۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۸۴۹۰۸
روزنامه رأی الیوم:

آینده عربستان مبهم و تاریک است

طرح چشم انداز ۲۰۳۰ میلادی عربستان به دغدغه‌ای برای شهروندان عربستان تبدیل شده است و چه بسا آنها درباره مسیر آینده کشورها با نگرانی عمیقی روبرو هستند.
پادشاه عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، وزنامه رای الیوم امروز جمعه در گزارشی به قلم خالد الجیوسی به بررسی طرح چشم انداز اقتصادی عربستان تا سال 2030 میلادی و نگرانی شهروندان عربستان از آینده مبهم خود در سایه ریاضت اقتصادی پرداخت و نوشت: طرح چشم انداز 2030 میلادی عربستان به دغدغه ای برای شهروندان عربستان تبدیل شده است و چه بسا آنها درباره مسیر آینده کشورها با نگرانی عمیقی روبرو هستند.

به نوشته این نویسنده، عربستان بین باقی ماندن در وضعیت کنونی و مدرنیته سرگردان مانده است.

الجیوسی افزود: عربستان همچنین در مسیر ریاضت اقتصادی حرکت می کند که حتی کالاهای اساسی از آن در امان نمانده است. این درحالی است که جنگ علیه یمن در قالب عملیات موسوم به "طوفان قاطعیت" به اهداف تعیین شده نرسیده است و به نظر می رسد که اوضاع در سوریه نیز بر وفق مراد عربستان نیست و برخلاف تمایل رژیم سعودی و با وجود دخالت ریاض در بحران شش ساله سوریه، خبری از سرنگونی نظام این کشور نیست.

به هر حال، شرایط ایجاب می کند که شرکت نفتی آرامکوی عربستان فروخته شود تا دولت سعودی بتواند در سطخ داخلی ادامه حیات دهد و عدم وقوع انقلابی داخلی را تضمین کند. این امر همزمان با حمایت از نقشه جدیدی برای ورود به ائتلافی سنی در کنار اسرائیل است که طبیعتا نیاز به پول دارد.

شهروندان سعودی نگرانی شدید خود را از مدیریت کشورشان بویژه در پرونده اقتصادی از سوی محمد بن سلمان پنهان نمی کنند و کسی که با آنها به طور مستقیم صحبت می کند، این نارضایتی را مشاهده می کند و حتی برخی از آنها از تفکر درونی در این زمینه بیم دارند زیرا نگران هستند که جانشان به خطر بیفتند. یکی از شهروندان عربستان به رای الیوم می گوید که شاهزاده محمد  در عنفوان جوانی است و مدیریت او در عربستان با عرف رایج در طول 80 سال در این کشور مغایر است. ما عادت کرده ایم که افراد خبره و کارکشته بر ما حکومت کند و سن و سال بر تصمیم گیری درباره مسائل تاثیر دارد.

در فضای مجازی نیز وضع به همین منوال است و در سایه ممنوع بودن برگزاری تظاهرات در عربستان، شهروندان عربستان در شبکه اجتماعی توییتر نقطه نظرات و انتظارات خود را بیان می دارند و همه کاربران هم و غم واحدی دارند و دیدگاه آنها تفاوت چندانی با دیدگاه شهروند عربستانی که با رای الیوم با صراحت گفت وگو کرد، ندارد.

هشتک "عربستان را 10 سال دیگر تصور کن" یکی از هشتک های توییتر است که بیانگر نگرانی واقعی مردم درخصوص حال و روز کشورشان در سالهای آینده است.

اکثر کاربران این هشتک درخصوص ابری بودن تصویر آینده کشورشان اتفاق نظر دارند. بیشتر کاربران نیز روی مسئله فروش شرکت آرامکو تمرکز کرده اند که به منزله ثروت ملی عربتسان است و فروش سهام آن (به میزان 5 درصد) را گامی رو به پایان تا 10 سال دیگر دانسته اند؛ یعنی سه سال قبل از تحقق طرح "چشم انداز سال 2030" محمد بن سلمان. این طرح وعده شکوفایی را بعد از سالها ریاضت و متنوع سازی منابع درآمدی عربستان داده است.

به نوشته تسنیم، فارس یکی از کاربران عربستانی است که نگرانی خود را از بازگشت الاغ برای رفت و آمد و جابجایی ابراز داشته است. اما کاربر دیگری به نام کیان نوشته است که اوضاع عربستان به همین منوال باقی خواهد ماند.

در این میان، غانم الدوسری از اصحاب رسانه نیز با تمسخر نسبت به طرح چشم انداز برخورد کرده است و محمد العنزی روزنامه نگار تاکید کرده است: بعد از فروش شرکت آرامکو و حماقت ما در از دست دادن آن، نسل های آینده تنها یاد و خاطره ای از این شرکت را در کتاب های تاریخ خواهند خواند.

ناظران معتقدند که مسوولان سعودی به دیدگاه مخالفان این تصمیمات به طور کافی اهمیت نمی دهد؛ بویژه در خصوص فروش ثروت های عربستان. از مردم در این باره مشورت خواهی نشده و نخواهد شد. مسوولان سعودی به سیاست رام کردن مردم درخصوص تصمیمات خودشان عادت کرده اند اما به گفته ناظران، نمی توان به باقی ماندن دامنه خشم مردم در قالب توییتر تکیه کرد؛ بویژه اگر این تصمیمات وارد مقولات حساسی نظیر دخل و خرج مردمی که به رفاه طلبی عادت کرده اند، بشود و امنیت و سلامت آنها را در جنگ های مستقیم یا نیابتی عربستان تهدید کند. کسی نمی داند که وضعیت عربستان در 10 سال دیگر چگونه خواهد بود اما ناظران خوشبین نیستند./982/ب102/د

ارسال نظرات