۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۷۵۸۵۸

بررسی فضایل و مناقب حضرت خدیجه کبری در یک اثر

کتاب «حامیة الرسول صلی الله علیه و آله و سلم؛ فضایل و مناقب ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شد.
کتاب «حامیة الرسول صلی الله علیه و آله و سلم؛ فضایل و مناقب ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «حامیة الرسول صلی الله علیه و آله و سلم؛ فضایل و مناقب ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علهیا» به قلم حسین تهرانی از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شد.

نویسنده در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، کمتر بانویی در جامعه زنان همچون حضرت خدیجه سلام الله علیها همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درخشیده است.

بهر‌ه‌مندی از صفات عالی انسانی و رفتار برخاسته از بینش متعالی او چنان شخصیتی از وی ساخته که تا سال‌ها پس از رحلت جانسوزش، هرگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نام او را می‌شنید، اشک بر گونه‌های مبارکش جاری می‌گشت و از او به برزگی یاد می‌کرد.

در این نوشتار برآنیم که به بررسی شخصیت آن بانوی با فضیلت بپردازیم که ویژ‌گی‌های وی همانند ایمان و اعتقاد راسخ، نجابت و پاکدامنی، حق جویی و حق پذیری، ایثار و فداکاری، حسن رفتار با همسر، راستی و درستی و مقاومت و صبوری، از او شخصیت ممتازی ساخته است که وی را به عنوان یکی از بهترین الگوهای کمال و جمال انسانی برای همه مسلمانان به ویژه بانوان حق طلب مطرح می‌سازد، ویژگی‌های والایی که سبب شرافت مقام و کسب امتیازات منحصر به فردی برا آن بانو گردید، همچون «اصطفا و برگزیدی ازسوی خدا»، «برخورداری از سلام خداوند و جبرئیل»، «مباهات خداوند بر فرشتگان کریمش به وجود او»، « افتخار مادری بر نسل پام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم»، «محسوب شدن از جمله اصحاب اعراف» و «قرار گرفتن در زمره مقربین».

از این رو قلم از وصف عظمت چنین بانویی عاجز بوده و بر شمردن ویژگی‌ها و خصوصیات او از توان این حقیر خارج است، ما بیش از این، 160 ویژگی از خصوصیات حضرت خدیجه سلام الله علیها را گردآوری کرده و به زیو طبع آراستیم و اکنون بنا بر درخواست جمعی از فضلا، دوستان، محبان اهل‌بیت علیهم السلام از آن مجموعه، 53 ویژگی را بر اساس سن شریف و مبارک حضرت خدیجه سلام الله علیها را گزنیش نموده در اخیتار علاقه مندان قرار می‌دهیم.

این کتاب از یک «پیشگفتار»، «خاتمه» و 53 «ویژگی» همچون «توصیف حضرت خدیجه سلام الله علیها، در کتب آسمانی»، «نجبات و پاکدامنی حضرت خدیجه سلام الله علیها»، «حضرت خدیجه سلام الله علیها، برترین همسران پیامبر اکرم صلی الله علیها و آله و سلم»، «حضرت خدیجه سلام الله علیها، سرچشمه خیر فراوان»، «خشنودی حضرت خدیجه سلام الله علیها از پروردگار»، «خشنودی پروردگار از حضرت خدیجه سلام الله علیها»، «افتخار مادری بر نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم»، «پذیریش ولایت امیرالمؤمنان علیه السلام» «تناول نمودن طعام بهشتی در دنیا»، «دریافت نوید بهشت پرنعمت و زیبا»، حضرت خدیجه سلام الله علیها، برترین بانوی اهل بهشت»، «حضرت خدیجه سلام الله علیها، الگوی تکرار ناپذیر» و«رجعت حضرت خدیجه سلام الله علیها، به هنگام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف» را مطالعه می‌کنیم.

 

در بخشی از ویژگی « حضرت خدیجه سلام الله علیها، الگوی تکرار ناپذیر» می‌خوانیم:

در طول تاریخ، به خصوص در عصر علم، صنعت و ارتباطات، تجربه ثابت کرده که استعمارگران در هر کجا پا نهاده‌اند، از عضو حساس جامعه، یعنی زن، سوء زن استفاده بسیار نموده‌اند و با الگوسازی و الگوتراشی زنان هرزه جهان، به عنوان هنرپیشگان ممتاز و دختران شایسته، جاده‌ها و میدان‌ها را برای جاسازی فرهنگ استعماری خود صاف نموده‌اند و از این راه بر پیکره انسانیت ضربه‌های مهلک زده‌اند و فرهنگ مبتذل خود را جایگزین فرهنگ اصلی ملت‌ها نموده‌اند!

در این فرهنگ، زنان را به عنوان الگو معرفی کرده‌اند که همه هنرشان؛ خود عریان‌نمایی، تحریک غرایز نفسانی و هوس‌های نفسانی است. در این کژراه؛ هم کرامت و شخصیت زن را ـ که نیم از اعضای حساس و عمیق جامعه است ـ پایمال کرده‌اند و هم موجب زدودن فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای معنوی از جامعه شده‌ اند، سپس با پتک استعمار و استثمار، محکم‌ترین ضربه را به جامعه وارد ساخته‌اند.

 اسلام که یک آیین سازنده و هشدار دهنده‌ است، به این مطلب توجه عمیق کرده و با معرفی الگوهای راستین و دروغین زنان، پیروان خود را از هرگونه همسویی یا الگوهای کاذب و بی‌محتوا بر حذر داشته است.

در قسمتی دیگر از این عنوان می‌خوانیم: از جمله بانوانی دیگری لازم است همه قشرهای جامعه؛ به ویژه بانوان در تمام مراحل زندگی، او را الگوی خود قرار دهند تا لذت انسانیت را آن گونه هست، بچشند و آن را با هیچ چیزدیگر مصالحه ننمایند؛ حضرت خدیجه سلام الله علیها است. به راستی زندگی سراسر درخشان او، عالی‌ترین الگو برای همه طبقات، به خصوص بانوان با شخصیت است، ولی با کمال تأسف در تاریخ‌نگاری اسلام، پس از غصب خلافت، سعی شده که شخصیتی مبهم و اجمالی و غیر مؤثر از حضرت خدیجه سلام الله علیها ترسیم شود؛ تا کارکرد الگویی ایشان را جامعه اسلام و به ویژه دختران جوان گرفته شود.

در صورتی که در زیارات اهل بیت علیهم السلام، همه جا نام حضرت خدیجه سلام الله علیها، کنار نام حضرت زهرا سلام الله علیها آمده و این بیانگر نقش تاریخی و شخصیت الگویی و منزلت آن حضرت می‌باشد.

به راستی با مقایسه آغاز و پایان زندگی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، لازم است گفت که ایشان الگویی تکرار ناپذیر و نابغه هستند و در همه تاریخ، بانویی جز دختر خودشان حضرت فاطه سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها سراغ نداریم که درکوران‌های شدید حوادث، با ایثار، مقاومت و استقامتی عجیب، همچون ایشان به میدان زندگی وارد شود و همه هستی خود را در طبق اخلاص نهاده و فدای حق کند و سخاوتمندانه با شهامت وصف ناپذیر؛ به دفاع از حق بپردازد!

حضرت خدیجه سلام الله علیها، کانون پرخروش محبت؛ صفا و صمیمیت، وفا، شجاعت، ایثار و اخلاص، ایمان و مقاومت و همه فضایل ملکوتی و انسانی در یک کلمه، الگوی تکرار ناپذیر تاریخ بوده‌اند.

گفتنی است، کتاب «حامیة الرسول صلی الله علیه و آله و سلم؛ فضایل و مناقب ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» با شمارگان 1000 نسخه، در 304 صفحه، به قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات طوبای محبت می‌توانند به آدرس: قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک 112 مراجعه یا با تلفن 37740066 تماس حاصل کنند./998/پ202/ق

ارسال نظرات