۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۸۶۸۷۵
معاون وزیرخارجه ایتالیا:

اسلام به دلیل ذات تکثرگرایی قابلیت دموکراسی را دارد

'ماریو جیرو' معاون وزیر خارجه ایتالیا گفت: ادغام اسلام در دموکراسی با توجه به اصل کثرت گرایی ، ممکن است، زیرا اسلام خود کثرت گرا است.
ایتالیا

به گزارش خبرگزاری رسا، معاون وزیر خارجه ایتالیا در مراسم معرفی کتابی با عنوان 'مسلمان گمراه، تاریخ علویان و اسرار خاورمیانه' تصریح کرد اسلام کثرت گرا و بدور از الگویی واحد و متشابه است که اقلیت های کوچکی مانند 'سلفی ها' مخالف این تکثر هستند.

وی ادامه داد:مسلمانان بخاطر سلفی های رادیکالی که تکثرگرایی اسلام را نفی می کنند در شرایط بسیار پیچیده ای قرار گرفته اند. مطالعه علویان یک مطالعه باستان شناسی نیست و تنها مربوط به تاریخ سوریه و خانواده اسد نمی شود بلکه به معنی بازسازی تاریخ اسلام و درک بحران کنونی اش می شود. بحرانی که یک تمدن در نزدیکی ما در آن قرار گرفته و می تواند بر ما نیز تاثیر گذار باشد.

جیرو در باره بحران خاورمیانه و سوریه تصریح کرد: امروز، بویژه در خاورمیانه، دیگر نمی توان همانند گذشته در جنگ ها پیروز شد. جنگ ها تمام نمی شوند زیرا هیچ کسی در آن برنده نمی شود و طرف ضعیف تر، ابزار دیگری را برای مقاومت پیدا می کند و باید تروریسم را نیز در نظر گرفت.

وی گفت: امروز بمباران همانند جنگ دوم جهانی، دیگر بیهوده است و شبه نظامیان در مکان دیگری پناه پیدا می کنند، برای همین جنگ نه تنها یک مشکل اخلاقی بلکه یک ابزار منسوخ است.

به نوشته ایرنا، معاون وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به سیاست خارجی کشورش افزود: 'اما بونینو' (وزیر خارجه اسبق ایتالیا) خواستار مشارکت ایران در رابطه با بحران سوریه شد. درآن زمان همه همسو شدند، اما ما نشدیم. 'فدریکا موگرینی' وزیر خارجه بعدی نیز پیشنهاد مشارکت روسیه را داد، اما به ما اجازه داده نشد.

وی افزود: در لیبی نیز ایتالیا موضع خود را تایید کرد و توانست حداقل تحریم سلاح های سنگین را بدست آورد. البته هنوز کار زیادی باید انجام شود اما خوشبختانه جنگ شدت کمتری داشت و مردم زنده ماندند./982/ب102/د

ارسال نظرات