۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۷۶۵۹۸
آیت الله غریفی تشریح کرد؛

مشکلات پیش روی خطیبان دینی/ وسوسه مالی خطیبان از جنگ رسانه ای خطرناکتر است

یکی از علمای ارشد شیعه بحرین از جنگ رسانه ای، وسوسه مالی و شهرت و تهدید و بازداشت از مهمترین مشکلات پیش روی خطیبان دینی یاد کرد.
آیت الله غریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله غریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) قفول این کشور با اشاره به آیه 39 سوره احزاب گفت: مسؤولیت گفتمان دینی، معیارهای گفتمان دینی، مواضع گفتمان دینی در قبال سنگ اندازی ها و بررسی واقعیت ها در گفتمان دینی از مهمترین عناوین این آیه است.

وی افزود: گفتمان دینی مسؤولیت تنظیم روند زندگی انسان و ادامه راه اهل بیت(ع) را برعهده دارد. کسی که گفتمان دینی را در یک بُعد منحصر کند، به این گفتمان ظلم و ستم کرده است زیرا بخش بزرگی از مسائل را به دور از دین قرار می دهد.

این عالم بحرینی به حضور پررنگ شیطان در جهان امروزه اشاره کرد و اظهار داشت: اثر شیطان را به راحتی می توان در مسائل فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، تربیتی، اقتصادی، سیاسی و رسانه ای مشاهده کرد. پیروان شیطان نیز به شدت تلاش می کنند تا گفتمان دینی را از این مسائل دور کنند و به این مساله نیز چهره شرعی می دهند. 

سخنرانان دینی به سنگ اندازی ها توجهی نداشته باشند

آیت الله غریفی از رضای خداوند به عنوان معیار این گفتمان یاد کرد و ادامه داد: سخنرانان دینی نباید به فکر رضایت نظام های سیاسی، جامعه، احزاب و حتی جهان باشند بلکه معیار آنان فقط رضایت خداوند به شمار می آید. آنان در این راستا نباید توجهی به خشم و کینه نظام ها، مردم، احزاب، سازمان ها و جهانیان داشته باشند. 

وی درباره سنگ اندازی های صورت گرفته در برابر گفتمان دینی گفت: کسی که از خداوند متعال هراس داشته باشد از سختی و مشکلات این راه لذت می برد و توجهی به این سنگ اندازی ها نخواهد داشت. گفتمان دینی در حال حاضر دارای رنگ های مختلفی بوده و سرشار از موانع است.

امام جمعه قفول بحرین به بیان مشکلات پیش روی گفتمان دینی پرداخت و تأکید کرد: جنگ رسانه ای یکی از مهمترین مشکلات کنونی به شمار می آید و رسانه های فراوانی برای جنگ با این گفتمان تأسیس شده اند. بحث من درباره رسانه کشورهای غیر مسلمان نیست بلکه مواضع برخی از رسانه های عربی و اسلامی نیز مملو از ظلم و ستم و خدشه وارد کردن به گفتمان دینی است.

وسوسه مالی از جنگ رسانه ای خطرناکتر است

وی بر هوشیاری مردم در برابر این فتنه تأکید کرد و بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که در راه گفتمان دینی وجود دارد، وسوسه سخنرانان است که از جنگ رسانه ای خطرناکتر است. وسوسه از تاکتیک هایی است که رسانه ها از تحقق آن عاجز می مانند زیرا برخی سخنرانان در برابر وسوسه پول، قدرت، شهرت و شهوت ناتوان هستند. 

آیت الله غریفی از قدرت و تهدید به عنوان سومین مشکل پیش روی گفتمان دینی یاد کرد و گفت: برخی افراد پس از ایستادگی در برابر جنگ رسانه و پیشنهادهای وسوسه انگیز با تهدید مواجه می شوند و بر این اساس شاهد بازداشت و محاکمه روحانیان هستیم. 

وی تأکید کرد که سخنرانانی که به روحیه ایمانی و فرهنگی متمسک هستند هیچگاه تحت تاثیر این تهدیدها قرار نگرفته و به وسیله ابزار مشروع در برابر تهدید می ایستند. 

این عالم بحرینی درباره بررسی واقعیت ها در گفتمان دینی نیز تصریح کرد: سخنرانان باید مسائل روز را با بصیرت و هوشیاری مورد بررسی قرار دهند تا واقعیت ها آشکار شده، با حجم تهدیدها آشنا شوند، امکانات و گزینه ها مورد بررسی قرار گیرند و توانایی ها برای حل مشکلات مورد استفاده قرار گیرند.

هیچ کس حق  دخالت در فریضه خمس را ندارد

وی در بخش پایانی این سخنان به هجمه آل خلیفه علیه فریضه خُمس پرداخت و گفت: خمس فریضه ای است که بر احکام شرعی الهی استوار بوده و نقش مهمی در کاهش مشکلات فقرا و محرومان دارد و به مسائل اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و انسانی جامعه کمک می کند.

امام جمعه قفول ادامه داد: خُمس از سوی نمایندگان شرعی که پاک هستند، دریافت و توزیع می شد نه اینکه سارقان بر آن مستولی شوند. تلاش برای تسلط بر اموال خُمس، دخالت در احکام شرعی به شمار می آید چرا که یک فریضه شرعی و مذهبی است و هیچ کس حق دخالت در آن را ندارد./980/ب901/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات