۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۳۳۴۱
اثر حجت الاسلام والمسلمین رفیعی؛

بیان نکات تبلیغی آیات جزء ۳۰ قرآن کریم در یک کتاب

نشر معروف، جلد اول مجموعه «تفسیر بلیغ؛ بیان نکات تبلیغی آیات جزء ۳۰ قرآن کریم» را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
جلد اول مجموعه «تفسیر بلیغ؛ بیان نکات تبلیغی آیات جزء ۳۰ قرآن کریم» کتابفروشی نورالهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر معروف، کتاب «تفسیر بلیغ؛ بیان نکات تبلیغی آیات جزء ۳۰ قرآن کریم»، نوشته حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نگارنده این کتاب را در یک پیشگفتار و ۲۶ جلسه تدوین کرده و در نخستین جلد این مجموعه به بیان نکات تبلیغی پنچ سوره اول جزء ۳۰ همچون: نباء، نازعات، عبس، تکویر و انفطار پرداخته است.

حجت الاسلام و المسلین ناصر رفیعی در پیشگفتار این کتاب درباره ضرورت نگارش این اثر می‌نویسد:

از دیرباز صدها تفسیر با گرایش‌های مختلف توسط دانشمندان اسلامی به رشته تحریر درآمده است. هریک از مفسران به میزان بضاعت علمی و گرایش کلامی خود در زمینه کشف حقائق و معارف قرآن تلاش نموده و خوشه‌ای از خرمن انبوه آن را چیده و در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌اند.

آنچه به حقیر جسارت داد تا اقدام به نگارش تفسیری متفاوت با سایر تفاسیر بنمایم، احساس نیاز همگانی و فهم عموم مردم از قرآن در قالب منابر بود.

بسیاری از تفاسیر موجود، مخاطب خاص دارد؛ رسالت تفسیر بلیغ بیان فهم ساده آیات و نکات تبلیغی مرتبط با آن است. در پایان هر بحث تفسیری نیز داستان‌ها متناسب با بحثآمده است.

 ...پیشنهاد می‌شود اهالی منابر و مبلغان محترم به بیان معارف بلند و عمیق قرآن کریم برای مردم بپردازند.

معاد و آخرت، اقسام طغیان، اوصاف دوزخ، نعمت‌های الهی، تجسم اعمال، سوگندها در قرآن، کیفرهای گناهان، آداب پرسش و پاسخ، اهمیت حسن خلق، تساوی زن و مرد یا تفاوت، مخالفت‌ها و برخوردها با پیامبر(ص)، فرجام آسمان و زمین و قیامت عرصه حکومت الهی از موضوع‌هایی هستند که حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در این 26 جلسه سخنرانی به طرح و بررسی آنها پرداخته است.

باور به مبدأ و ایمان به خدا اولین اصل اساسی مکتب پیامبران است که در انسان ایجاد مسئولیت می‌کند؛ از این رو، نگارنده در صفحه ۱۷ زیر عنوان «آثار معاد باوری» در این باره می‌نویسد:

 ایمان به قیامت و تمنای حیات جاویدان نیز در در حیات قبل از مرگ و افکار و اعمال مردم تحول ایجاد می‌کند. معادباوری به زندگی دنیا معنی و مفهوم می بخشد؛ حس مسئولیت را در ضمیر افراد بیدار می کند؛ بشر را به سوی وظیفه‌شناسی و رستگاری سوق می دهد و ساحت‌های مختلف زندگی تحت تأثیر باور به معاد قرار می‌گیرد.

باورمندی به معاد در حوزه اخلاق، اقتصاد، اجتماع، سیاست و بالاخره همه جنبه‌های زندگی بروز می کند؛ به عبارت دیگر، باور به معاد پیشتوانه تمام کمالات و فضایل است.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی دراین کتاب، موضوع تساوی و تفاوت زن و مرد را واکاوییده، در ابتدا اشاره‌ای به تاریخچه پیدایش تساوی حقوق زن و مرد در غرب و اهداف پنهان و پشت پرده این نظریه دارد و در صفحه ۲۹۲ چنین می نویسد:

...قانون تساوی حقوق زن و مرد به ظاهر زیبا بود؛ اما پشت پرده این قانون، استفاده ابزاری از زن و نگاه کالایی به اوست. آنان مغرضانه به احکام خاصی که خدواند برای زنان وضع کرده و تفاوت بین مرد و زن گذاشته است، حمله و اسلام را متهم به مردسالاری کردند؛ اما غافل از این بودند که اسلام در نظام ارزشی هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست و تفاوت‌ها مربوط به ساختمان وجودی آنهاست.

وی در ادامه این متن دیدگاه اسلام را درباره تساوی و اختلاف حقوق زن و مرد تبیین کرده، می‌نویسد:

اگر مراد از تساوی زن و مرد، تساوی در منزلت، ارزش و جایگاه دینی و اجتماعی است، سخن صوابی است؛ اما اگر وظایف آن دو را یکسان دانستیم؛ بر ارزش زن نیفزوده‌ایم؛ بلکه ستم آشکاری به او کرده‌ایم. اقتضای تفاوت زن و مرد؛ وظایف متفاوت و حقوق متفاوت است. عدالت بین زن و مرد؛ تساوی نیست؛ بلکه قرار دادان هریک در جای خود است.

نویسنده برای تدوین این کتاب از 114 منبع تفسیری و روایی بهره برده که «بحارالانوار»، «پژوهشی در اعجاز قرآن»، «تحف العقول عن آل الرسول»، «تفسیر نمونه»، « تفسیر موضعی قران کریم»، «الخصال»، «جهاد با نفس»، «داستان دوستان» و «قرآن در قرآن» از مهم‌ترین این منابع است.

نشر معروف، جلد اول مجموعه «تفسیر بلیغ؛ بیان نکات تبلیغی آیات جزء ۳۰ قرآن کریم» را در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی، در ۳۵۲ صفحه به قیمت ۱۲۰۰۰تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌ و دیگر آثار و سخنرانی‌های حجت الاسلام والمسلمین رفیعی می‌توانند به قم، خیابان ارم، پاساژ قدس، طبقه آخر، پلاک ۱۸۲، کتابفروشی نورالهدی و یا به کانال https://telegram.me/ketabfroshinooralhuda مراجعه و یا با شماره های ۰۲۵۳۷۸۴۸۱۶۶ و ۰۹۱۲۲۵۳۱۷۶۰، آقای علیزاده تماس حاصل کنند.

کتاب‌سرای نورالهدی، کتاب‌های خریده شده را به سراسر کشور ارسال می‌کند و در صورت خرید بیش از ۱۰۰هزارتومان هزینه ارسال رایگان خواهد بود./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات