۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۹۷۶۵۵

چهارمین روز تجاوز نظامیان سعودی به شهر شیعه‌نشین «العوامیه»

نظامیان عربستان سعودی برای چهارمین روز متوالی به مساجد و مناطق مسکونی شهر «العوامیه» حمله و از بمب‌ها آتش‌زای ممنوعه استفاده کردند.
حمله عربستان به مناطق شیعه نشین این کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای امنیتی عربستان سعودی برای چهارمین روز متوالی در حال حمله در شهر «العوامیة» واقع در شرق این کشورند و به سوی مساجد و منازل شهروندان این منطقه، تیراندازی و بمب‌های آتش‌زا پرتاب می‌کنند.

منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نبأ»، اعلام کردند که نیروهای سعودی در ادامه حملات خود به العوامیه از بمب‌های ممنوعه آتش‌زای «ناپالم» استفاده کرده‌ا‌ند.

ساختمان بمب های ناپالم به این شکل است که از سیلندرهای فلزی حاوی مواد آتش‌زا و چسبنده و چاشنی الکتریکی مخصوص تشکیل می‌شوند . ماده آتش زا و چسبنده و لزج مانند قیر ذوب شده است که قدرت احتراقش فوق العاده زیاد است. پس از انفجار بمب در اثر اصابت به زمین ماده محترقه درون بمب به حالت مشتعل در محیط اطراف پراکنده شده و آتش سوزی شدیدی ایجاد می کند . در صورتی که ماده آتش زا به بدن تماس پیدا کند، از یک طرف به علت چسبندگی زیاد از بدن جدا نمی گردد و از طرف دیگر با احتراق زیادش بدن را می سوزاند.

قوانین بین‌المللی استفاده از ناپالم و سایر مواد آتش‌زا علیه اهداف نظامی را منع نکرده است، اما استفاده از آن علیه غیر نظامیان بر اساس کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح‌های متعارف، مصوب 1980 ممنوع است. پروتکل 3 این کنوانسیون استفاده از هر نوع ماده آتش‌زا مانند ناپالم و فسفر سفید را غیر مجاز می‌داند.

بر اساس این گزارش، نظامیان عربستان در این 4 روز، علاوه بر مسجد «شیخ محمد» به مسجد «الزهراء» نیز حمله کردند و این حملات همچنان ادامه داردو موجب شده تا کلیه مناطق تجاری و مدارس نیز بسته شوند و العوامیه تقریبا فلج شده است.

سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات سعودی با انجام عملیات نظامی در العوامیه، ده‌ها هزار شهروند را وحشت‌زده کرده‌اند و با درخواست سازمان ملل علیه تخریب روستای باستانی «المسورة» مخالفت نموده‌اند.

در بیانیه این سازمان آمده است: حمله کنونی به منطقه العوامیه در راستای اقدامات خشونت‌بار روزافزون به بهانه مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد و کاملا با اصول اصلی حقوق بشر در تضاد است.

وزارت کشور عربستان کشته شدن دو نفر در روستای «المسورة» را تایید و اعلام کرد که یکی از آنها شیرخوار بوده است. همچنین 10 نفر از ساکنان این منطقه در حملات امروز نظامیان سعودی زخمی شدند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات