۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۰۰۴۱۲
با سخنان جنجالی امیر قطر

تصویر چندمیلیون دلاری «اقتدار ترامپی» عربستان فرو ریخت

عربستان در میزبانی از ترامپ و سران عرب، میلیون‌ها دلار هزینه کرد تا خود را رهبر مقتدر ائتلاف متحد عربی-اسلامی علیه ایران نشان دهد اما این تصویر چندمیلیون‌دلاری از «اقتدار ترامپی» با سخنان جنجالی امیر قطر فرو ریخت.
«تمیم بن حمد» امیر قطر

به گزارش خبرگزاری رسا، شب گذشته خبرگزاری قطر (قنا) خبری از سخنان «تمیم بن حمد» روی خروجی قرار داد که جنجال بزرگی بر پا و کام سعودی‌ها را بشدت تلخ کرده است.

خبرگزاری قطر که بعدا با حذف این خبر از خروجی سایت و توییتر، آن را تکذیب و اعلام کرد که وبگاهش هک شده، گفته بود که امیر قطر در جمع فارغ‌التحصیلان شماری از نظامیان اردوگاه شمال از برخی کشورهای منطقه انتقاد کرده و گفته که دوحه از تروریسم حمایت نمی‌کند و روابط خوبی با ایران که عامل ثبات منطقه است دارد.

بنا بر خبر حذف شده، امیر قطر گفته که انتقاد عربستان، مصر، امارات و بحرین از او درست نیست و دوحه نه تنها از تروریسم حمایت نمی‌کند بلکه عضو ائتلاف ضد داعش نیز هست.

بیان این حرفها جدای از صحت یا کذبش، انتشار آن است که اکنون جنجال برانگیز شده و سعودی‌ها هم قبول نکرده‌اند که سایت خبرگزاری قطر هک شده باشد.

برای همین، خبرها از اقدام فوری عربستان در فیلتر کردن سایت شبکه الجزیره قطر و شماری دیگر از سایت روزنامه‌های قطری حکایت می‌کند.

طبق خبری که از خروجی خبرگزاری قطر حذف شده، امیر قطر گفته که با وجودی که معتقد است دونالد ترامپ در آمریکا مشکلات حقوقی گریبانش را می‌گیرد و رویکرد مثبتی در قبال قطر ندارد، اما دوحه مناسبات قوی با آمریکا دارد.

امیر قطر گفته،‌ حماس و حزب‌الله مقاومت اسلامی هستند و جنبش حماس هم نماینده رسمی فلسطینی‌هاست و دوحه تماس مستمر خود را با رژیم صهیونیستی و حماس حفظ کرده است.

تمیم بدون اشاره به نام عربستان یا کشوری دیگر گفته که وجود پایگاه آمریکایی العدید در کشورش دژی محکم دربرابر طمع کشورهای همسایه‌اش است.

او درباره ایران نیز گفته که قطر همزمان موفق شده روابط خوبی با آمریکا و ایران برقرار کند و از آنجا که ایران ثقلی منطقه‌ای و اسلامی است و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت، از عقلانیت به دور است که تنش را با آن تشدید کنند چرا که قدرتی بزرگ است و ضامن ثبات در منطقه؛ چیزی که قطر به دنبال آن است. 

آنچه در کنار محتوای این حرفهای جنجالی مهم است، زمان بیان این حرف‌هاست. درست بلافاصله بعد از اجلاس سران عربی-آمریکایی و اسلامی-آمریکایی در ریاض که عربستان بشدت با آن در حال عرض اندام مقابل ایران است و معتقد است که تاریخ منطقه را به قبل از حضور ترامپ در عربستان و بعد از حضور ترامپ در آن تقسیم کرده است.

اما ماجرا چیست و از کجا آب می‌خورد. ظاهرا -بنا بر گفته منابع آگاه- کشورهای عربستان، بحرین، مصر و امارات برخورد خوبی با امیر قطر در نشست سران اسلامی-آمریکایی در ریاض نداشته‌اند و بشدت نزد دونالد ترامپ بدگویی دوحه را کرده‌اند.

عربستان و متحدانش به دولت امریکا گفته‌اند که دوحه در حال حمایت از تروریسم است و همچنان از جماعت اخوان المسلمین حمایت می‌کند.

گفته می‌شود دیدار ترامپ و تمیم در ریاض دیدار گرم و صمیمانه‌ای نبود و ترامپ هم از تمیم خواسته که کشورش در مبارزه با تروریسم فعال باشد.

از طرفی دیگر سران امارات نیز در ریاض در حاشیه اجلاس با ترامپ، اصلا با تمیم صحبت نکرده‌اند.

رفتار چند کشور عربی با قطر که احساس می‌کند او را مقابل رییس جمهور آمریکا بشدت خراب کرده‌اند، طبیعتا چنین سخنانی از امیر قطر را به دنبال آورده که ضمن ابراز انزجار از مرتبط کردن دوحه با تروریسم، می‌گوید که کشورهایی که برداشت افراطی از اسلام دارند -یعنی عربستان- سبب تقویت تروریسم شده است.

آنچه تکذیب دوحه را ناپذیرفتنی می‌کند این است که سخنان امیر قطر همزمان با خبرگزاری این کشور در دیگر سایت‌های این کشور نیز منتشر شده و حتی تلویزیون این کشور نیز به سخنان امیر قطر اشاره کرده و گفته که امیر قطر درباره متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم هشدار داده است.

عربستان نیز بشدت ناخرسند است که چرا ریاض که با خرج میلیو‌ن‌ها دلار، ابهتی که با ترامپ برای خود در منطقه درست کرد تا خود را رهبر جهان عربی و اسلامی علیه ایران نشان بدهد، چنین زودهنگام با حرف‌های اختلاف‌برانگیز امیر جوان کاملا آوار شد و اختلاف‌ها را رو کرد./۸۴۷/ب102/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات