۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۸۳۹۴۱
محمود عباس:

فلسطین بزرگ ترین آزمون پیش روی شورای حقوق بشر است

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که فلسطین همچنان بزرگ ترین آزمون پیش روی شورای حقوق بشر سازمان ملل است و موفقیت این نهاد بین المللی در این پرونده، می تواند تعیین کننده تداوم فعالیت های آن باشد.
محمود عباس

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود عباس امروز دوشنبه در 34 امین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اظهار داشت که فلسطین یک حقیقت ثابت است که دارای ریشه هایی عمیق در نظام بین الملل است و اظهار نظر برخی طرف ها در مورد راه حل های موقت یا تشکیل کشوری واحد و یا تلاش های رژیم صهیونیستی برای وارد کردن مساله فلسطین به مسائل منطقه ای یا زیر پا گذاشتن توافقنامه های قبلی، به هیچ وجه نمی تواند در خدمت صلح و سازش و عدالت باشد.

عباس از تمامی کشورهایی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و راه حل تشکیل دو کشور را قبول دارند، دعوت کرد که از این راهکار حمایت کرده، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته و از آن در برابر خطرات و تهدیدات موجود دفاع کنند.

ابومازن بار دیگر از آمادگی خود برای مبادرت به اقدامات و تحرکات مثبت در عرصه بین الملل از جمله با همکاری دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای تحقق صلح و سازش بر پایه قوانین و معاهدات بین المللی تاکید کرد، به گونه ای که راه حل تشکیل دو کشور با استناد به مرزهای سال 1967 محقق شده و دو طرف در امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند که این مساله موجب تقویت صلح و سازش جهانی نیز خواهد شد.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به هرگونه اقدامی که موجب تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین شود، از جمله ادامه شهرک سازی، سکوت در برابر هتک حرمت مقدسات فلسطینیان، انتقال سفارت آمریکا یا هر کشور دیگری از تل آویو به قدس ـ که پایتخت کشور آینده فلسطین خواهد بود ـ شدیدا هشدار داد و با ورود مساله دین به راه حل های سیاسی اعلام مخالفت کرد.

محمود عباس از کمیساریای عالی حقوق بشر خواست همانند گذشته به تهیه لیست شرکت هایی که قوانین بین المللی را نقض می کنند، ادامه داده و برای نظارت هرچه بیشتر بر حقوق ملت فلسطین در اراضی اشغالی و حمایت از این حقوق از طریق مشارکت در اعمال و کارهای بند هفتم که یکی از بندهای ثابت منشور حقوق بشر است، اهیمت ویژه ای قائل باشد که این مساله همسویی سازمان ملل با مسوولیت های تاریخی خود را در قبال مساله فلسطین تا زمان حل تمامی مسائل مورد اختلاف نشان می دهد.

عباس نقش شورای حقوق بشر سازمان ملل در دفاع از حقوق بشر و پاسداری از ارزش ها و اصولی را که بخاطر آن تشکیل شده است، ستود.

وی همچنین شورای حقوق بشر را در جریان آخرین تحولات حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین قرار داد و گفت که اسرائیل که یک رژیم اشغالگر است، علنا منشور جهانی حقوق بشر را نقض می کند و خود را فراتر از قوانین و مقررات بین المللی می بیند و صراحتا قوانین و معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون ژنو را نقض می کند.

ابو مازن از سازمان ملل و تمامی نهادها و موسسات وابسته به آن به ویژه شورای امنیت دعوت کرد به مسوولیت های خود در پرتو تشدید تجاوزات و جنایت های رژیم صهیونیستی و نقض حقوق ملت فلسطین در اراضی اشغالی عمل کنند.

محمود عباس بار دیگر خواستار ایجاد نظامی بین المللی برای حمایت از ملت فلسطین شد به گونه ای که این نظام بین المللی جلوی ادامه نقض حقوق اساسی فلسطینیان را گرفته و راهکار الزام آور و جدولی زمانی برای پایان اشغالگری در فلسطین ایجاد کند و تمامی آثار و پیامدهای اشغالگری اعم از ساخت دیوار حائل و شهرک های صهیونیست نشین را از میان بردارد تا بدین گونه کشور فلسطین به پایتختی قدس شرق در مرزهای سال 1967 تشکیل شده و این کشور از استقلال کامل برخوردار باشد و ساکنان آن بتوانند با امنیت و آرامش زندگی کنند.

از سوی دیگر، عباس بر ضرورت اجرای قطعنامه 2334 شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی در اسرع وقت تاکید کرد تا ملت فلسطین بتواند کشور مستقل خویش را تشکیل داده و راه را بر تلاش های اشغالگران برای تشکیل کشوری واحد با دو نظام ببندد، زیرا این یعنی همان نظام آپارتاید که منشا تمامی خشونت ها و درگیری ها است.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در عرصه داخلی نیز ابو مازن بر ادامه تلاش ها برای وحدت بخشی به موسسات و نهادهای ملی بر اساس حاکمیت قانون و تلاش برای پیشبرد و ارتقای اقتصاد فلسطین و تحقق توسعه پایدار در تمامی عرصه ها تاکید کرد.

او همچنین بر حمایت از آوارگان فلسطینی در سوریه و لبنان تاکید کرد.

محمود عباس در پایان سخنان خود بار دیگر شورای حقوق بشر را خطاب قرار داد و گفت که فلسطین همچنان بزرگ ترین آزمون و آزمایش پیش روی این نهاد بین المللی خواهد بود و موفقیت شورای حقوق بشر در این پرونده، می تواند زمینه ساز تداوم فعالیت های آن در سرتاسر جهان باشد و همه ما باید تلاش کنیم که در این آزمون شکست نخوریم و سرافراز بیرون بیاییم./982/ب

ارسال نظرات