۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۰۳۳۴۳

نقض آشکار حقوق بشر در «عوامیه» عربستان

حمله‎های رژیم آل‎سعود به مردم شهر شیعه نشین العوامیه واقع در شرق عربستان در ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
حمله نظامیان سعودی به عوامیه

به گزارش خبرگزاری رسا، حمله نیروهای امنیتی و ارتش سعودی، به منطقه المسوره در شهر العوامیه در استان قطیف این کشور وارد چهارمین هفته متوالی شده و این اقدامات غیرقانونی، آسیب های زیادی به شهروندان این منطقه و انهدام محله تاریخی المسوره زده است؛ اقدامی ضد حقوق بشری که موجی از خشم و اعتراض را در میان افکار عمومی منطقه در برابر جنایت آل سعود به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش های منتشره در رسانه های منطقه، نیروهای امنیتی و نظامی سعودی با توسل به زور و اسلحه، ساکنان برخی از ساختمان ها را وادار کردند تا خانه و کاشانه خود را ترک و سپس دسته تک تیراندازهای خود را بر پشت بام ها مستقر کردند و ده ها دستگاه تانک و خودرو نظامی و بلدوزر نیز جهت انهدام خانه های مردم این شهرک در گذرگاه های ورودی العوامیه مستقر شده اند و ساکنان العوامیه را در محاصره خود گرفتند.

محاصره منطقه العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان از سوی نیروهای امنیتی این کشور در حالی وارد هفته چهارم خود شده است که مردم این شهر از ترس اصابت گلوله نظامیان عربستانی به خود و از بین رفتن خانه و کاشانه خود، در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند و محاصره این شهر مشکلات زیادی را برای ساکنان این منطقه فراهم کرده است.

بر اساس گزارش های میدانی فعالان اجتماعی عربستان در شبکه مجازی ، بخش عمده شیعیان عربستان در منطقه شرقی این کشور سکونت دارند که منابع اصلی نفت و گاز در آن واقع شده است اما برغم همه اینها خود در فقر و محرومیت به سر می برند و از سوی مقام های سعودی به حاشیه رانده شده اند.

نور چراغ ها در العوامیه شب هنگام بسیار اندک است و خیابان های آن تنگ و باریک است و تنها گنجایش عبور دو خودرو را دارند. در واقع منطقه شرقی برعکس سایر مناطق عربستان هستند که ثروتمند نشین هستند و در آنها ساختمان های نو و مغازه های با لامپ های پر نور مشاهده می شود.

اقدامات ضدحقوق بشری نیروهای عربستان سعودی در العوامیه در حالی است که رژیم سعودی برای فرار از تنگناهای سیاسی و در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی خود در جهت تقویت اندیشه تروریست پرور وهابیت و نیز تحقق منافع نامشروع رژیم صهیونیستی، درصدد است تا شیعیان ساکن عربستان را بیش از پیش مورد آزار و اذیت خود قرار داده تا با ایجاد فضاسازی رسانه ای، افکار عمومی را به سمت جبهه داخلی این کشور معطوف کند و سرپوشی برای جنایات خود در بیرون مرزها و در حمایت از تروریسم، قرار دهد.

افزون برآن، عربستان سعودی و مذهب جعلی و ضاله وهابیت، زادگاه تروریسم در منطقه هستند و در حال حاضر افکار سیاه وهابیت و اقدامات ضد حقوق بشری حاکمان سعودی، موجب کشتار و آوارگی هزاران نفر از مردم منطقه و ایجاد نامنی و بی ثباتی در ژئوپلتیک خاورمیانه شده اند.

بنا بر آنچه گفته شد، با وجود آنکه سیاست ها و اقدامات غیرقانونی عربستان عامل اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه است، اما، آمریکا و برخی دولت های غربی همسو با منافع نامشروع رژیم صهیونیستی، همچنان به اقدامات غیرقانونی خود در حمایت از نقض آشکار حقوق بشر در العوامیه ادامه می دهند که همه آنها، بی شک خلاف قوانین مصرح بین المللی است.

براساس قوانین مصرح و روشن حقوق بشری، دولت ها موظف هستند حقوق انسانی و آزادی های اساسی شهروندان خود را تامین و از آنها صیانت کنند و مجموعه آنچه در العوامیه از سوی حاکمیت دولتی عربستان رخ داده، به روشنی ناقض اصول و موازین بین المللی است.

پرواضح است که تنها نتیجه گسترش رفتار جنگ طلبانه و خشونت محور رژیم سعودی و حمایت های غیرقانونی آمریکا و چند کشور غربی از آن، کشته شدن انسان های بی گناه و آسیب دیدن مناطق مسکونی و آثار مذهبی، فرهنگی در منطقه العوامیه است که بر مبنای تمامی قوانین و موازین بین المللی، نقض آشکار و صریح حقوق بشر است و مقامات عربستان باید در برابر افکار عمومی منطقه پاسخگو باشند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات