۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۰۵۷۵۲

قانون جدید انتخابات لبنان تصویب شد

پارلمان لبنان قانون جدید انتخابات این کشور را بر اساس «نسبیت» و با ۱۵ حوزه انتخاباتی تصویب کرد.
پارلمان لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، برای اولین بار در طول 25 سال اخیر پارلمان لبنان قانونی جدید برای انتخابات بر اساس «نسبیت» و بدون مداخلات خارجی تصویب کرد.

جمعه شب (دیشب) پارلمان لبنان به ریاست «نبیه بری» رییس پارلمان و با حضور تقریبا کامل کابینه به نخست‌وزیری «سعد الحریری» تشکیل و قانون مذکور بر اساس نسبیت و با 15 حوزه انتخاباتی تصویب شد.

بنا بر این گزارش، انتخابات در 6 ماه می 2018 (16 اردیبهشت 1397) برگزار خواهد شد و پارلمان کنونی برای فراهم کردن مقدمات انتخابات مذکور تا ماه می تمدید خواهد شد و این در حالی بود که دوره پارلمان کنونی در 30 ماه جاری (خردادماه) به پایان می‌رسید.

پیش نویس قانون مذکور چهارشنبه هفته گذشته در کابینه لبنان به تصویب رسیده بود و  جمعه برای تبدیل شدن به قانون  در پارلمان به رأی گذاشته شد و پس از اعمال اصلاحات جزئی به تصویب نهایی رسید.

در قانون نسبیت، کرسی‌های پارلمان را محبوبیت احزاب توزیع می کند و اجازه نمی دهد عده ای بیش از ظرفیت خود نماینده داشته باشند و عده‌ای دیگر از مشارکت در تصمیم سازی سیاسی محروم شوند؛ به بیان بهتر، اکثریت نمی‌تواند بیش از ظرفیت خود در پارلمان نماینده داشته باشد و اقلیت نیز هر چند کوچک باشد از مشارکت در تصمیم‌سازی سیاسی محروم نمی‌شود.

این فرایند، درست بر عکس نظام حداکثری است که طی آن، همه کرسی‌های پارلمان به نفع یک گروه خاص که حائز بیشترین آرا شده‌اند، مصادره می شود حتی اگر این آرا اکثریت رأی دهندگان را در برنگیرد./۹۸۰/ب۱۰۲/د

منبع: فارس

ارسال نظرات