۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۴۹۳۷۴۴

وزارت خارجه عراق خواستار مواضع قاطع جامعه جهانی در برابر تجاوزهای ترکیه شد

وزارت خارجه عراق امروز از جامعه جهانی خواست که در برابر تجاوزهای اخیر ترکیه به منطقه ارتفاعات سنجار در شمال عراق، موضع جدی و قاطع اتخاذ کند.
احمد الجمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بغداد از جامعه جهانی می خواهد تا در برابر تجاوز اخیر ترکیه به ارتفاعات سنجار در شمال عراق موضع جدی و قاطع اتخاذ کند.

این بیانیه افزوده است: بغداد تمامی راه های قانونی و دیپلماتیک را برای محکوم کردن این تجاوز و اخذ تضمین ها مبنی بر عدم تکرار آن پیگیر است.

وزارت خارجه عراق ضمن محکومیت 'تجاوز نظامی ترکیه به ارتفاعات سنجار' اعلام کرده که این تجاوز، نقض آشکار همه میثاق ها و معاهدات بین المللی و اصول حسن همجواری است.

همسو با این موضع، ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی که دولت و بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق را در اختیار دارد، سه شنبه شب بمباران منطقه سنجار در غرب استان نینوا در شمال عراق توسط جنگنده - بمب افکن های ترکیه را محکوم کرد. 

دفتر ائتلاف ملی عراق امروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شورای سیاسی ائتلاف ملی این کشور به رهبری سید عمار حکیم رهبر ائتلاف (شب گذشته)، در نشست دوره ای خود در بغداد، بمباران منطقه سنجار در شمال عراق توسط جنگنده - بمب افکن های ترکیه را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده، این شورا همچنین دستاوردهای سفرهای اخیر رییس ائتلاف ملی (عراق) به کشورهای مصر و تونس و برداشت های کشورهای عرب از تحولات عراق و ضرورت نقش ایفا کردن عراق در جهان عرب در چارچوب توانمندی ها و جایگاه تاریخی اش را بحث و بررسی کرد.

براساس این بیانیه، در این نشست همچنین اوضاع امنیتی و پاره ای نقض تدابیر امنیتی در الانبار، تحولات مربوط به محور عملیات تلعفر و الحضر، رابطه با کردهای عراق، طرح آشتی ملی، خدمات و مطالبات استان ها نیز بحث و بررسی شد.

هواپیماهای ترکیه بامداد دیروز سه شنبه منطقه سنجار در شمال عراق را به بهانه وجود عناصر حزب کارگران کرد ترکیه بمباران کردند که این حمله تعدادی کشته و زخمی و خسارات مادی به دنبال داشت که پنج تن از کشته ها و 9 نفر از زخمی های این حادثه از نیروهای پیشمرگ کرد بودند.

این اقدام ترکیه با واکنش های تندی در داخل عراق مواجه شد و علاوه بر جریان های سیاسی عرب و کرد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز نسبت به آن واکنش نشان داد./994/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات