کتابهای غیر درسی مانع شکلگیری فرهنگ مطالعه در دانشآموزان میشود
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در هجدهمین جلسه هیات امنای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد؛ با اشاره به بازدید اخیر از مناطق محروم دو زبانه کشور اظهار کرد: وجود دانشآموزان دو زبانه در برخی مناطق محروم، ضرورت ایجاد مراکز پیش دبستانی در این مناطق را مضاعف میکند که در اینباره کارگروهی برای بررسی و پیگیری موضوع تشکیل شده است.
وی همچنین با اشاره به تغییر سیاست تألیف کتابهای درسی از تک تألیفی به چند تألیفی بر لزوم نیازمند تدوین آییننامه و شیوهنامهای تاکید کرد و خبر داد تدوین این آییننامه در دستور کار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قرار دارد.
دانشآشتیانی با اشاره به دشواریهای اعزام معلم زن به مناطق دور افتاده و صعبالعبور کشور ادامه داد: در بررسیهای به عمل آمده؛ به دلیل فرهنگ غالب بر بعضی از روستاهای محروم، والدین از تحصیل فرزندان دختر خود در کلاسهایی که معلم مرد وجود دارد، جلوگیری میکنند و این امر موجب ترک تحصیل برخی از دختران دانشآموز شده است.
وزیر آموزش و پرورش، سلطه آموزش بر پرورش، را زمینهساز ایجاد مشکل در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست که مایه کمتوجهی دانشآموزان به دروسی مانند ادبیات، انشاء، املا، جغرافیا، تاریخ و علوماجتماعی شده است، به اعتقاد وی محتوای آزمونهایی که برای ورود دانشآموزان به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه برگزار می شود بیشتر بر دروس پایه تاکید دارد.
وی با اشاره به ورود کتابهای کمک درسی به دوره ابتدایی و اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی به دلیل برگزاری آزمونهای مختلف ادامه داد: وقتی دانشآموز برای یک آزمون باید چندین کتاب را مطالعه کند، مسلما زمانی برای مطالعه کتابهای غیردرسی نخواهد داشت و این امر به تضعیف فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد./998/102/ب2