۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۸۱۵۹۴

ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد

رییس‌جمهور امریکا، یک‌بار دیگر ایران را به «حمایت از تروریسم» متهم و توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) را «بدترین توافق» عنوان کرد.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، ترامپ در نشستی خبری در کاخ سفید گفت: «ما تحریم‌های جدیدی علیه ملت ایران که در مجموع از دولت پیشین ما نفع می‌برد، اعمال کردیم.»

وی مدعی شد: « آن‌ها حامی اصلی تروریسم در جهان هستند و ما (اعمال تحریم علیه آن‌ها را) تا زمانی که این مشکل به نحو مناسبی حل‌وفصل شود، متوقف نخواهیم کرد.»

این اتهامات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها اتهام‌های مشابه مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت از تروریسم را رد کرده است.

ترامپ با اشاره به توافق اتمی ایران گفت: «این یکی از بدترین توافق‌هایی است که تاکنون دیده‌ام.»

ترامپ بارها توافق اتمی میان ایران و گروه 1+5 را موردانتقاد قرار داده است. وی در خلال فعالیت‌های انتخاباتی‌اش تهدید کرده بود که این توافق را پاره خواهد کرد.

اظهارات ضد ایرانی ترامپ در حالی مطرح می‌شود که در پی توافق اتمی سال گذشته، به سال‌ها مناقشه اتمی غرب علیه ایران پایان داده شد؛ همچنین شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامۀ 2231، این توافق را که از اواخر دی‌ماه 1394 اجرایی شد، مورد تأیید قرار داد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های منتشره خود، بارها پایبندی تهران به تعهداتش در قبال این توافق اتمی را تأیید کرده است.

بر اساس برجام، ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های اتمی خود را در ازای لغو کامل تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی خود، محدود کرد.

این در حالی است که ترامپ اوایل این ماه و پس از آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز ایران، تحریم‌هایی جدید علیه تهران اعمال کرد؛ واشنگتن مدعی است که این آزمایش موشکی نقض برجام بوده است؛ این در حالی است که ایران این ادعاها را رد کرده و بر حق خود برای توسعۀ توانمندی‌های دفاعی‌اش تأکید کرده است.

به نوشته پرس تی وی، ترامپ همچنین روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کاخ سفید، ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی متهم کرد و گفت واشنگتن همۀ تلاش خود را برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی انجام خواهد داد.

وی همچنین برنامۀ اتمی تهران را تهدیدی برای اسرائیل عنوان کرد؛ رژیم تل‌آویو تنها دارندۀ زرادخانۀ اتمی در منطقۀ خاورمیانه به شمار می‌آید./982/ب102/د

ارسال نظرات