۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۷۱۳۰۷

حکمت نامه فاطمی کتاب شد

کتاب حکمت نامه فاطمی از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.
کتاب حکمت نامه فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حکمت نامه فاطمی نوشته محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: واژه «حکمت» در لغت، از ریشه «حکم» گرفته شده است و «حکم» به معنای «منع» است؛ زیرا حکم و داوری عادلانه، مانع ظلم می شود. دهنه اسب و دیگر چارپایان نیز در عربی، «حکمه» نامیده می شود؛ چون مهار کننده حیوان است و علم نیز در عربی، «حکمت» نامیده شده است؛ زیرا از جهل عالِم، جلوگیری می کند. همچنین بر هر چیز نفوذناپذیری، صفت «محکم» اطلاق می شود.

بنابراین از منظر واژه شناسی، کلمه «حکمت»، بیانگر نوعی استواری و استحکام است و در توصیف هر چیز استوار و نفوذناپذیر، اعم از مادی یا معنوی، استفاده می شود.

واژه «حکمت»، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال، 91 بار خود را با صفت «حکیم» ستوده است.

این کتاب در پنج بخش با عناوینی همچون «فضیلت های فاطمه زهرا سلام الله علیها»،‌ «حکمت های خانوادگی»، «حکمت های اخلاقی و عملی»، «حکمت های عبادی» و «حکمت های اعتقادی سیاسی» گرد آوری شده است.

بخش اول کتاب دربردارنده هفت فصل «فضیلت های مشترک فاطمه و سایر اهل بیت علیهم السلام»، «جایگاه فاطمه در پیشگاه خداوند»، «جایگاه فاطمه نزد پیامبر»، «جایگاه فاطمه نزد اهل بیت علیهم السلام»، «منزلت فاطمه سلام الله علیها در قیامت»، «مصحف فاطمه» و «حدیث لوح» است.

بخش دوم کتاب نیز شامل سه فصل با عناوینی همچون «ازدواج»، «خانواده نمونه» و «تولد حسن و حسین علیهم السلام» می شود.

در بخش سوم کتاب 2 فصل «خوبی های اخلاق و اعمال» و «بدی های اخلاق و اعمال» به چشم می خورد و بخش چهارم دربردانده سه فصل «نماز»، «نیایش» و «تسبیح» است.

«امامت امیرمؤمنان علیه السلام و فضائل او»، «امامت اهل بیت علیهم السلام و فضائل آنان»، «تلاش بی پایان در یاری دادن علی علیه السلام»، «استدلال فاطمه سلام الله علیها درباره فدک نزد ابوبکر»، «آنچه پس از رحلت پیامبر بر فاطمه گذشت» و «حکمت های جامع و گوناگون» عناوین شش گانه بخش پنجم این کتاب را تشکیل می دهند.

کتاب حکمت نامه فاطمی نوشته محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران در سال 1395 با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 36000 تومان در 800 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات