضوعی که مقامات این دانشگاه آن را رد کرده و اتهام وارد شده به یک دانشجوی این دانشگاه را ناروا می دانند.
گروه های تروریستی


به گزارش خبرگزاری رسا، شعبه دانشگاه المدینه در مالزی که در شهر 'شاه عالم' مرکز ایالت سلانگور واقع شده بیش از 780 دانشجوی خارجی از کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا دارد و همچنین 400 دانشجوی مالزیایی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه عربستانی طی سال های گذشته متهم به گسترش تفکرات افراطی در مالزی و جنوب شرق آسیا شده بود تا اینکه پلیس هفته جاری اعلام کرد یک دانشجوی این دانشگاه در ارتباط با عملیات تروریستی احتمالی دستگیر شده است.

این خبر بار دیگر شعبه مالزی دانشگاه المدینه عربستان را زیر ذره بین قرار داد و مقامات دانشگاه اکنون تلاش دارند خود را از گسترش تفکرات افراطی مبرا جلوه دهند.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای 'مالای میل'، 'عبدالغنی محمد' معاون مدیر روابط بین المل دانشگاه بین المللی المدینه پس از اینکه این دانشگاه به دلیل دستگیری دو دانشجوی مرتبط با گروه داعش زیر ذره بین قرار گرفت در سخنانی ادعا کرد: ما ترویج دهنده افراط گرایی نیستیم و همچنین در تربیت تروریست های نقشی نداریم.

وی مدعی شد دروس ارائه شده در این دانشگاه از طرف سازمان مدارک مالزی اعتبار خود را کسب کرده است.

این مقام دانشگاه المدینه تصریح کرد: ما در مورد مفاد درسی خود بسیار شفاف هستیم و اطلاعات مربوط به هر درس در تارنمای مربوطه قرار دارد.
وی گفت: اگر هر فردی در مورد آنچه تدریس شده است، سئوالی دارد، آنها می توانند با ما صحبت کنند.

این مقام دانشگاه المدینه تایید کرد یکی از دو دانشجویی که اخیرا با اتهام فعالیت های تروریستی از سوی پلیس مالزی بازداشت شده، دانشجوی این دانشگاه بوده است، اما گفت که دانشگاه المدینه اجازه اخراج دانشجویان را براساس 'اتهامات ناروا' ندارد و آنها همچنان به عنوان دانشجوی فعال فرض می شوند.

به نشوته ایرنا، 'عبدالغنی محمد' تصریح کرد: ما نمی توانیم آنها را بر اساس این اتهامات اخراج کنیم. جز دستگیری آنها، پلیس تاکنون به این دلیل که اطلاعات آنها بسیار محرمانه است، اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده است.

وی تصریح کرد: آنها تنها متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی هستند. چگونه ما می توانیم پیش داوری کنیم؟

علاوه بر دانشجویانی که در این دانشگاه حضور دارند، بیش از دو هزار دانشجو نیز به صورت آنلاین از خدمات آموزشی دانشگاه المدینه عربستان در مالزی استفاده می کنند.

بنابر گزارش 'مالای میل'، حدود 50 درصد کارکنان این دانشگاه مالزیایی و 50 درصد دیگر از کشورهای خاورمیانه هستند.

هم اکنون مدارس و دانشگاه های مختلف دینی با سرمایه کشورهایی مانند عربستان در مالزی فعالند که وهابیت و افراطی گری را ترویج می کنند و برخی از مالایی های عضو داعش از این مدارس به سوریه سفر کرده اند.

کارشناسان نقش مدارس عربستان و شعبه دانشگاه المدینه در سلانگور را در گسترش افراط گرایی در مالزی پررنگ می دانند و معتقدند ریاض برای گسترش تفکرات افراطی وهابیت هزینه زیادی در این کشور جنوب شرق آسیا کرده است. 'جمال دفتردار' مغز متفکر و استراتژیست القاعده در خاورمیانه نیز چندی پیش از نقش متمولان و مدارس دینی عربستان سعودی در پرورش تروریست های تکفیری پرده برداشته بود./982/ب102/د

ارسال نظرات