۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۸۴۲۷۴
اندیشمند مغربی:

انقلاب یمن مهمترین و واقعی‎ترین انقلاب در منطقه بود

یکی از اندیشمندان مغرب تصریح کرد: انقلاب یمن یکی از مهمترین و واقعی ترین انقلاب‎های منطقه به شمار می آید.
ادریس هانی از اندیشمندان مغرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ادریس هانی از اندیشمندان مغرب و نویسنده کتاب «بینوایی بهار عربی» با حضور در نشست آسیب شناسی گفتمان عربی که در قم برگزار شد، تغییر، تحول و انقلاب را حق طبیعی همه مردم دانست و خاطرنشان کرد: اقتضا و ضرورت انقلاب در جهان عربی نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است زیرا زیرساخت‎های عقب مانده این منطقه در حوزه اقتصاد و فرهنگ به میزانی است که به یک تحول و انقلاب اساسی و بنیادی نیاز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از انقلاب سوریه حمایت نکردید در حالی که بهار عربی را مانند ایران یک انقلاب و بیداری اسلامی می‎دانستید؟ افزود: ما همیشه طرفدار انقلاب در کشورهای منطقه بودیم به طور مثال در زمانی که ارودغان در مقابل شیمون پرز رییس جمهور رژیم اشغالگر صهیونیستی ایستاد مقاله در رابطه با ترکیه به نام «شکرا اردوغان» نوشتیم. در اوج انقلاب لیبی‎ها رسانه‎ها از من خواستند که برای حمایت از قذافی به این کشور سفر کنم ولی به هیچ عنوان چنین کاری را انجام ندادم. تونس اگر چه به ظاهر چهره سکولار به خود می‎گرفت اما در باطن غرق در اختناق و دیکتاتوری بود و مردم تحقیر می شدند بنابراین مردم حق داشتند که در این کشور انقلاب کنند.

این اندیشمند مغربی با بیان اینکه جدی ترین انقلاب‎ها در بحرین و به ویژه یمن رخ داد، تصریح کرد: مهمترین و واقعی ترین انقلاب در یمن بود به طوری که این انقلاب قبل از آغاز بهار عربی شروع شد.

وی ادامه داد: بهار عربی در ابتدا احساسی و عاطفی و فاقد چارچوب استراتژیک و به دور از تحقیق و بررسی بود. در مناسبات و روابط بین المللی چیزی به نام خلأ نداریم بلکه سیاست، تحلیل، استراتژیک و سناریوهای مختلف برای مقابله با وضعیت‎های گوناگون در لایه‎های بسیار کلان که به آن اتاق فکر‎ی جهانی دیده شده است. در این اتاق فکرها جریان‎های عربی و کشورهای اسلامی به صورت دقیق بررسی و سناریوهای در حوزه تغییر تبیین و به اجرا گذاشته می‎شود.

وی به تقسیم بندی اسلام از دیدگاه سیاستمداران آمریکایی اشاره کرد و گفت: در دیدگاه سیاستمداران آمریکایی، اسلام رادیکال همیشه با منافع آمریکا درگیر می‎شود ولی اسلام معتدل به نفع آمریکایی‎ها فعالیت می کند بنابراین به طور طبیعی با این منطق تحلیلی ایران در زیرمجموعه اسلام رادیکالی قرار می‎گیرد و مثلا اخوان المسلمین در یک مقطعی از طول تاریخ و یا عربستان جز اسلام معتدل می‎شود.

ادریس هانی تصریح کرد: رسانه‎های غربی قبل از بهار عربی بین ادبیات اخوان المسلمین و ایران فرقی قائل نبودند و هر دو را به اسم اسلام سیاسی می‎دانستند اما پس از بهار عربی، ایران و جریان مقاومت را به عنوان اسلام تندرو معرفی کردند و در اتاق‎ فکرهای کشورهای استکباری از ضرورت ایجاد فرصت برای معرفی اخوان المسلمین به عنوان اسلام معتدل مشغول به فعالیت شدند./994/ب202/د

ارسال نظرات