۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۸۱۶۱۷

اهدای دانشنامه ۷ جلدی یونسکو به موزه هنرهای اسلامی قاهره

مدیرکل سازمان یونسکو، دانشنامه ۷ جلدی این سازمان در زمینه معرفی جوانب مختلف تمدن اسلام را به موزه هنرهای اسلامی قاهره اهدا کرد.
قاهره

به گزارش خبرگزاری رسا، ارینا جئورجیوا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در مراسم افتتاحیه سالن نمایشگاه موقت موزه ملی تمدن مصر در شهر تاریخی «فسطاط» این کشور شرکت کرد.

مدیرکل سازمان یونسکو ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: هنر اسلامی بر نقش و جایگاه اسلام در غنی‌کردن تاریخ بشریت تأکید دارد.

وی در این دیدار که «خالد العنانی»، وزیر آثار باستانی مصر و شماری از وزرا و سفرای کشورهای مختلف در مصر نیز حضور داشتند، گفت: سالن نمایشگاه موقت موزه ملی تمدن مصر در فسطاط به مدت ۱۰ سال و با همکاری مشترک مصر و یونسکو تأسیس شده است.

ارینا بوکووا پیش از نیز از موزه هنرهای اسلامی قاهره که اخیرا بازگشایی شده، دیدن کرد و مورد استقبال «ممدوح عثمان»، مدیر این موزه و «خالد العنانی»، وزیر آثار باستانی مصر قرار گرفت.

وی در این دیدار جهانیان را به آشنایی با اسلام دعوت کرد و گفت: موزه هنرهای اسلامی قاهره پیامی قوی در زمینه جایگاه اسلام در غنی‌کردن فرهنگ، علوم و تاریخ بشریت دارد و این موزه مکانی برای آشنایی با هنر، فرهنگ، تاریخ، میراث و هویت است.

مدیرکل یونسکو در ادامه، دانشنامه‌ ۷ جلدی این سازمان که در آن مباحثی در زمینه ظهور و گسترش اسلام، جوانب مختلف تمدن اسلام و نقش آن در فرهنگ، علوم و تکنولوژی بیان شده را به موزه هنرهای اسلامی قاهره اهدا کرد.

وی افزود: این دانشنامه به مدت ۴۰ سال و با مشارکت ۱۰۰ مورخ از سراسر جهان تدوین شده است و هدف از تدوین آن، فقط آشنایی جهانیان با اسلام نیست، بلکه این اثر پاسخی عملی از سوی یونسکو به افراط‌گرایانی است که به اسلام توهین می‌کنند.

موزه هنرهای اسلامی قاهره در ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی در اثر انفجاری که اداره امنیت قاهره در مجاورت موزه را هدف قرار داد، آسیب دید.

به نوشته ایکنا، این موزه ۲۹ دی‌ماه سال جاری با حضور «عبدالفتاح سیسی»، رییس‌جمهور مصر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های اسلامی جهان بازگشایی شد.

موزه هنرهای اسلامی قاهره یکی از مهم‌ترین موزه‌های تخصصی هنر اسلامی در جهان به شمار می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تاریخی از دوره‌های مختلف اسلامی را در خود جای داده است؛ این موزه با سرمایه‌گذاری و همکاری کشورها و سازمان‌های مختلفی از جمله امارات، آمریکا، سوئیس، ایتالیا و سازمان یونسکو بازسازی و مرمت شد./982/ب102/د

ارسال نظرات