۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۷۶۹۷۰
یک روزنامه آلمانی بررسی کرد؛

منع ورود اتباع مسلمان دستوری غیرانسانی و بی شرمانه از طرف ترامپ است

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه چطور اتباع عربستانی که عاملان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از این کشور بوده اند اجازه دارند به آمریکا سفر کنند، دستور منع سفر از هفت کشور مسلمان را اقدامی بی شرمانه و غیر انسانی از طرف ترامپ دانست.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به دستور جنجال برانگیز رییس جمهوی جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان از کشورهای مسلمان به این کشور پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ"، رییس جمهور جدید آمریکا از سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به  آمریکا ممانعت می کند و در نتیجه به آرمان های آمریکایی خیانت می کند.

زوودویچه سایتونگ در بخش دیگری از این مطلب نوشت: دونالد ترامپ با این دستور جنجالی خود برای ممنوعیت ورود شهروندان سوری و شش کشور مسلمان دیگر به آرمان های آمریکایی خیانت کرد. این تصمیم در تضاد با قانون اساسی آمریکا است که انسان ها را بر اساس مذهب مورد تبعیض قرار داده و مسیحیان را در اولویت قرار می دهد. این دستور ترامپ همه آنچه آمریکا می خواست پای آن بایستد و برای خود ادعا می کرد را تضعیف می کند. این خیانت به تاریخچه یک کشور مهاجرپذیر است که قرن ها به مردم سراسر جهان شانس دستیابی به خوشبختی مد نظر خود را می داد.

اینکه حالا "چاک شومر" رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا در واکنش به صدور حکم اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور روادید برای هفت کشور عمده مسلمان جهان می گوید اشک از گونه های مجسمه آزادی جاری است احساسات شمار زیادی از ساکنان ایالات متحده و شهروندان سراسر جهان که می خواهند به یک آمریکای خوب اعتقاد داشته باشند را تحت تاثیر قرار داده است.

ترامپ تازه حدود یک هفته است که ریاست جمهوری آمریکا را در دست گرفته است و در این مدت به اعتبار قدیمی ترین دموکراسی آسیب سختی وارد کرده است.

نویسنده در ادامه از بهت و حیرت بسیاری در دنیا در واکنش به این دستور جنجالی ترامپ اشاره کرده و نوشت: ترامپ و مشاوران او سیاست بی شرمانه ای را روی دوش ضعیف ترین ها در پیش گرفته اند. هیچ گروهی به اندازه پناهندگان در سفر به آمریکا مورد بررسی قرار نمی گیرند. اگر امنیت شهروندان آمریکایی برای رییس جمهور آمریکا مهم است نباید هیچ دستوری را اعلام کند که به نفع مبلغان تروریستی داعش باشد. از این دستور این برداشت می شود که ما همه مسلمانان را تروریست می نامیم.

رییس جمهور جدید آمریکا در اعلام این دستور خود به صراحت به حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های دو قلوی تجاری در نیویورک اشاره می کند. اگر وی به دنبال این منطق است دادن چنین دستوری باعث حیرت است. عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر از سوریه، عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان یا یمن نیامدند بلکه آن ها از عربستان سعودی بودند و این در حالی است که شهروندان این کشور اجازه دارند همچنان به آمریکا سفر کنند.

نویسنده در ادامه این مسئله را امیدوارکننده دانست که گروه های حقوق بشری مانند اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا  (ACLU) در حال حاضر شکایت هایی را علیه این تصمیم ترامپ تنظیم می کنند. مواردی دیده می شوند که پوچ و مضحک بودن دستور ترامپ را بیشتر نشان می دهند از جمله اینکه "حامد خالد درویش" مدت 10 سال در عراق به عنوان یک مترجم برای ارتش آمریکا کار کرده و حالا در سایه این دستور ترامپ یک باره به یک تهدید امنیتی تبدیل می شود.

نویسنده در ادامه بسیاری از کهنه سربازان و سربازان ارتش آمریکا را از گرفتن چنین تصمیمی از طرف ترامپ شرمنده دانسته و از نارضایتی بسیاری از شهروندان حتی محافظه کار آمریکایی از این گونه مواضع ترامپ خبر داد.

"دیوید میلی باند"، وزیر امور خارجه سابق انگلیس نیز در مقاله ای انتقادی به این تصمیم دونالد ترامپ نوشت: آمریکا سال های طولانی در این امتحان قبول شده است و بنابراین این یک تراژدی است که  این کشور حالا شکست بخورد.

به نوشته تسنیم، در روزها و هفته های آینده دادگاه های آمریکایی درباره قانونی بودن فرمان ترامپ حکم صادر کرده و وکلای سازمان های حقوق مدنی خود را برای شرایط جدید آماده می کنند. در این صورت برای همه آن هایی که به پایان این راه اشتباه امیدوارند امید تازه ای شکل می گیرد.

همچنن در آینده فشارها بر جمهوریخواهان که باید نشان دهند آیا قانون اساسی کشورشان که همواره برای آن ها قابل ستایش بوده است مهم تر است یا رییس جمهوری مانند ترامپ افزایش می یابد.

"مایک پنس"، معاون ترامپ در دسامبر سال 2015 توقف سفر مسلمانان به آمریکا را خلاف قانون اساسی و توهین آمیز توصیف کرده بود. پل رایان، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز چنین ایده ای را در زمستان سال 2015 بر خلاف ارزش های آمریکا و در تابستان 2016 اقدامی که به نفع آمریکا نخواهد بود ارزیابی کرد./982/ب102/د

ارسال نظرات