۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۸۹۱۲۹

جزئیات توافق تخلیه شهرهای شیعه نشین سوریه از زبان مفتی تروریست‎ها

جدیدترین جزییات توافق تخلیه شهرهای محاصره شده فوعه و کفریا از زبان عبدالله المحیسنی تروریست سعودی و قاضی شرعی گروه تروریستی تحریرالشام اعلام شد.
المحیسنی

به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه های مخالف دولت سوریه به نقل از المحیسنی، مفتی گروه تروریستی تحریرالشام اعلام کردند که وی با مذاکره کنندگان ارتباط برقرار کرده و جزییات این توافق را از آن ها پرسیده است.

وی در مطلبی تحت عنوان «توضیح مختصر» ادعا کرد که شمار کسانی که از مضایا و زبدانی خارج می شوند فقط دوهزار نفر از افراد تحت تعقیب است و همه اهالی خارج نمی شوند.

المحیسنی افزود: اهالی فوعه و کفریا به طور کامل تخلیه می شوند.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر توافق میان طرف های مذاکره کننده برای تخلیه شهرهای شیعه نشین و محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه درمقابل خروج تروریست ها از شهرهای مضایا، زبدانی و بلودان در ریف دمشق منتشر شد.

رسانه ها، زمان آغاز اجرای این توافق را نیز سه شنبه چهارم آوریل (15 فروردین) اعلام کردند.

المحسینی اضافه کرد: براساس این توافق کاروان های مواد غذایی وارد همه مناطق محاصره شده می شود و یکهزار و 500 زندانی نیز از زندان های سوریه آزاد می شوند.

با توجه به دروغگویی های این تروریست سعودی و اظهارات خلاف واقع وی در سال های گذشته، حتی مخالفان سوریه نیز نسبت به این اظهارات به دیده تردید می نگرند.

برخی رسانه های سوری به نقل از منابع محلی اعلام کردند که کمیته مذاکره کننده ائتلاف تروریستی جیش الفتح با حزب الله لبنان برای خروج شهروندان محاصره شده شهرهای فوعه و کفریا به توافق رسیده اند.

براساس این توافق قراراست شهروندان فوعه و کفریا درمقابل خروج تروریست ها از شهرهای زبدانی، مضایا و بلودان در حومه دمشق و آزادسازی صدها تروریست از زندان های سوریه، تخلیه شوند.

منابع محلی اعلام کرده اند که این توافق با میانجیگری کشور قطر امضا شده است و چهارم تا ششم آوریل اجرا می شود و براساس این توافق به تروریست های موجود در مضایا و زبدانی اجازه داده می شود به هر منطقه ای که مایل باشند بروند و افراد مسلحی که تصمیم به ماندن در این دو شهر می گیرند از سوی دولت سوریه مورد پیگرد قرار نگیرند.

برخی منابع نیز شمار تروریست های زندانی که قراراست براساس این توافق آزاد شوند را یکهزار و 500 نفر اعلام کرده اند.

اجرای آتش بس 9 ماهه میان دولت و تروریست ها که شامل شهرهای ادلب، معره مصرین، تفتناز، رام حمدان در شمال سوریه و شهرک های ببیلا، بیت سحم و یلدا در جنوب دمشق می شود از دیگر بندهای توافق ادعایی این رسانه به شمار می رود.

تاکنون هیچ نهاد رسمی در داخل یا خارج سوریه در باره این توافق و صحت آن اظهار نظری نکرده است.

دو شهرک فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال ادلب از 28 مارس 2015 (فروردین 94) و پس از سقوط شهر ادلب واقع در شمال غربی کشور سوریه (هم مرز با ترکیه) به محاصره کامل تروریست ها درآمدند و از آن زمان به صورت روزانه هدف حمله خمپاره ای تروریست ها قرار می گیرند.

شهرک ها و روستاهای بنش، طعوم، تفتناز، رام حمدان و معره مصرین اصلی ترین محل حضور تروریست هایی هستند که به صورت روزانه دو شهرک شیعه نشین و محاصره شده فوعه و کفریا را هدف قرار می دهند.

کمک های غذایی محدود به ده ها هزار ساکن این دو شهرک نیز از طریق چتر انجام می شود و مردم در این دوشهرک از ابتدایی ترین امکانات زندگی و درمانی محروم هستند./847/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات