۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۸۷۹۲۸

تعمیق شکاف سیاسی در کابینه نتانیاهو

رییس فراکسیون حزب لیکود در کنست تهدید کرد که در صورت ادامه اختلافات میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و برخی وزیران کابینه اش، کنست را منحل خواهد کرد.
نتانیاهو

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوید بیتان رییس فراکسیون حزب لیکود در کنست و رییس ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی با ایراد نطقی در مراسم هفتگی "شنبه فرهنگی" تهدید کرد که در صورت ادامه اختلافات میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و برخی وزیران کابینه اش، این ائتلاف و کنست را منحل خواهد کرد.

دیوید بیتان گفت: در صورتی که نتانیاهو از این اختلافات احساس بیزاری کند این ائتلاف را منحل خواهیم کرد و انتخابات جدیدی را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت که اختلافات شدیدی میان نتانیاهو و موشه کحلون رییس حزب "کولانو" و همچنین میان نتانیاهو و نفتالی بینیت وزیر آموزش و رییس حزب خانه یهودی وجود دارد.

دیوید تاکید کرد: حزب حاکم هرگز اجازه نخواهد داد که وزیران آراء و نظرات خود را بر این حزب تحمیل کند و آنچه در صحنه سیاسی رخ می دهد حکایت از برگزاری یک انتخابات زودهنگام دارد.

وی در ادامه سخنرانی خود تصریح کرد که کابینه نتانیاهو با بحران های عدیده ای مواجه است و شرایط کنونی منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

بیتان خاطرنشان ساخت: «روسای احزاب های خانه یهودی و کولانو کابینه نتانیاهو را تهدید می کنند و می گویند که بقای این دولت در گرو آن دو حزب است اما ما در پاسخ به روسای این احزاب می گوییم که کارد به استخوان رسیده است و اگر نتانیاهو و لیکود از ادامه این روند به ستوه آیند همه چیز را منحل می کنیم و دست به انتخابات زودهنگام می زنیم.»

از سوی دیگر، آریه درعی وزیر امور داخلی اسرائیل و رهبر حزب شاس گفت که در صورت ادامه اختلافات میان احزاب و اتهام زنی های آنها به همدیگر از ائتلاف دولتی عقب نشینی خواهد کرد.

بحران هایی که بیتان در مورد آنها صحبت کرد، ریشه در اختلافات بی سابقه ای میان نتانیاهو و کحلون در خصوص سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل دارد، زیرا نتانیاهو از کحلون خواست تا تصمیم مربوط به بستن این سازمان را به مدت 6 ماه دیگر به تعویق بیندازد که این امر با مخالفت کحلون مواجه شد. اما اختلافات میان نخست وزیر و وزیر آموزش اسرائیل زمانی هویدا شد که بینیت، نتانیاهو را به چشم پوشی از صهیونیسم دینی متهم کرد.

تنش و اختلاف میان نتانیاهو و کحلون زمانی تشدید یافت که نتانیاهو از کحلون خواست تا به پیش نویس قانون که به وی اختیار نظارت کامل بر رسانه های دولتی را می دهد، رای مثبت دهد، اما او مخالفت کرد و در پاسخ به این درخواست گفت: تو می خواهی بر رسانه ها سلطه پیدا کنی.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو تهدید کرد که در صورت عدم موافقت کحلون با خواسته اش دست به انتخابات زودهنگام خواهد زد و در آن صورت حزب کولانو از صفحه روزگار رخت برخواهد بست./994/ب101/ف

منبع: مرکز اطلاعرسانی فلسطین

ارسال نظرات