کتاب «ارزشهای اجتماعی از منظر قرآن » راهی بازار نشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «ارزشهای اجتماعی از منظر قرآن کریم» را به قلم سیدحسین شرفالدین منتشر کرد.
کتاب «ارزشهای اجتماعی از منظر قرآن کریم»، بخشی از تحقیقی گسترده در حوزه اندیشههای اجتماعی در قرآن کریم است.
این کتاب در پنـج فصـل با عنوانهای: «ارزشهـای اجتمـاعی از دیـدگاه علوم اجتماعی»، «مواضـع کـلی قرآن کریـم در حوزه ارزشها»، «مفاهیم عام ناظر به ارزشهای اجتماعی»، «مفـاهیـم خـاص ناظـر بـه ارزشهـای اجتمـاعی» و «ارزشهای اجتماعی ناظر به حـوزههـای مختـلف رفتــاری» تنظیم شده است.
در بخشی از این اثر پژوهشی میخوانیم: «ارزشها همانگونه که در مباحث مطرح شده در بخش نخست به تفضیل بیان شده؛ مهمترین، کانونیترین و زندهترین بخش یک فرهنگ محسوب میشوند و از اینرو، شناخت یک فرهنگ بدون شناخت تحلیل نظام ارزشی و عناصر و اجزای آن، ارتباطات متنوع میان عناصر این نظام، پیوستگی این نظام با نظام باورها، هنجارها، شخصیت و رفتارها غیرممکن خواهد بود.»
بررسی اجمالی معارف اسلامی نیز نمایانگر جایگاه برتر و موقعیت محوری (ارزشها) در فرهنگ دینی است. اگر معارف دین را طبق تقسیمبندی معروف، مرکب از یک بخش به هم پیوسته و درهم تنیده (باورهـا، احـکام و اخلاق) بدانیم، ارزشهـا در تاروپـود این اجـزا به گـونهای انفکـاکناپـذیـر درهم آمیخته شده، بحث از ارزشها پای هر سه بخش را به میان میکشد.»
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین چاپ کتاب «ارزشهای اجتماعی از منظر قرآن کریم» را در 564 صفحه به بهای 40 هزار تومان منتشر کرده است./998/د 102/ش