۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۴۹۳۶۸۵

نسخه فرانسوي ترامپ

ترامپ انتظار دارد شهروندان فرانسوي پس از وقوع حادثه تروريستي اخير، به شعارهاي ضد مهاجرتي لوپن اقبال بيشتري پيدا کرده و در نتيجه، آراي خود را به سود جبهه ملي به گردش در آورند.
مارين لوپن

يکي از مسائلي که طي روزهاي اخير مورد توجه کارشناسان و تحليلگران مسائل سياسي و امنيتي اروپا قرار گرفته، تاثير حادثه تروريستي پاريس در معادلات انتخاباتي فرانسه است. مطابق آخرين نظرسنجي هاي صورت گرفته در فرانسه، محبوبيت مارين لوپن پس از وقوع حادثه تروريستي در پاريس افزايش پيدا کرد.. لوپن هم اکنون به همراه ماکرون به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه راه يافته است اما وي در دور دوم کارسختي در مقابل ماکرون پيش رو دارد. 

اخيرا دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در توئيتي در خصوص حادثه تروريستي پاريس و نسبت آن با انتخابات رياست جمهوري فرانسه نوشت:
"يک حمله تروريستي ديگر در پاريس. مردم فرانسه بيش از اين، اين وضعيت را تحمل نمي‌کنند. (اين حمله) تأثير بزرگي روي انتخابات رياست‌جمهوري خواهد داشت. اتفاق خيلي خيلي وحشتناکي است که در دنيا مي‌افتد. ظاهراً يک حمله تروريستي ديگر است و چه مي‌توان گفت؟ انگار تمامي ندارد. ما بايد قوي  و هوشيار باشيم و من از مدت ها 
پيش اينها را گفته‌ام...."

ترامپ از تاثير حادثه تروريستي پاريس بر انتخابات رياست جمهوري فرانسه سخن گفته است. اما به راستي منظور ترامپ از اين جمله چيست؟ در وراي مواضع اخير ترامپ در اين خصوص چه نکته اي نهفته است؟

پاسخ اين سوال تا حدود زيادي مشخص است. ترامپ خواستار پيروزي مارين لوپن و همراهانش در انتخابات رياست جمهوري فرانسه است. در جريان رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ايالات متحده آمريکا، لوپن از معدود سياستمداران اروپايي بود که حمايت خود را از ترامپ اعلام کرد. بسياري از کارشناسان و تحليلگران مسائل سياسي اروپا، از لوپن به عنوان نسخه فرانسوي ترامپ ياد مي کنند. در چنين شرايطي ترامپ تمامي تلاش خود را براي پيروزي لوپن و جبهه ملي فرانسه در انتخابات حساس رياست جمهوري اين کشور به کار مي گيرد.

جمله اخير ترامپ نيز در همين راستا قابل تفسير است. ترامپ با هدف پيروزي لوپن در انتخابات، از تاثير حادثه تروريستي پاريس بر معادلات سياسي اين کشور سخن به ميان آورده است. ترامپ انتظار دارد شهروندان فرانسوي پس از وقوع حادثه تروريستي اخير، به شعارهاي ضد مهاجرتي لوپن اقبال بيشتري پيدا کرده و در نتيجه، آراي خود را به سود جبهه ملي به گردش در آورند. بنابراين، پيام توئيتري اخير ترامپ، به نوعي تشويق شهروندان فرانسوي در خصوص گردش آرائشان به سود لوپن است.

در نهايت اينکه هر اندازه رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري فرانسه جدي‌تر شود، بر ميزان حمايت هاي علني ترامپ از رهبر جبهه ملي فرانسه افزوده خواهد شد. اين رويکرد ايجابي ترامپ نسبت به جبهه ملي فرانسه، با اعتراض سياستمداران و احزاب سنتي و ميانه در فرانسه رو به رو خواهد شد. بدون شک، فرانسوي ها ترامپ را نسبت به دخالت در فضاي انتخاباتي کشورشان متهم خواهند کرد. با اين حال تجربه نشان داده است که ترامپ حتي در صورت موضع گيري مقامات فرانسوي، به حمايت خود از مارين لوپن ادامه مي دهد.

در يک نگاه کلان، ترامپ خواستار فروپاشي اروپاي واحد و منطقه يورو مي باشد و تنها کسي که مي تواند اين هدف ترامپ را محقق کند، مارين لوپن و جبهه ملي فرانسه است. از اين رو ترامپ نه تنها نسبت به لوپن به عنوان يک متحد سياسي در اروپا، بلکه به عنوان عامل تسريع کننده فروپاشي اروپاي واحد مي نگرد. همين نگاه سبب شده است تا ترامپ نهايت تلاش خود را براي پيروزي جبهه ملي فرانسه در انتخابات رياست جمهوري اين کشور به کار گيرد./۹۱۶/۱۰۲/ع

حسين ياري

ارسال نظرات