۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۰۰۲۰۳
آیت الله کعبی:

اسلام توانایی تحقق صلح و امنیت جهانی را دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبیین مولفه‎های اسلامی و علل مشکلات جهان تصریح کرد: اسلام توانایی تحقق صلح و امنیت جهانی را دارد.
آیت الله عباس کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عباس کعبی در دیدار با علمای اهل تصوف پاکستان این نوع دیدارها را تاثیرگذار و موجب حل مشکلات امت اسلامی دانست و اظهار داشت: ما همه معتقدیم که اسلام عزیز می تواند صلح و امنیت بین الملل را بر پایه پیشرفت و عدالت در جهان معاصر حاکم کند.

وی جهان امروز را تشنه مولفه‎های اسلام خواند و تصریح کرد: علم و ایمان یکی از مولفه‎های اسلامی است و تمدن امروز بشر، تمدن علم بدون ایمان است و این مساله موجب می‎شود که علم در اختیار افراد سلطه گر، خودخواه و ظالم قرار گیرد و بشریت را از بین ببرد و همچنین ایمان منهای علم نمی تواند برای بشریت ارمغان خوبی داشته باشد ولی اسلام عزیز این دو را با هم جمع می‎کند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مولفه دوم را تلفیق عقلانیت و معنویت دانست و افزود: عقلانیت بدون معنویت جهالت است و معنویت بدون عقلانیت، معنویت نیست.

وی اظهار داشت: عدالت و آزادی سومین مولفه مکتب اسلام است و بر خلاف بلوک شرق و کمونیسم، عدالت و آزادی را با هم جمع کرده است.

آیت الله کعبی بندگی خدا و مسؤولیت در برابر انسان‎ها را چهارمین مولفه مکتب اسلام خواند و افزود: بندگان حقیقی خدا کسانی هستند که در راه خدمت به خلق و نجات بشریت احساس مسؤولیت می‎کنند. بندگی خدا فقط ذکر و دعا نیست، اگر چه ذکر و دعا پایه بندگی خداست، ما معتقدیم که بر پایه این مسائل می‎توانیم امت اسلامی را بازسازی کنیم.

مسیر پیشرفت اسلام از کشورهای غربی عبور نمی‎کند

وی به بررسی علل و سرمنشا مشکلات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: غرب زدگی و انفعال در برابر تمدن غربی اولین علت مشکلات جهان اسلام است. مسلمانان لیبرال و غرب زده فکر می کنند که راه توسعه و پیشرفت جهان از غرب می‎گذرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عامل دوم را تهجر خواند و اظهار داشت: انزواگرایی و زندگی در به دور از واقعیت‎های جامعه از دیگر عوامل مشکلات جهان است که موجب تفکر جدایی دین از سیاست و دین از احساس مسؤولیت اجتماعی شده است.

وی عامل چهارم را عافیت و راحت طلبی برشمرد و گفت: عافیت طلبان فقط به فکر خود هستند، کاری به سایر انسان‎ها ندارد، دارای زندگی تجملی هستند و فقر انسان‎ها و مستضعفین را درک نمی‎کنند. امام خمینی (ره) به اینها می‎گوید «مرفهین بی درد.»

آیت الله کعبی ادامه داد: مصرف گرایی از دیگر عوامل مشکلات جهان اسلام است. مصرف گرایی یعنی ما به جای ابتکار، خلاقیت، اشتغال، تولید و اختراع، فقط محصولات دیگران را استفاده کنیم.

وی کم کاری، بی حوصلگی و تنبلی را موجب عدم پیشرفت در دنیا و آخرت دانست و تاکید کرد: نفوذ دشمنان یکی دیگر از مشکلات است. دشمنان درپی تزریق برنامه و رسیدن به اهدافشان در میان مسلمانان هستند.

عضو خبرگان رهبری به مواردی از نفوذ اشاره کرد و افزود: نفوذ فرهنگی مثلا نفوذ در آموزش و پرورش، نفوذ اقتصادی در تجارت، نفوذ سیاسی یعنی نفوذ در احزاب و حکومت‎ها به طوری که وابسته به دشمنان شوند و به جای پیشرفت نوکری آن‎ها را کنند، نفوذ اجتماعی، سبک و عادات زندگی مسلمانان را تغییر می‎دهد به گونه‎ای که لباس، عادت، مد، عفت و ... مسلمانان مثل کشورهای غربی می‎شود.

رهبری رکن پیشرفت و تحقق عدالت است

وی علت دیگر عقب ماندگی جهان اسلام را خلاء رهبری توصیف کرد و گفت: رهبری رکن پیشرفت و تحقق عدالت است، اگر امت اسلامی حول یک رهبر گردهم نیایند، پیشرفت نخواهند کرد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه اظهار داشت: امت اسلامی در طول تاریخ رهبران سرشناسی داشته است و مصلحان اسلامی تلاش کردند که راه پیشرفت را به امت اسلامی نشان دهند مثلا در پاکستان اقبال لاهوری و محمد علی نجاه از رهبران بزرگ بودند و در دوران ما از امام خمینی (ره) می توان نام برد، امام خمینی انقلاب اسلامی را برای نجات امت اسلامی از استعمار و استبداد و حرکت به سمت پیشرفت کلید زد و بعد از امام خمینی (ره) این پرچم به دست حضرت آیت الله خامنه‎ای است. لذا امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‎ای به همه مسلمانان تعلق دارند و مختص فقط به ایران نیستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‎ای درپی پیشرفت امت اسلامی هستند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی طرح پیشرفت اسلامی بر پایه اسلام ناب محمد (ص)، وحدت مسلمانان و استفاده از ظرفیت‎های جهان اسلام را دارد براین اساس من دعوت می کنم همه متفکران جهان اسلام خارج از تعصب‎های تند قومیتی، محلی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی بار دیگر با حقایق انقلاب اسلامی و رهبران این انقلاب آشنا شوند و ببینند که چه می خواهند؟

آیت الله کعبی در واکنش به یورش آل‎سعود به منطقه عوامیه عربستان بیان داشت: ما از مسلمانان جهان می خواهیم که در برابر جنایت‎های کشورهای نظیرعربستان در عوامیه سکوت نکنند و با برگزاری تظاهرات‎های این گونه اقدامات را محکوم کنند.

آمریکا به زودی نابود می‎شود

صاحبزاده پیر غلام رسول اویسی، رییس نهضت اویسه پاکستان در این دیدار اسلام را یک دین اجتماعی خواند و گفت: این دین همه شُعب زندگی بشر را اداره می کند. اسلام این توانایی را دارد که همان طور که در زمان پیامبر اکرم (ص) بشر را هدایت کرد اکنون هم بشریت را هدایت و راهنمایی کند.

وی افزود: ما می توانیم یک زندگی نمونه اسلامی به جهانیان نشان دهیم.

رییس نهضت اویسه پاکستان بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات مذهبی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: اگر ما تعلیمات قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) و جانشینانش را در نظر بگریم اختلافات مختلف در زمینه‎های نظیر مذهبی، ملیت و کشوری از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: جهان را تا الان شوروی و یا آمریکا اداره می کردند و شوری منقرض شد و امریکا نیز به زودی نابود می‎شود.

روسل اویسی خواستار تبیین اسلام انقلابی به جهانیان شد و تصریح کرد: علمای دین باید اسلام انقلابی را در سطح جهانی و با برنامه ریزی صحیح عرضه کنند و این برنامه ریزی احتیاج به نشست سران کشورهای اسلامی دارد./994/ب921/ف

ارسال نظرات