۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۷۱۳۰۰
نوشته آیت الله ابراهیم امینی؛

کتاب گفتارهای اخلاقی و اجتماعی در بازار نشر

کتاب گفتارهای اخلاقی و اجتماعی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب گفتارهای اخلاقی و اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب گفتارهای اخلاقی و اجتماعی نوشته آیت الله ابراهیم امینی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در قسمتی از کتاب می خوانیم: براساس آیات و روایات، مبارزه با زشت خویی و بی تقوایی و پس از آن، تحلیه و آراستن نفوس به اخلاق حسنه و اخلاق خوب انسانی از وظایف و برنامه های تمام پیامبران بوده است. اساسا جوامع اگر بخواهند مشکلاتشان حل شود، باید «تقوا» را رعایت کنند، چرا که با بی تقوایی نمی توان مشکلات را حل کرد و این وظیفه آحاد جامعه است.

اما معنای اخلاق یا اخلاق نیک و اخلاق زشت چیست؟ با توجه به آنچه از کلمات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود و علمای اخلاق نیز براساس آن سخن گفته اند، اخلاق جمع «خُلق» و در برابر «خَلق» است. پس خُلق یعنی سرشت، خوی، طبیعت و امثال آن، که به معنای صورت درونی و باطنی و ناپیدای آدمی به کار می رود که با بصیرت درک می شود.

گاه منظور از اخلاق در اصطلاح اندیشمندان هر گونه صفت نفسانی است که موجب پیدایی کارهای خوب یا بد می شود؛ چه آن صورت نفسانی به صورت پایدار و راسخ باشد و چه به صورت ناپایدار و غیرراسخ.

این کتاب شامل موضوعاتی همچون «اخلاق و ضرورت آن»، «انسان شناسی»، «صبر»، «نیت»، «قرآن»، «ایمان و اسلام»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «وحدت اسلامی»، «عدالت»، «زکات»، «خمس»، «انفاق و نیکوکاری»، «بخل» و «مردم دوستی» می شود.

انسان در عرصه های فردی و اجتماعی، نیاز دارد تا خود را با صفات نیکوی انسانی بیاراید و خصلت های نکوهیده را از خود دور سازد، و مسیر کمال را طی کند. آموزه های اسلامی، سرشار از رهنمودهایی است که چنین مسیر سعادتمندانه ای را نشان می دهد.

اثر حاضر در همین راستا، مقوله هایی چون: خویشتن شناسی، صبر، نیت پاکیزه، امر به معروف و نهی از منکر، وحدت و دوری از تفرقه، عدالت ورزی، انفاق و نیکوکاری را کاویده است و تأثیر آن را در حیات فردی و اجتماعی نشان داده است.

کتاب گفتارهای اخلاقی و اجتماعی نوشته آیت الله ابراهیم امینی با شمارگان 1150 جلد و به قیمت 17000 تومان در 320 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات