۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۶۳۱

نقد نگاه دولت يازدهم به حوزه سياست خارجي

تکيه بر بيرون براي حل معضلات درون، سياست خارجي و اقتصاد کشور را به متغيري وابسته به رفتار ديگران تبديل مي‌‌‌کند و سبب می‌شود ما در کسوت يک کنشگر در سياست خارجي کشور ظاهر نشويم و هرگونه رفتار ما، تابعي از اخم و لبخنند طرف مقابل باشد.
سیاست خارجی

به گزارش خبرگزاری رسا، کليت نگاه دولت يازدهم در حوزه اقتصاد و سياست خارجي (که در پيوستگي با يکديگر تعريف مي شوند) کاملا بر مخاطبان و ملت ايران مشخص شده است. اين نگاه ، «تکيه بر بيرون» براي حل «معضلات درون» است. طي 4 سال اخير، اين نوع نگاه در حوزه سياست خارجي کشورمان پررنگ بود. محصول اين نوع نگاه، ده‌ها ملاقات و ديدار با سران و مسئولين کشورهاي اروپايي و البته متعاقبا عهدشکني نسبي  آنها در انتقال سرمايه و پول به داخل کشورمان بود. در نقد نگاه دولت يازدهم در اين حوزه، لازم است نکاتي را مدنظر قرار دهيم:

نخست اينکه تکيه بر بيرون براي حل معضلات درون به معناي چشم به بازي ديگران داشتن در حوزه اقتصاد و سياست خارجي است. به عبارت بهتر، در چنين شرايطي سياست خارجي و اقتصاد کشور به متغيري وابسته به رفتار ديگران تبديل مي‌شود. در چنين شرايطي، ما در مسند و کسوت يک کنشگر در سياست خارجي کشور ظاهر نمي شويم و هرگونه رفتار ما، بايد تابعي از اخم و لبخنند طرف مقابل باشد. بديهي است که در اين حالت، بسياري از سرمايه ها و استعدادهاي کشور نيز بر اساس رفتار و گفتار طرف مقابل، ايزوله شده يا از بين خواهد رفت. اساسا سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران ( که بر مبناي انقلاب اسلامي بنا نهاده شده و استراتژي‌ها و خطوط کلان آن ترسيم شده است)، انفعال و سستي را بر نمي تابد. در چنين شرايطي، لازم است رفتار و گفتار سياستمداران ما ، خصوصا رئيس جمهور کشورمان منطبق بر اهداف کلان و آرمانهاي ما در حوزه سياست خارجي کشور باشد. 

نکته دوم اينکه نتيجه اعتماد به غرب در طول 4 سال اخير، چيزي جزمعطل ماندن بسياري از ظرفيتهاي ما در اين حوزه نبوده است. بديهي است که غرب تکيه گاه خوبي براي سياست خارجي ما نيست! اخيرا رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنان حکيمانه خود در جمع فرهنگيان تاکيد فرمودند: «دشمن در هر موقعيتي که بتواند، زهر خود را خواهد ريخت و ملاحظه لفاظي‌ها را هم نخواهد کرد. تنها مانع در مقابل اظهار دشمنيِ دشمن، حضور مردم در صحنه است زيرا اُبّهت يک کشور 80 ميليوني با نيروي انساني قوي و باهوش و داراي ميليونها جوان، در دل دشمن ترس ايجاد مي کند.....»

همان گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره فرموده اند، دشمنان اين مرز و بوم از هر موقعيتي براي تقابل با انقلاب، نظام و ملت ما استفاده خواهند کرد.

 حال سوال اصلي اينجاست که با توجه به اين واقعيت محض، رفتار و گفتار مسئولين کشورمان در حوزه سياست خارجي کشور بايد در مقابل اين دشمنان قسم خورده چگونه باشد؟ آيا زمان آن نرسيده است تا بار ديگر خيانتها و جنايات و تهديدها و تحريمهاي غرب عليه کشورمان را در طول حدود 4 دهه اخير مرور نموده و گارد بسته خود را در مقابل کساني که خواستار نابودي  کشورمان هستند تقويت کنيم؟ بديهي است که در اينجا، بار ديگر لازم است سه گانه عزت، حکمت و مصلحت را در حوزه سياست خارجي کشور در نظر بگيريم. اين مهم، در سايه اتخاد سياست خارجي منفعل و وابسته به اخم و لبخند دشمنان امکانپذير نخواهد بود.آنچه مسلم است اينکه سياست خارجي دولت يازدهم و نوع نگاه اين دولت در مسائل بين‌الملل، نياز به بازتعريف و بازبيني دوباره دارد.دشمني غرب و در راس آن ايالات متحده آمريکا با ملت ايران، مسئله اي محرز است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

احمد حيدريان

ارسال نظرات