۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۹۲۲۱۶
الازهر مصر:

جهان اسلام در خطرناک‌ترین برهه تاریخی به سر می‌برد

معاون الازهر مصر تاکید کرد که جهان اسلام در شرایط بسیار مهم و سرنوشت‌ سازی است و همگی باید برای ایجاد وحدت تلاش کنند.
عباس شومان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عباس شومان معاون الازهر مصر تاکید کرد که چالش‌هایی که امروز جهان با آن مواجه شده و همچنین تهمت و اهانت‌هایی که متوجه اسلام شده است نتیجه رفتارهای افرادی است که با دین صحیح اسلامی و عقل سلیم و فطرت سلیم سازگار نیست.

شومان که در همایش «نقش موسسه‌های دینی در ایجاد صلح و گفت وگو» خاطر نشان کرد: ادعاها و سخنان باطلی که برخی از افراد منفعت‌طلب از مسلمانان و غیر مسلمانان در میان ملت‌ها ترویج می‌دهند آشوب و فتنه‌های فراوانی را به همراه داشته که امنیت جامعه و ثبات کشورها را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به نقش الازهر به عنوان مرجعیت اهل سنت جهان اسلام در اصلاح گفتمان دینی افزود: مساله اصلاح و بازنگری گفتمان دینی امروزه به موضوع مورد بحث تمامی افراد از متخصصان و غیر متخصصان گرفته تا رسانه‌ها و روزنامه‌ها تبدیل شده است درحالی که بسیاری حتی درک صحیحی از ماهیت اصلاح گفتمان دینی ندارند.

معاون الازهر مصر ادامه داد: بسیاری گمان می‌کنند که اصلاح گفتمان دینی یک روزه امکان پذیر است و یا برخی فکر می‌کنند که با فشردن یک دکمه می‌توان این مساله را حل کرد گویا الازهر عصای جادویی دارد تا به راحتی بتواند اندیشه مردم را که در طول زمان شکل گرفته است به راحتی تغییر دهد.

شومان با اشاره به آنکه الازهر به موضوع اصلاح گفتمان دینی مطابق با زمان و مکان اعتقاد قلبی دارد، اظهار داشت: جهان اسلام اکنون در حال عبور از مهمترین و خطرناک‌ترین مراحل تاریخی خود است. ملت‌های منطقه بایستی آگاه و هشیار باشند و نباید به مسائلی دامن زد که منجر به اختلاف بیشتر امت اسلامی شود.

عالم اهل سنت مصر تصریح کرد: اعتدال، میانه‌روی، فهم صحیح نصوص دینی و سنت نبوی، حفظ هویت اسلامی، زیاده‌روی نکردن در مسائل مشترک و متفق القول از مسائلی است که الازهر با وجود تمامی تحولات سیاسی و فکری که در طول تاریخ به وقوع پیوست بدان معتقد بوده است.

وی در پایان تاکید کرد که ملت‌های منطقه از مسیحی و مسلمان همگی با یکدیگر در مقابله با تروریسم ایستادگی کرده و باید بدانیم که قداست کلیساها همانند قداست مساجد است و هیچ تفاوتی میان عبادتگاه‌های ادیان الهی نیست./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات